Geplaatst op: 07-04-2015
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Bundeskartellamt: Stop eis om laagsteprijsgarantie

Bundeskartellamt: Stop eis om laagsteprijsgarantie

Horeca Nederland wil dat de Autoriteit Consument en Markt (ACM) ingrijpt in de eisen die boekingssites hoteliers opleggen. KHN wordt in haar strijd gesteund door een uitspraak van de Duitse kartelwaakhond die onlangs oordeelde dat Booking.com in Duitsland niet langer de laagste prijs- en gunstige boekingsvoorwaarden mag opeisen bij de hoteliers.


Hierdoor zal meer marktwerking ontstaan en komt er voor consumenten meer transparantie in prijzen voor hotelkamers. KHN wil dat hoteliers minder contractuele eisen krijgen opgelegd door boekingsites. Het maakt het direct boeken bij een hotel ook een stuk aantrekkelijker. Voor consumenten betekent dit volgens KHN betere prijzen en voorwaarden. KHN gaat de ACM vragen om de uitspraak van zijn Duitse collega te bestuderen en om soortgelijke acties te ondernemen voor de Nederlandse hotelmarkt. In Duitsland loopt deze zaak al veel langer. Eerder werd hotelboekingssite HRS gemaand haar voorwaarden aan te passen. Dit bedrijf heeft dat inmiddels gedaan en onlangs is deze uitspraak nog eens bevestigd in hoger beroep. Om een gelijk speelveld te garanderen moet nu ook Booking.com haar voorwaarden in Duitsland aanpassen.


KHN: ACM moet ingrijpen

KHN oefent al enige tijd druk uit om de hotelmarkt in Nederland weer eerlijk te krijgen. Een vergelijkbare uitspraak in Nederland zou hoteliers ook in ons land de touwtjes terug in handen geven. De contracten met boekingsites worden door hoteliers als verstikkend ervaren. Veel hoteliers ervaren bijvoorbeeld de beste prijsgarantie aan boekingssites als mededingingsverstorend.


Meer ondernemersvrijheid en meer keuzevrijheid voor consumenten

"Boekingsites zijn populair bij consumenten en daardoor is de macht van deze sites op de bedrijfsvoering van hoteliers te groot geworden. Hoteliers zijn daardoor teveel in de greep van boekingsites, ondanks de voordelen die de boekingsites natuurlijk ook bieden”, schrijft KHN die wil dat het boeken bij de bron aantrekkelijker wordt.


Uitspraak Bundeskartellamt

De Duitse kartelwaakhond waarschuwt Booking.com voor het gebruik van concurrentiebeperkende zogenoemde ‘Most Favorite Nation’-clausules. Booking.com verplicht haar hotelpartners al jaren nergens goedkopere of beschikbare kamers aan te bieden dan op de website van de boekinggigant. "We zijn erg blij met de interventie van het Bundeskartellamt. Dit is een erg belangrijke tussenstap naar het terugveroveren van ondernemersvrijheid, één die zorgt voor eerlijkere concurrentie in de steeds belangrijker wordende online distributie in de hotelindustrie” zegt Markus Luthe, CEO van Hotelverband Deutschland.

KHN verwacht van de ACM nu een soortgelijke actie die zijn collega in Duitsland ook heeft ondernomen.

Link: http://www.bundeskartellamt.de/SharedDocs/Meldung/DE/Pressemitteilungen/2015/02_04_2015_Booking.com.html
Topics:Horeca
Trefwoorden: horeca, hotels, prijzen, boekingssites

CELTH
 






||| Nieuws |||

25/04/24
Exclusief voor leden
Wat beoogt Venetië met de invoering van tickets voor dagtoeristen?
Vanaf vandaag moeten toeristen die Venetië voor een dagje willen bezoeken een toegangskaartje reserveren. De maatregel, die geldt op de drukste dagen van het jaar, is een proef om de overweldigende toestroom van toeristen te reguleren en de impact op de stad te beperken.
25/04/24
Schiphol verwacht grote drukte met meivakantie
Luchthaven Schiphol verwacht 10% meer reizigers in de meivakantie in vergelijking met vorig jaar. Het wordt daarmee drukker op de luchthaven dan normaal. Nieuwe en snellere securityscanners moeten reizigers sneller door de controles helpen.
24/04/24
De Leistert is beste camping van Nederland
Recreatiepark De Leistert is door kampeerders uitgeroepen tot ‘Beste camping van Nederland’. In Belgie werd de award gewonnen door Camping Sandaya Parc La Clusure en in de Luxemburg door Camping Fuussekaul.
23/04/24
Exclusief voor leden
Eurocamp ziet kansen in Oranje sportzomer
Kampeeraanbieder Eurocamp ziet marketing- en saleskansen bij de grootste sportevenementen van het jaar: de Olympische Spelen, het EK Voetbal, de Tour de France en de Formule 1.
23/04/24
Exclusief voor leden
Geen andere weg voor horeca dan kosten doorberekenen?
In het eerste kwartaal van 2024 verhoogden restaurants en cafés hun prijzen met gemiddeld 6 procent blijkt uit cijfers van het CBS. Maar de horeca lijkt geen andere weg te zien dan de gestegen kosten door te berekenen aan de gasten.
23/04/24
Exclusief voor leden
Start vereniging mobiliteit KNV Connected Mobility
De transitie naar een groenere, efficiënter en meer vraaggestuurde mobiliteitsstructuur is in volle gang. Die transitie is hard nodig om als mobiliteitssector door te kunnen groeien en onze maatschappelijke ambities te realiseren. Daarvoor wordt KNV Connected Mobility opgestart.
23/04/24
Moskee Al Hijra  in Leiden sluit aan bij Grootste Museum
Op vrijdag 3 mei sluit de Al Hijra Moskee in Leiden zich aan en wordt hiermee de 23ste ‘museumzaal’.
22/04/24
Exclusief voor leden
Nieuwe waterattractie voor Bellewaerde
Het Vlaamse attractiepark Bellewaerde heeft een nieuwe waterattractie. Amazonia ligt in het hart van de nieuwe zone ‘Mundo Amazonia waar in totaal 21 miljoen euro is geïnvesteerd.

||| Agenda |||

14/05/24
14/05/24 t/m 14-05-24: Bekendmaking ‘Top 10 Meest Innovatieve Vakantieparken van de Benelux’
Op dinsdag 14 mei organiseert Pleisureworld bij Yala in Emmeloord de bekendmaking van de ‘Top 10 M...
23/05/24
23/05/24 t/m 23-05-24: LDA Kennisdag 2024
Op donderdag 23 mei organiseert de Landelijke Data Alliantie weer haar jaarlijkse Kennisdag. Locatie...
27/05/24
27/05/24 t/m 27-05-24: Sustainable Tourism Mobility Forum
De Breda University of Applied Sciences (BUas) en het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen ...
05/06/24 t/m 07-06-24
05/06/24 t/m 07-06-24: THE INC Conference
Van 5 tot en met 7 juni 2024 is de Hotelschool The Hague gastheer van de internationale INC Conferen...
06/06/24
06/06/24 t/m 06-06-24: Nationaal Congres Citymarketing
Het Nationaal Congres Citymarketing heeft dit jaar als thema: Talent & Impacts. Gaststad is dit ...