Geplaatst op: 08-04-2015
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

We moeten in steden op een holistische manier samenwerken

Interview met Ignasi de Delàs European Cities Marketing

We moeten in steden op een holistische manier samenwerken
Eind maart organiseerde NHTV in samenwerking met CELTH het congres ‘Cities in Transition’. De opleiding wil middels kennisdeling en -verbinding nieuwe creatieve oplossingen vinden voor toekomstige stedelijke ontwikkelingen. NHTV is actief in toerisme, vrije tijd, evenementen, hospitality, games, media, stedenbouw en verkeer en wil die disciplines inzetten voor de steden van de toekomst. Een keur aan internationale sprekers vulde het plenaire gedeelte van de eerste dag van het congres dat door zo’n 200 experts uit binnen en buitenland werd bezocht.


Een keur aan internationale sprekers vulde het plenaire gedeelte van de eerste congresdag. Zo had de organisatie ook Ignasi de Delàs, president van European Cities Marketing (ECM) uitgenodigd om zijn visie op toerisme in een stedelijke context te geven. ECM is het netwerk van toeristen- en congresbureaus en citymarketingorganisaties van de Europese steden. Op dit moment zijn 115 steden aangelsoten bij ECM. De organisatie met haar zetel in het Franse Dijon heeft drie doelen: Het delen van kennis en expertise, het promoten van onze steden in het buitenland en het ondersteunen van steden om meer competitief te zijn.


Europa verliest terrein

Delàs zet met zijn organisatie sterk in op kennisdeling: "Steden moeten met name deelnemen omdat ze dan de beschikking krijgen over relevante informatie om hun concurrentiekracht te versterken en zo beter te presteren in deze competitieve markt.” Deelnemen geschiedt in de vorm van een lidmaatschap. Alhoewel veel steden de laatste jaren mooie groeicijfers kunnen presenteren heft Delàs toch de waarschuwende vinger: "Europa verliest op wereldschaal marktaandeel. Als bestemmingen zullen we moeten samenwerken om ons op een internationaal speelveld te kunnen handhaven.” Jaarlijks gaan wereldwijd meer dan een miljard mensen op reis en elk jaar komen er 5% bij. De 115 bij ECM aangesloten steden doen het ten opzichte van de het toerisme in de hele EU relatief goed. Tussen 2009 en 2013 groeide het aantal overnachtingen bij ECM-leden met 22,4%, in de EU met 8,4%. Binnen Europa is stedelijk toerisme de motor van de sector. Vergelijken we dat met de wereldgroei (+47%) dan doen we het op alle fronten relatief slecht, aldus Delas


Steden zijn aantrekkelijk maar complex

Het is opvallend dat steden zo’n grote aantrekkingskracht hebben op zowel toeristen als mensen die er willen wonen en werken. Naar verwachting woont in 2050 driekwart van de wereldbevolking in steden. Delàs heeft daar wel een verklaring voor: "Steden zijn meest innovatieve en creatieve plaatsen in de wereld en daar worden mensen door aangetrokken. Als er iets nieuws gebeurt, dan gebeurt dat in steden. Mensen willen ook graag in contact zijn met de manier van leven in steden, dat is vanwege de vele voorzieningen erg aantrekkelijk.” Vandaar dat steden op zowel toekomstige bewoners en toeristen een grote aantrekkingskracht hebben. Daarmee is destination management wel een stuk gecompliceerder geworden: "Tien jaar geleden ging het vooral om promotie. Maar door het steeds populairder worden van de steden en de sterke groei van het toerisme is het managen van de toeristenstromen steeds complexer geworden.”


Uitdagingen voor steden

Delàs ziet kortom nog heel wat uitdagingen voor steden. Zo moeten steden werk maken van hun eigen branding, is in het conflict tussen toeristen en inwoners een integrale aanpak noodzakelijk, moeten steden inspelen op de digitalisering van de maatschappij en moeten ze de toeristenstromen in hotspots zien te managen. Ook Delàs ziet dat een van de grootste uitdagingen waar alle Europese steden mee te maken krijgen de druk van toeristen is. Maar een eenvoudige quick fix is er niet: "We moeten tijd, energie en geld in deze problematiek investeren. Er is helaas geen eenduidige en makkelijke oplossing voor alle steden voorhanden. Dat komt omdat elke stad anders is en op een andere manier de problemen kan aanpakken.” De oplossing zit volgens Delàs niet in het simpelweg beperken van het toerisme: "De grote uidaging is het combineren van toeristische groei met een vergroting van de kwaliteit van leven voor de bewoners.” Ook ECM kan de oplossing niet aandragen maar haar leden een platform bieden om elkaar te ontmoeten en van elkaar te leren.


Tips van Delàs

  • Beleidsmakers moeten toerisme meer omarmen
  • Ga samen aan oplossingen werken
  • Benader de problemen van de stad op een holistische manier
  • Destination management is meer dan alleen promotie


Positief over initiatief van NHTV

Delàs was erg positief over het initiatief van NHTV dat erg goed aansluit bij de ambities van ECM: "Het is goed om op dergelijke conferenties van anderen te leren maar ook de complexiteit van de problemen te ervaren. We moeten ons realiseren dat de attractiviteit van de stad niet alleen een probleem is van de toeristische sector. We zullen op een holistische manier moeten samenwerken aan efficiënte oplossingen. Anders verliezen we het perspectief.”


