Geplaatst op: 22-04-2015
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Hotels mogen lagere prijs dan bij Booking.com aanbieden

Lagere prijs op eigen site mag dan weer niet

Hotels mogen lagere prijs dan bij Booking.com aanbieden

Booking.com gaat hoteliers toestaan om op andere platforms kamers voor lagere prijzen aan te bieden. Hiermee worden volgens de Autoriteit Consument & Markt (ACM) de mededingingsrisico’s weggenomen die samenhangen met de laagste prijsgarantie die Booking.com oplegde, terwijl de voordelen voor consumenten in stand blijven. KHN is niet zo blij met het besluit want hotels mogen op de eigen site kamers niet goedkoper aanbieden, wel aan de balie of aan de telefoon.


Booking.com heeft met de mededingingsautoriteiten in Frankrijk, Italië en Zweden afspraken gemaakt en zal die ook in Nederland invoeren. ACM was actief betrokken bij het zoeken naar een goede oplossing in de zaken in Frankrijk, Italië en Zweden en de gecoördineerde Europese aanpak. ACM heeft afgezien van een eigen onderzoek in de verwachting dat deze Europese aanpak zou leiden tot het wegnemen van eventuele risico’s op de Nederlandse markt. Dit leidt volgens ACM tot meer mogelijkheden voor hoteliers om te variëren in hun aanbod op de verschillende boekingssites. Voor consumenten betekent dit meer keuzemogelijkheden. Ook zal de concurrentie tussen de verschillende hotelboekingssites naar verwachting toenemen.


Afspraken gelden ook voor Nederlandse markt

Booking.com zal de toezeggingen ook in Nederland invoeren. Dat houdt onder meer in dat hotels de mogelijkheid hebben om op verschillende verkoopkanalen (bijvoorbeeld op andere platforms dan Booking.com of voor klanten aan de balie) andere prijzen te hanteren dan op Booking.com. En hier wringt nu net de schoen voor KHN. Het wordt hotels zelf nog steeds niet toegestaan om lagere prijzen op hun eigen site dan Booking.com aan te bieden. Daarom is KHN verbaasd over dit besluit.


Toon Naber, voorzitter KHN: "Het lijkt alsof de mededingingsautoriteiten in Frankrijk, Zweden en Italië door de knieën zijn gegaan voor de grootste reserveringssite van Europa. Wat ons betreft is dit onbegrijpelijk. Want het voorstel dat boekingsgigant Booking.com heeft gedaan richting de mededingsautoriteiten klinkt sympathiek, maar de consument wordt er niet veel beter van. En de hoteliers worden nog steeds gebonden aan de contracten die aan hen worden opgelegd.”


KHN wil dat ACM niet akkoord gaat

KHN vindt dat de consument en hoteliers maximale vrijheid moeten hebben om samen tot gewenste afspraken te komen. "Niet voor niets werd Booking.com in Duitsland pas geleden al volgens het Europese recht veroordeeld door de Duitse mededing autoriteit. Wij roepen onze Autoriteit Consument en Markt op de Duitse uitspraak te bestuderen en niet akkoord te gaan met een voorstel dat de boekingsgigant in andere landen geaccepteerd heeft gekregen", aldus KHN Toon Naber. "Het is schadelijk is voor de concurrentie, de gebruikers en de hotellerie."


Nog steeds geen lagere prijzen op eigen site

Met deze toezeggingen geeft Booking.com hotels toestemming om op andere boekingssites lagere prijzen aan te bieden. Ook kunnen de hotels lagere prijzen aanbieden in gesloten gebruikersgroepen, offline zoals bij de walk in’s en bij telefonische boekingen. Op deze manier blijft het voor de hotels, op het inmiddels belangrijkste oriëntatie- en boekingskanaal voor de consument, onmogelijk om te concurreren via hun eigen website.


Geen lagere ranking

Booking.com heeft toegezegd hotels niet te bestraffen met een lagere ranking als ze op andere sites lagere prijzen aanbieden, in ieder geval niet direct. In de praktijk is deze toezegging volgens KHN nauwelijks te controleren of te weerleggen, omdat in het rankingmodel van Booking.com ook wordt gekeken naar de conversie van zoekopdrachten naar boekingen; lagere conversie door hogere prijzen werken dan weer in het nadeel van de hotels omdat hun ranking lager wordt op Booking.com.



