Helmond en Eindhoven winnen Nationale Citymarketing Trofee 2015
Andere genomineerden
In de strijd om de inmiddels
prestigieuze Nationale Citymarketing Trofee (NCT) liet Eindhoven de
andere genomineerde steden Amsterdam, Den Haag, Rotterdam en Utrecht
achter zich. Een opmerkelijk resultaat, want Eindhoven veroverde ook
vorig jaar de trofee. Helmond werd de winnaar in de categorie
‘kleinere’ gemeenten. De jury verkoos de stad boven de gemeenten
Den Helder, Kampen, Rhenen en Veenendaal. Lees hier het complete juryrapport.
Tips voor winnaars
Grote vraag is natuurlijk waarom de andere genomineerde steden uiteindelijk niet hebben gewonnen. Een analyse van het juryrapport levert zes tips voor toekomstige winnaars op:
- Zoek een scherpe focus
- Vergeet voor de hand liggende kernwaarden niet in het beleid mee te nemen
- Houdt ook voldoende rekening met de belangen van bewoners en bedrijven
- Nieuwe organisaties moeten snel de blik naar buiten richten
- Zorg voor consistent beleid en blijf jezelf ontwikkelen
- Werk samen met belangrijke stakeholders in je gemeente
Eindhoven
De jury is bijzonder te spreken over het planmatige citymarketing beleid dat Eindhoven al gedurende een reeks van jaren voert. De gemeente verbindt inhoudelijke pijlers als design, technologie en kennis met Brabantse gezelligheid. Er worden scherpe keuzes gemaakt en opvallende resultaten behaald. De samenwerking en binding met de regio staan hoog in het vaandel. Citymarketing gaat naadloos over in citymaking. Bianca van Kaathoven, Wethouder Citymarketing, ziet de prijs als een erkenning dat we in Eindhoven op de goede weg zijn. "Het wederom winnen van de trofee door Eindhoven is terecht. De duidelijke keuzes die we hier hebben gemaakt, vallen in heel Nederland op. Eindhoven is een voorbeeld voor andere steden. Daar mag Eindhoven365 trots op zijn. Verder zien we in Eindhoven dat bijvoorbeeld het beeldmerk en onze kernwaarden steeds meer omarmd wordt door alle Eindhovenaren. Citymarketing is namelijk van iedereen. Als onze inwoners trots zijn op hun stad, dan dragen ze dit uit.”
Helmond
Winnaar Helmond in de categorie onder 100.000 inwoners is van ver moeten komen en heeft de negatieve beeldvorming in positieve richting om weten te buigen. De gemeente heeft het van oudsher bestaande ‘Calimero gevoel’ ten opzichte van Eindhoven gewijzigd in een vruchtbare samenwerking binnen de regio. Op basis van gedegen voorwerk wordt met een nieuwe organisatie en heldere strategie de verbinding gezocht en gericht gewerkt aan integraal citymarketingbeleid
Hoge kwaliteit van genomineerden
Er waren dit jaar vijf genomineerde gemeenten in beide categorieën, in plaats van de gebruikelijke drie. Dit komt omdat meerdere gemeenten een gelijk aantal punten hebben gekregen in de nominatieronde. De jury constateert dat de kwaliteit van de inzendingen en de hieraan volgende presentaties in stijgende lijn zijn gebleven. Kwaliteitsverbetering en professionalisering zijn vanzelfsprekende aandachtspunten geworden bij de grotere gemeenten. Kleinere gemeenten zijn vaak nog zoekende en worden in hun zoektocht geremd door beperkte budgetten en politiek-bestuurlijke factoren. Met name de samenwerking met relevante stakeholders en de regionale samenwerking zijn steeds vaker prioriteit in het citymarketingbeleid. Ook het belang van effectmeting en onderzoek wordt steeds meer onderkend.
De procedure
De nominaties voor de Nationale Citymarketing Trofee zijn dit jaar middels een andere procedure tot stand gekomen dan voorgaande jaren. Dit jaar is een enquête rondgestuurd naar gemeenten en experts op gebied van citymarketing. Op basis van de uitkomst van deze enquête zijn de genomineerden geselecteerd. Daarna heeft een vakjury de nominaties beoordeeld en uiteindelijk de winnaars aangewezen. De genomineerde gemeenten leverden hiervoor uitgebreide documentatie en motivering aan bij de jury. Daarnaast hielden zij een mondelinge presentatie voor de jury.
De beoordeling verliep aan de hand van een aantal vakinhoudelijke criteria:
De doelstellingen van citymarketing (o.a. kernwaarden)
Inbedding citymarketing in beleid
De wijze waarop citymarketing georganiseerd is S
Samenwerking met stakeholders
Bereikte doelgroepen
De aantoonbare effecten/meetbaarheid van het gevoerde citymarketingbeleid
Overzicht van soorten activiteiten in 2014 vanuit het citymarketing beleid
Kenmerkende en/of spraakmakende media-aandacht in 2014
Progressie van citymarketing in 2014 ten opzichte van 2013
De bijdrage van de citymarketing
Activiteiten aan de ontwikkeling van het vakgebied
De jury
De jury van de Nationale Citymarketing Trofee is als volgt samengesteld:
Voorzitter Dr. Erik Braun, universitair docent Erasmus Universiteit Rotterdam
Eric de Kluis, hoofdredacteur van Binnenlands Bestuur
Angelique Lombarts, eigenaar AloAconsultancy
Thom Ummels, onafhankelijk expert citymarketing
Hans Oostendorp, manager onderzoek- en adviesbureau Necker van Naem
Dit nieuwsbericht wordt u gratis aangeboden door het NRIT Media Vrijetijdsplatform |
Steun hier onze community en krijg onbeperkt toegang tot alle artikelen |