Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 17-08-2015
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Toerisme steeds belangrijker voor Nederlandse economie

Toerisme steeds belangrijker voor Nederlandse economie
De toerismesector speelt een steeds grotere rol in Nederlandse economie. De totale toeristische bestedingen in Nederland zijn vorig jaar gestegen naar 68,3 miljard euro, een stijging van ruim 4% ten opzichte van 2013. Dat meldt het CBS vandaag. Nederland profiteert van de groei van het inkomend toerisme, internationale toerismebedrijven die in Nederland zijn gevestigd en de groei van het binnenlands toerisme. Al met al groeit de toeristische sector sterker dan de Nederlandse economie. De sector wist in 2014 15.000 extra banen te scheppen. In totaal hebben nu 606.000 mensen een (deeltijd)baan in toerisme.


Meer buitenlandse toeristen

Een grote bijdrage aan de groei van de totale toeristische bestedingen komt net als in 2013 op het conto van buitenlandse toeristen. Er kwamen 9% meer buitenlandse toeristen naar Nederland dan een jaar eerder. Het geld dat deze toeristen uitgeven in Nederland (o.a. aan hotels, restaurants en winkels) draagt bij aan de groei van de toegevoegde waarde en de werkgelegenheid.


Profijt van ‘internationaal toerisme’

Daarnaast is er sprake van een toenemend aantal boekingen van buitenlandse toeristen die een accommodatie of ticket boeken bij of via een Nederlands bedrijf. Economisch gezien verdient Nederland wel aan deze boekingen, hoewel deze transacties vaak geen betrekking hebben op een buitenlandse toerist die ook daadwerkelijk afreist naar Nederland.


Nederlandse toerist geeft weer meer geld uit

Ook de Nederlandse toerist geeft weer meer uit. Deze binnenlandse toeristische bestedingen, die zowel op een binnenlandse als een buitenlandse bestemming betrekking kunnen hebben, groeiden ruim 2%.


Figuur 1: Totale toeristische bestedingen in de Nederlandse economie

Bron: CBS


De toerismesector groeit sneller dan de Nederlandse economie

De toerismesector heeft, gemeten in toegevoegde waarde, in de periode 2010-2014 een sterke groei van 9,1% doorgemaakt, terwijl de Nederlandse economie in dezelfde periode met slechts 1,1% groeide. De bijdrage van de toerismesector aan het bbp is mede hierdoor gegroeid naar een totaal van 3,7 procent (24,4 miljard euro).


15.000 extra banen in toerisme

Het aantal banen binnen de toerismesector is in 2014 gestegen met 15.000 naar een totaal van 606.000. Het aantal fte’s (voltijdbanen) steeg ongeveer 8.000 waarmee de groei van het arbeidsvolume op ruim 2% uitkwam. Het arbeidsvolume van de totale Nederlandse economie daalde licht, waardoor het aandeel van de toerismesector dus groter werd.


Ongeveer driekwart van het werk in de toerismesector bestaat uit karakteristieke toerismebanen. Hieronder vallen banen in de horeca, luchtvaart, reisorganisaties- en bemiddeling, kunst en cultuur. Ongeveer een kwart van het werk in de toerismesector bestaat uit overige banen zoals in de detailhandel, het openbaar vervoer en in de taxibranche.


Figuur 2: Werkgelegenheid naar activiteit

Bron: CBS


Toerisme banenmotor horeca

Vorig jaar was de werkgelegenheid in de toerismesector gelijk aan 366.000 fte’s, waarvan 46% in de horeca (o.a. hotels, restaurants, campings, vakantieparken). Het aantal toeristische horecabanen is met 3% gestegen ten opzichte van 2013.


Terwijl het goed gaat met de werkgelegenheid in de horeca nam het aantal fte’s in de luchtvaart, reisbureaus en -bemiddeling juist met 3% af in 2014. Vooral de traditionele reisbureaus hebben te lijden onder het toenemend aantal online boekingen.


In het nieuwe Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd 2015 dat binnenkort verschijnt nog veel meer cijfers en informatie over de economische betekenis van toerisme voor de Nederlandse economie. Bestel nu alvast uw exemplaar.