Kritische boodschap voor beleidsmakers

Delàs had ook nog wel een kritische boodschap voor beleidsmakers. Zij moeten toerisme veel meer dan nu omarmen want toerisme is belangrijk in het branden van Europa als continent: "Ze moeten toerisme in de politieke agenda van de toekomst opnemen. Op lokaal, nationaal en Europees niveau.” Delàs ziet toerisme als een manier om wereldwijd investeringen aan te trekken: "Het beeld dat je aan de wereld laat zien, is erg belangrijk in het aantrekken van kennis en talent. En bedrijven vestigen zich alleen op plaatsen waar die componenten aanwezig zijn.”


Onderzoek naar balans bewoners en bezoeker

CELTH start per april een onderzoek met een aantal ECM steden om de balans tussen bezoekers en bewoners te kunnen sturen. Verschillende gebruikte instrumenten worden met elkaar vergeleken op hun effectiviteit en daarnaast wordt bewonersperceptie in kaart gebracht. Stenden en NHTV zijn de uitvoerder van het onderzoek, dat ondersteund wordt door de European Tuotroperators Association (ETOA). De lancering van dit project vond tijdens de ITB in Berlijn plaats.


Cities in Transition is opgezet door NHTV University of Applied Sciences en Center of Expertise CELTH die de komende jaren de kennis  voor steden gaan innoveren.
Link: http://www.nhtv.nl/
Topics:CELTH
Trefwoorden: celth, stedelijk toerisme, cities in transition

CELTH
 






||| Nieuws |||

25/04/24
Exclusief voor leden
Wat beoogt Venetië met de invoering van tickets voor dagtoeristen?
Vanaf vandaag moeten toeristen die Venetië voor een dagje willen bezoeken een toegangskaartje reserveren. De maatregel, die geldt op de drukste dagen van het jaar, is een proef om de overweldigende toestroom van toeristen te reguleren en de impact op de stad te beperken.
25/04/24
Schiphol verwacht grote drukte met meivakantie
Luchthaven Schiphol verwacht 10% meer reizigers in de meivakantie in vergelijking met vorig jaar. Het wordt daarmee drukker op de luchthaven dan normaal. Nieuwe en snellere securityscanners moeten reizigers sneller door de controles helpen.
24/04/24
De Leistert is beste camping van Nederland
Recreatiepark De Leistert is door kampeerders uitgeroepen tot ‘Beste camping van Nederland’. In Belgie werd de award gewonnen door Camping Sandaya Parc La Clusure en in de Luxemburg door Camping Fuussekaul.
23/04/24
Exclusief voor leden
Eurocamp ziet kansen in Oranje sportzomer
Kampeeraanbieder Eurocamp ziet marketing- en saleskansen bij de grootste sportevenementen van het jaar: de Olympische Spelen, het EK Voetbal, de Tour de France en de Formule 1.
23/04/24
Exclusief voor leden
Geen andere weg voor horeca dan kosten doorberekenen?
In het eerste kwartaal van 2024 verhoogden restaurants en cafés hun prijzen met gemiddeld 6 procent blijkt uit cijfers van het CBS. Maar de horeca lijkt geen andere weg te zien dan de gestegen kosten door te berekenen aan de gasten.
23/04/24
Exclusief voor leden
Start vereniging mobiliteit KNV Connected Mobility
De transitie naar een groenere, efficiënter en meer vraaggestuurde mobiliteitsstructuur is in volle gang. Die transitie is hard nodig om als mobiliteitssector door te kunnen groeien en onze maatschappelijke ambities te realiseren. Daarvoor wordt KNV Connected Mobility opgestart.
23/04/24
Moskee Al Hijra  in Leiden sluit aan bij Grootste Museum
Op vrijdag 3 mei sluit de Al Hijra Moskee in Leiden zich aan en wordt hiermee de 23ste ‘museumzaal’.
22/04/24
Exclusief voor leden
Nieuwe waterattractie voor Bellewaerde
Het Vlaamse attractiepark Bellewaerde heeft een nieuwe waterattractie. Amazonia ligt in het hart van de nieuwe zone ‘Mundo Amazonia waar in totaal 21 miljoen euro is geïnvesteerd.

||| Agenda |||

14/05/24
14/05/24 t/m 14-05-24: Bekendmaking ‘Top 10 Meest Innovatieve Vakantieparken van de Benelux’
Op dinsdag 14 mei organiseert Pleisureworld bij Yala in Emmeloord de bekendmaking van de ‘Top 10 M...
23/05/24
23/05/24 t/m 23-05-24: LDA Kennisdag 2024
Op donderdag 23 mei organiseert de Landelijke Data Alliantie weer haar jaarlijkse Kennisdag. Locatie...
27/05/24
27/05/24 t/m 27-05-24: Sustainable Tourism Mobility Forum
De Breda University of Applied Sciences (BUas) en het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen ...
05/06/24 t/m 07-06-24
05/06/24 t/m 07-06-24: THE INC Conference
Van 5 tot en met 7 juni 2024 is de Hotelschool The Hague gastheer van de internationale INC Conferen...
06/06/24
06/06/24 t/m 06-06-24: Nationaal Congres Citymarketing
Het Nationaal Congres Citymarketing heeft dit jaar als thema: Talent & Impacts. Gaststad is dit ...