Topics:Horeca
Trefwoorden: horeca, hotels

CELTH
 





||| Nieuws |||

27/03/24
Uitbreiding KLM-busdienst
Vanaf 31 maart wordt de KLM-busdienst Nijmegen – Arnhem - Schiphol uitgebreid met één extra dienst naar dagelijks twee omlopen.
27/03/24
My First Smartphone Festival krijgt waarschijnlijk vervolg
De eerste editie van My First Smartphone Festival bij Beeld & Geluid heeft afgelopen weekend ruim 2200 bezoekers getrokken. Verspreid over vier dagen, van donderdag tot en met zondag, leerden kinderen, hun ouders en docenten over hoe om te gaan met je allereerste telefoon.
27/03/24
Exclusief voor leden
Drie Van Goghs lang te zien in Rijksmuseum Amsterdam
Het Rijksmuseum krijgt drie extra troeven in handen, drie Van Goghs. Het museum is vaak een onderdeel voor de vele toeristen die naar Nederland komen. Zij willen vast ook graag die langdurige bruiklenen zien.
26/03/24
Booking.com stopt duurzaam reisprogramma na gesprek met ACM
Reiswebsite Booking.com heeft na gesprekken met de Autoriteit Consument & Markt (ACM) besloten het zogenoemde Travel Sustainable (voorheen: Duurzaam Reizen) programma offline te halen per 25 maart.
26/03/24
Reiziger wil directe vlucht
Luchtvaartreizigers hechten aan een rechtstreekse verbinding naar de eindbestemming. Het overgrote deel van alle vliegreizen kent dan ook geen overstap tijdens de reis. Bij vliegreizen van meer dan 6 uur biedt een overstap vaker een aantrekkelijk alternatief.
26/03/24
Zo krijgt het thema duurzaamheid voet aan de grond in de reisbranche
Steeds meer mensen raken overtuigd van het nut en de noodzaak van duurzaam leven. Met duurzaam wordt een leefstijl bedoeld die een zo laag mogelijke ecologische voetafdruk achterlaat. In andere woorden: hoe kunnen we ervoor zorgen dat de natuur zo min mogelijk te lijden heeft onder het gedrag van de mens?
25/03/24
Is het de moeite waard om te investeren in betrouwbare service voertuigen voor uw resort/park?
Als het gaat om het runnen van een resort of park, kan het belang van betrouwbaar transport niet genoeg benadrukt worden. Of het nu gaat om het vervoer van gasten over uitgestrekte gebieden of om de mobiliteit van het personeel voor verschillende taken, duurzame en goed onderhouden service voertuigen zijn essentieel voor een soepel verloop van uw faciliteit. Maar is het verstandig om te investeren in duurzame servicevoertuigen en hoe vaak moeten ze worden onderhouden?
25/03/24
Exclusief voor leden
Hotel Noordsee sluit zich aan bij Fletcher
Hotelketen ziet een wens in vervulling gaan met een hotel op Waddeneiland Ameland. Per 1 april zal bij Hotel Noordsee de vlag van Fletcher Hotels in top gaan.

||| Agenda |||

18/04/24
18/04/24 t/m 18-04-24: TRENDCONGRES 2024
Op donderdag 18 april 2024 organiseert NRIT samen met de opleidingen Tourism Management van de Neder...
14/05/24
14/05/24 t/m 14-05-24: Bekendmaking ‘Top 10 Meest Innovatieve Vakantieparken van de Benelux’
Op dinsdag 14 mei organiseert Pleisureworld bij Yala in Emmeloord de bekendmaking van de ‘Top 10 M...
05/06/24 t/m 07-06-24
05/06/24 t/m 07-06-24: THE INC Conference
Van 5 tot en met 7 juni 2024 is de Hotelschool The Hague gastheer van de internationale INC Conferen...
11/06/24
11/06/24 t/m 11-06-24: Openhuis Posta7 - FEC & Retailtainment
Op dinsdag 11 juni organiseert Pleisureworld Openhuis bij FEC Posta7. Dat is dé hotspot ...
24/06/24 t/m 26-06-24
24/06/24 t/m 26-06-24: CBTS 2024
Van 24 tot en met 26 juni organiseert de Breda University of Applied Sciences de jaarlijkse CBTS-con...