Geplaatst op: 04-06-2015
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Nederlandse hotels verwachten hogere omzet

Nederlandse hotels verwachten hogere omzet

Ruim driekwart van de Nederlandse hoteliers verwacht in 2015 een hogere omzet te behalen dan in 2014. Ze verwachten dat zowel het aantal gasten toeneemt als ook een stijging van de kamerprijs. De groei zal vooral komen vanuit het toerisme. Nieuwe hotelbouwplannen kunnen wel een drukkend effect op de omzet hebben. Nederlandse hoteliers zijn positiever dan hun Europese collega’s. Dit blijkt uit nieuw onderzoek van Horwath HTL, dat gisteren op de PROVADA werd gepresenteerd.


Uit het onderzoek van Horwath HTL blijkt dat het herstel van de hotelmarkt naar verwachting definitief doorzet. Gevraagd naar de omzetverwachtingen voor 2015, geeft 79% aan een omzetstijging te verwachten, terwijl 15% een stabiele omzet verwacht en slechts 6% rekening houdt met een daling. Ruim 21% van de hoteliers verwacht zelfs een omzetstijging van meer dan 5% te zullen behalen. De omzetstijging wordt behaald doordat meer hotelgasten verblijven, en doordat zij een hogere prijs betalen. Van de ondervraagde hoteliers verwacht 67% een hogere bezettingsgraad te behalen, en verwacht 81% dat de gemiddelde kamerprijzen hoger uit zullen vallen.


Positieve impact van economische groei

De hoteliers verwachten vooral te kunnen profiteren van het aantrekken van de nationale en internationale economie. Ruim 85% van de hoteliers verwacht een positieve impact vanuit de lokale economie, en 86% verwacht ook positieve effecten vanuit de wereldeconomie. Daarnaast ziet 79% een positieve ontwikkeling in het lokale toerisme. Olieprijzen en valutakoersen hebben minder invloed: respectievelijk 51% en 57% verwacht geen noemenswaardige impact vanuit deze ontwikkelingen. De belangrijkste negatieve invloed op de bezettingsgraden en kamerprijzen wordt verwacht vanuit nieuwe ontwikkelingen aan de aanbodzijde: 71% van de hoteliers verwacht dat nieuwe hotelbouwplannen een drukkend effect op de resultaten zullen hebben.


Meeste groei door individuele toeristen

Kijkend naar de verschillende segmenten van hotelgasten, wordt de meeste groei verwacht van de individuele toeristen. Ruim 61% verwacht dat dit segment dit jaar hoger uit zal vallen. Daarnaast verwacht 55% een groei in het zakelijk individuele segment, en verwacht 45% van de hoteliers dat ook het congressegment dit jaar zal toenemen. Minder optimistisch zijn de hoteliers over het segment toergroepen: 48% verwacht dat dit segment zal stabiliseren.


Wereldwijde hotelmarkt stabiliseert

Wanneer de verwachtingen van de Nederlandse hoteliers worden uitgedrukt in het marktsentiment, op een schaal van -150 tot +150, blijkt dat het sentiment is gestegen van +26 in 2014 tot +45 in 2015. De Nederlandse hoteliers zijn daarmee zeer positief gestemd. Het gemiddelde sentiment in Europa is eveneens gestegen, van +25 tot +32, wat aangeeft dat over het gehele continent wordt verwacht dat de hotelresultaten dit jaar verder zullen stijgen.


Internationaal zijn de verwachtingen minder hooggespannen. In Azië en Amerika, waar de hotelmarkt de afgelopen jaren al eerder was hersteld van de laatste crisis, wordt nog maar rekening gehouden met een lichte groei. In Azië ligt het sentiment op +8, in Amerika op +4. Het lage sentiment in Amerika komt vooral voort uit de hoge resultaten in 2014 als gevolg van het WK voetbal in Brazilië. In Brazilië zelf ligt het sentiment dan ook op -9. In de Verenigde Staten wordt wel verdere groei verwacht, en ligt het sentiment op +54.


Andere landen met een sterk positief hotelsentiment zijn Japan (+54), Thailand (+61) en Ierland (+71). Landen met een negatief hotelsentiment zijn Zwitserland (-54), Maleisië (-36) en Singapore (-29). Wereldwijd is het sentiment +18.


Ontwikkelingen in de belangrijkste Nederlandse steden

De positieve verwachtingen van de Nederlandse hoteliers volgen op een bijzonder goed jaar voor de hotelmarkt, waarin zowel de bezettingsgraden als de gemiddelde kamerprijzen zijn gestegen. De grootste stijgingen zijn gerealiseerd in Amsterdam, maar ook in de andere grote steden zijn positieve resultaten behaald.


Bezettingsgraden en kamerprijzen per stad, 2013-2015

Regio

Bezettingsgraad in %

Kamerprijs in €

2013

2014

2015*

2013

2014

2015*

Nederland

67,5

69,0

69,7

95

96

99

Regio Amsterdam & Schiphol

79

80

81

117

119

125

Provincies

61

62

63

78

78

80

Stad Amsterdam

80

82

82

123

125

131

Stad Rotterdam

63

64

64

86

82

85

Stad Den Haag

62

65

65

95

96

99

Stad Utrecht

70

68

70

92

95

97

Stad Maastricht

64

67

65

94

92

95

*=prognose

In de stad Amsterdam is de bezettingsgraad in 2014 gestegen naar 82%, terwijl de kamerprijs is gestegen naar € 125. Voor 2015 wordt verwacht dat de bezettingsgraad op hetzelfde hoge niveau blijft, terwijl de gemiddelde kamerprijs verder kan stijgen naar € 131.


