Geplaatst op: 07-05-2015
Auteur: Marc Gerlings

Aantal congressen in Amsterdam stijgt 9%

Aantal congressen in Amsterdam stijgt 9%

In 2014 vonden in Amsterdam 820 congressen plaats. Dit zijn er 71 meer dan in 2013 (+ 9%). De hoofdstad introduceerde een label voor de congresmarkt I Amsterdam Approved.

Het aantal deelnemersdagen steeg in 2014 naar ruim 900.000 (+ 15%). Ook de gemiddelde congresduur is gestegen. Amsterdam Marketing heeft dat gisteren bekend gemaakt bij de introductie van een nieuw label voor de congressector: I amsterdam Approved.


Label I Amsterdam Approved voor congresmarkt
Amsterdam trekt met name stadsbrede congressen (5.000 en meer deelnemers) aan. Dit vraagt ook om een gepast hotelaanbod voor congresbezoekers. Hoteliers ondersteunen de groei van de congresmarkt en denken met de stad mee. Zo is het I amsterdam Approved label ontstaan. Dit label staat voor kwaliteit, betrouwbaarheid en betaalbaarheid van hotels en is tot stand gekomen in samenwerking met hoteliers, Amsterdam RAI en Amsterdam Marketing. Voor stadsbrede congressen reserveren deelnemende hotels maximaal 65% van hun kameraanbod voor een redelijke kamerprijs. Amsterdam is de eerste stad ter wereld die een dergelijk label hanteert. Met deze samenwerking werken alle partijen aan het verscherpen van de concurrentiepositie van Amsterdam als congresstad.

Een congresbezoeker die in Amsterdam verblijft, besteedt gemiddeld 350 euro per dag. Dit is bijna 50% meer dan de dagelijkse besteding van een vrijetijdsbezoeker.

Congresmarkt in cijfers
Bijna twee derde van alle congresbezoekers komt voor non-corporate congressen. In Amsterdam wordt een onderscheid gemaakt tussen corporate en non-corporate congressen. Corporate congressen worden door bedrijven georganiseerd, terwijl non-corporate congressen door verenigingen, associaties en overheden georganiseerd worden.

Van het totaal aantal deelnemers in 2014 bezocht 40,3% corporate congressen en 59,7% non-corporate congressen. De corporate congressen duurden gemiddeld 3,8 dagen en de non-corporate congressen duurden gemiddeld 3,3 dagen. Hoewel 23,2% van de congressen non-corporate zijn, zijn deze verantwoordelijk voor 58,5% van het aantal deelnemers.

Het totaal aantal deelnemers nam wel iets af - in 2014 telden corporate congressen gemiddeld 170 deelnemers per congres, ten opzichte van 167 in 2013; non-corporate congressen telden in 2014 gemiddeld 565 deelnemers per congres, ten opzichte van 777 in 2013.

Trefwoorden: congres, congresmarkt, meeting, Amsterdam, marketing

CELTH
 






||| Nieuws |||

23/04/24
Exclusief voor leden
Eurocamp ziet kansen in Oranje sportzomer
Kampeeraanbieder Eurocamp ziet marketing- en saleskansen bij de grootste sportevenementen van het jaar: de Olympische Spelen, het EK Voetbal, de Tour de France en de Formule 1.
23/04/24
Exclusief voor leden
Geen andere weg voor horeca dan kosten doorberekenen?
In het eerste kwartaal van 2024 verhoogden restaurants en cafés hun prijzen met gemiddeld 6 procent blijkt uit cijfers van het CBS. Maar de horeca lijkt geen andere weg te zien dan de gestegen kosten door te berekenen aan de gasten.
23/04/24
Exclusief voor leden
Start vereniging mobiliteit KNV Connected Mobility
De transitie naar een groenere, efficiënter en meer vraaggestuurde mobiliteitsstructuur is in volle gang. Die transitie is hard nodig om als mobiliteitssector door te kunnen groeien en onze maatschappelijke ambities te realiseren. Daarvoor wordt KNV Connected Mobility opgestart.
23/04/24
Moskee Al Hijra  in Leiden sluit aan bij Grootste Museum
Op vrijdag 3 mei sluit de Al Hijra Moskee in Leiden zich aan en wordt hiermee de 23ste ‘museumzaal’.
19/04/24
ZooParc in Overloon biedt bezoekers bijzondere kans: word een dag dierenverzorger
Vanaf mei kunnen bezoekers in de dierentuin een halve dag meelopen met een dierenverzorger en helpen met dagelijkse werkzaamheden bij de verzorging van de dieren.
19/04/24
Liberationroutes in Salland & Twente met persoonlijke verhalen
De Liberation Route Europe die een schakel vormt tussen de belangrijkst regio's tijdens de opmars an de geallieerden, is een steeds uitbreidende internationale herdenkingsroute die mijlpalen uit de moderne Europese geschiedenis met elkaar verbindt.
19/04/24
Marketing Drenthe lanceert campagne om eigen omgeving te herontdekken
Twee weken lang gaan door heel Drenthe posters hangen in bushokjes om de inwoners van Drenthe te inspireren hun eigen omgeving te verkennen.
19/04/24
Onderzoek naar Europees vaarbewijs
De Europese Commissie wil weten wat de voor- en nadelen van een eventueel uniform vaarbewijs of vaar...

||| Agenda |||

14/05/24
14/05/24 t/m 14-05-24: Bekendmaking ‘Top 10 Meest Innovatieve Vakantieparken van de Benelux’
Op dinsdag 14 mei organiseert Pleisureworld bij Yala in Emmeloord de bekendmaking van de ‘Top 10 M...
23/05/24
23/05/24 t/m 23-05-24: LDA Kennisdag 2024
Op donderdag 23 mei organiseert de Landelijke Data Alliantie weer haar jaarlijkse Kennisdag. Locatie...
27/05/24
27/05/24 t/m 27-05-24: Sustainable Tourism Mobility Forum
De Breda University of Applied Sciences (BUas) en het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen ...
05/06/24 t/m 07-06-24
05/06/24 t/m 07-06-24: THE INC Conference
Van 5 tot en met 7 juni 2024 is de Hotelschool The Hague gastheer van de internationale INC Conferen...
11/06/24
11/06/24 t/m 11-06-24: Openhuis Posta7 - FEC & Retailtainment
Op dinsdag 11 juni organiseert Pleisureworld Openhuis bij FEC Posta7. Dat is dé hotspot ...