Link: http://www.cbs.nl/
Topics:Onderzoek
Trefwoorden: economie, economische betekenings, arbeidsmarkt

CELTH



||| Nieuws |||

23/05/25
Wat leverde de campagne ‘Noord-Brabant. Dichterbij jou’ op?
Brabant Partners heeft drie jaar lang intensief campagne gevoerd in Nederland en de grensstreken van België en Duitsland, inspelend op de korte reisafstand: ‘Noord-Brabant. Dichterbij jou’. Wat heeft dat opgeleverd?
23/05/25
Wandelnet lanceert Nabijheidsanalysetool
Wandelnet heeft samen met Movares voor heel Nederland per wijk in beeld gebracht wat de looptijd (in minuten) is tot groen, blauw en wandelroutes. De zogenaamde Nabijheidsanalysetool.
23/05/25
Exclusief voor leden
Toerisme- en reissector roept Europarlementariërs op tot evenwichtige herziening van de Richtlijn Pakketreizen
Europese toerisme- en reissector verwelkomt de inspanningen van het Europees Parlement om de Richtlijn Pakketreizen (PTD) te herzien maar maakt zich wel zorgen over uitwerking daarvan.
23/05/25
Gemeenteraad Zaanstad stemt in met entree voor toeristen Zaanse Schans, toegang blijft gratis voor Zaankanters
De gemeenteraad van Zaanstad heeft ingestemd met het voorstel van het college van B&W om vanaf toeristenseizoen 2026 een verplichte entree in te voeren voor toeristen die de Zaanse Schans bezoeken. De maatregel is bedoeld om broodnodige investeringen in het erfgoed, de veiligheid en de leefbaarheid van het gebied mogelijk te maken.
23/05/25
Exclusief voor leden
Toeristische sector heeft grote impact op Nederlandse economie, werkgelegenheid en leefomgeving
De reis- en toerismesector van Nederland bevindt zich op een opmerkelijk groeipad en zal dit jaar naar verwachting volledig herstellen van de pandemie. Dat voorspelt de World Travel & Tourism Council (WTTC). Positief is dat veel inkomsten vanuit binnenlands toerisme komen en de sector veel banen creëert. Negatief is de hoge uitstoot en het gebruik van veel fossiele brandstoffen. Ook draagt de sector veel bij aan de overheidsfinanciën.
23/05/25
Brabant lanceert grootste kloosterroutenetwerk van de Benelux
Brabant heeft het grootste kloosterroutenetwerk van de Benelux gelanceerd. Tijdens een feestelijke bijeenkomst in de kloostertuin Hof van Lof in Megen werd het kloosterfietsboekje gepresenteerd, met 25 nieuwe fietsroutes langs vijftig kloosters. De routes beslaan ruim 700 kilometer en vormen een uitbreiding op het bestaande Brabants Kloosterpad voor wandelaars.
22/05/25
easyJet blikt terug en gaat positief de zomer in
Luchtvaartmaatschappij easyJet verwacht een winstgroei voor het volledige boekjaar 2025. Dit is mede te danken aan een lichte verbetering van de resultaten in de winter en een toenemende vraag naar vluchten en vakanties in de komende zomer. easyJet Holidays gaat naar verwachting sterk groeien.
22/05/25
Geerte Udo nieuwe voorzitter Landelijke Raad voor Recreatie en Toerisme
Geerte Udo is per 1 augustus benoemd tot onafhankelijk voorzitter van de Landelijke Raad voor Recreatie en Toerisme (LRRT). Udo brengt ruime ervaring mee uit het publiek-private domein, onder meer als voormalig directeur-bestuurder van amsterdam&partners.

||| Agenda |||

26/05/25
26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
27/05/25
27/05/25 t/m 27-05-25: HZ Changemaker Event
Op dinsdag 27 mei vindt het HZ Changemaker Event plaats. Dan wordt voor de tweede keer de HZ Changem...
05/06/25
05/06/25 t/m 05-06-25: Nationaal Congres Citymarketing
Hoe draagt city- en regiomarketing bij aan brede welvaart, leefbaarheid en de binding met inwoners? ...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...