In Rotterdam is de bezettingsgraad in 2014 nog licht gestegen naar 64%, maar is de gemiddelde kamerprijs gedaald tot € 82. Voor 2015 wordt geen stijging in de bezettingsgraad verwacht, maar wordt wel verwacht dat de kamerprijs zijl stijgen naar € 85.


In Den Haag is de bezettingsgraad in 2014 gestegen naar 65%, bij een lichte stijging van de kamerprijs naar € 96. Voor het komend jaar wordt rekening gehouden met een stabiele bezettingsgraad en een verdere stijging van de kamerprijs.


De stad Utrecht behaalde in 2014 eveneens een stijging in de bezettingsgraad, naar 65%, terwijl ook de gemiddelde kamerprijs steeg tot € 95. Voor 2015 wordt verwacht dat de kamerprijs verder zal stijgen, terwijl ook voor de bezettingsgraad nog een verdere groei wordt verwacht.


Maastricht laat een iets ander patroon zien dan het landelijke beeld. De bezettingsgraad is hier in 2014 eveneens gestegen, tot 67%, maar ten koste van de kamerprijs die tot € 92 daalde. Voor 2015 wordt verwacht dat de bezettingsgraad iets lager uit zal vallen maar dat de kamerprijs weer zal kunnen stijgen tot € 95.

Topics:Horeca
Trefwoorden: horeca, hotels, resultaten, omzet, bezetting, prijze

CELTH
 





||| Nieuws |||

27/03/24
Uitbreiding KLM-busdienst
Vanaf 31 maart wordt de KLM-busdienst Nijmegen – Arnhem - Schiphol uitgebreid met één extra dienst naar dagelijks twee omlopen.
27/03/24
My First Smartphone Festival krijgt waarschijnlijk vervolg
De eerste editie van My First Smartphone Festival bij Beeld & Geluid heeft afgelopen weekend ruim 2200 bezoekers getrokken. Verspreid over vier dagen, van donderdag tot en met zondag, leerden kinderen, hun ouders en docenten over hoe om te gaan met je allereerste telefoon.
27/03/24
Exclusief voor leden
Drie Van Goghs lang te zien in Rijksmuseum Amsterdam
Het Rijksmuseum krijgt drie extra troeven in handen, drie Van Goghs. Het museum is vaak een onderdeel voor de vele toeristen die naar Nederland komen. Zij willen vast ook graag die langdurige bruiklenen zien.
26/03/24
Booking.com stopt duurzaam reisprogramma na gesprek met ACM
Reiswebsite Booking.com heeft na gesprekken met de Autoriteit Consument & Markt (ACM) besloten het zogenoemde Travel Sustainable (voorheen: Duurzaam Reizen) programma offline te halen per 25 maart.
26/03/24
Reiziger wil directe vlucht
Luchtvaartreizigers hechten aan een rechtstreekse verbinding naar de eindbestemming. Het overgrote deel van alle vliegreizen kent dan ook geen overstap tijdens de reis. Bij vliegreizen van meer dan 6 uur biedt een overstap vaker een aantrekkelijk alternatief.
26/03/24
Zo krijgt het thema duurzaamheid voet aan de grond in de reisbranche
Steeds meer mensen raken overtuigd van het nut en de noodzaak van duurzaam leven. Met duurzaam wordt een leefstijl bedoeld die een zo laag mogelijke ecologische voetafdruk achterlaat. In andere woorden: hoe kunnen we ervoor zorgen dat de natuur zo min mogelijk te lijden heeft onder het gedrag van de mens?
25/03/24
Is het de moeite waard om te investeren in betrouwbare service voertuigen voor uw resort/park?
Als het gaat om het runnen van een resort of park, kan het belang van betrouwbaar transport niet genoeg benadrukt worden. Of het nu gaat om het vervoer van gasten over uitgestrekte gebieden of om de mobiliteit van het personeel voor verschillende taken, duurzame en goed onderhouden service voertuigen zijn essentieel voor een soepel verloop van uw faciliteit. Maar is het verstandig om te investeren in duurzame servicevoertuigen en hoe vaak moeten ze worden onderhouden?
25/03/24
Exclusief voor leden
Hotel Noordsee sluit zich aan bij Fletcher
Hotelketen ziet een wens in vervulling gaan met een hotel op Waddeneiland Ameland. Per 1 april zal bij Hotel Noordsee de vlag van Fletcher Hotels in top gaan.

||| Agenda |||

18/04/24
18/04/24 t/m 18-04-24: TRENDCONGRES 2024
Op donderdag 18 april 2024 organiseert NRIT samen met de opleidingen Tourism Management van de Neder...
14/05/24
14/05/24 t/m 14-05-24: Bekendmaking ‘Top 10 Meest Innovatieve Vakantieparken van de Benelux’
Op dinsdag 14 mei organiseert Pleisureworld bij Yala in Emmeloord de bekendmaking van de ‘Top 10 M...
05/06/24 t/m 07-06-24
05/06/24 t/m 07-06-24: THE INC Conference
Van 5 tot en met 7 juni 2024 is de Hotelschool The Hague gastheer van de internationale INC Conferen...
11/06/24
11/06/24 t/m 11-06-24: Openhuis Posta7 - FEC & Retailtainment
Op dinsdag 11 juni organiseert Pleisureworld Openhuis bij FEC Posta7. Dat is dé hotspot ...
24/06/24 t/m 26-06-24
24/06/24 t/m 26-06-24: CBTS 2024
Van 24 tot en met 26 juni organiseert de Breda University of Applied Sciences de jaarlijkse CBTS-con...