Geplaatst op: 05-03-2015
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Grote mosselcampagne in Duitsland

Grote mosselcampagne in Duitsland
Gedeputeerde Kees van Beveren (Landbouw, visserij & aquacultuur), Carla Schönknecht (Recreatie & Toerisme), Conrad van Tiggelen (NBTC), Stefan van Vooren (VVV Zeeland) en Nathalie van der Endt (Mosselbureau) toasten op een geslaagde samenwerking. (foto: A
Het Nederlands Mosselbureau, NBTC Holland Marketing, VVV Zeeland en de Provincie Zeeland steken dit jaar 200.000 euro in een campagne om de Zeeuwse mosselen in Duitsland in de schijnwerpers te zetten. Uiteindelijk doel van de campagne is Duitsers te verleiden Zeeuwse mosselen in Zeeland te gaan proeven. De campagne is in 2014 opgezet en het grote succes vroeg om een vervolg.

Afgelopen jaar is VVV Zeeland in samenwerking met Het Nederlands Mosselbureau en NBTC Holland Marketing een promotiecampagne gestart om Zeeland met haar Zeeuwse mosselen onder de aandacht te brengen in Duitsland. Het doel van de campagne was om de bekendheid van de Zeeuwse mosselen te vergroten in Duitsland, om zo uiteindelijk meer Duitse gasten naar de Zeeuwse kust te verleiden. In 2014 bezochten bijna 20% meer Duitsers Zeeland. Dat is fors meer dan het landelijk gemiddelde van 12%.

Uitzonderlijke groei

"Een belangrijke verklaring voor de uitzonderlijke groei is dat er al enige tijd sprake was van een groei van het aantal korte vakanties, waar Nederland als buurland sterk van profiteert. Het mooie weer en de gunstige vakantiespreiding in Duitsland droeg bij aan (extra) vakanties in ons land. Deze groei was in heel Nederland zichtbaar maar de Nederlandse kust en vooral Zeeland hebben hier in bijzondere mate van geprofiteerd”, aldus Conrad van Tiggelen, marketingdirecteur NBTC.


Bewerking Duitse markt
Duitsers zijn gek op de Nederlandse kust en Zeeland; en mosselen en Zeeland zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Een samenwerking lag dus voor de hand. Daarom vond van 20 tot en met 26 oktober 2014 de eerste editie van de ‘Höllandische Muschelwoche’ plaats in Duitsland. Tijdens deze week stonden Zeeland en de Zeeuwse mosselen centraal in onder andere Keulen, Dortmund en Düsseldorf. Door middel van kookdemonstraties van een Zeeuwse mosselchef en een rondreizende mosselkeuken kregen zowel de pers als de consument volop gelegenheid om mosselen te proeven en alvast een voorproefje te nemen van een vakantie in Zeeland. Een winactie op social media en de Westdeutsche Allgemeine Zeitung (WAZ), het grootste regionale dagblad in Duitsland, gaf 5 winnaars de mogelijkheid om met hun 10 beste vrienden een weekend door te brengen in Zeeland, met een privé mosselkok. Een eerste onderzoek wijst uit dat 17% van de beoogde doelgroepen uitingen van de campagne heeft gezien. Dit zijn ruim 1,9 miljoen inwoners in Noordrijn-Westfalen, Rijnland-Palts en Hessen. "We zijn optimistisch over de eerste resultaten van deze campagne. Uit het onderzoek blijkt dat de Duitse consument verder geïnformeerd wil worden over mosselen. Ze willen meer weten over herkomst, duurzaamheid en recepten. Met deze campagne willen we de Duitse consument verder informeren en inspireren”, aldus Christine Fijnaut van Het Nederlands Mosselbureau.

Samenwerking voor 2015
De Nederlandse kust is een belangrijk onderdeel van de internationale marketing van Nederland en wordt al jaren gepromoot op de Duitse markt. Patrick Polie van VVV Zeeland: "We werken al langer samen met NBTC en met deze bundeling van krachten borduren we voort op het succes om meer Duitsers naar Zeeland te verleiden. Een bezoek aan de Zeeuwse kust kan het hele jaar rond en deze campagne zetten we bewust in om meer Duitsers in het voor- en naseizoen naar Zeeland te trekken.


Om onder de aandacht te blijven van deze Duitse gast wordt de samenwerking tussen de vier partners daarom ook voortgezet in 2015. Het totale bedrag van de campagne komt neer op € 200.000 en wordt gefinancierd door Het Nederlands Mosselbureau, het NBTC, VVV Zeeland en de Provincie Zeeland. "Mosselen en Zeeland zijn net zo onlosmakelijk met elkaar verbonden als pizza met Italië en sushi met Japan. Het is dan ook heel goed dat we in Zeeland deze krachten weten te bundelen voor de promotie van Zeeland in het buitenland. Dat het gelijk al zo goed werkt, is een mooie opsteker voor andere samenwerkingen en genoeg reden wat mij betreft om er mee door te gaan”, aldus Carla Schönknecht, gedeputeerde Vrijetijdseconomie en Marketing en Promotie van Zeeland.

Topics:Marketing
Trefwoorden: marketing, zeeland, duitse markt, food, culinair toerisme

CELTH
 






||| Nieuws |||

19/04/24
ZooParc in Overloon biedt bezoekers bijzondere kans: word een dag dierenverzorger
Vanaf mei kunnen bezoekers in de dierentuin een halve dag meelopen met een dierenverzorger en helpen met dagelijkse werkzaamheden bij de verzorging van de dieren.
19/04/24
Liberationroutes in Salland & Twente met persoonlijke verhalen
De Liberation Route Europe die een schakel vormt tussen de belangrijkst regio's tijdens de opmars an de geallieerden, is een steeds uitbreidende internationale herdenkingsroute die mijlpalen uit de moderne Europese geschiedenis met elkaar verbindt.
19/04/24
Marketing Drenthe lanceert campagne om eigen omgeving te herontdekken
Twee weken lang gaan door heel Drenthe posters hangen in bushokjes om de inwoners van Drenthe te inspireren hun eigen omgeving te verkennen.
19/04/24
Onderzoek naar Europees vaarbewijs
De Europese Commissie wil weten wat de voor- en nadelen van een eventueel uniform vaarbewijs of vaar...
17/04/24
Exclusief voor leden
Jaarbeurs zet campagne congrescoaches op voor vasthouden toppositie
Zondag 21 april is het Erfgoeddag in Vlaanderen en Brussel. Een 700-tal erfgoedorganisaties biedt meer dan 1.000 gratis activiteiten aan. Het thema van de Erfgoeddag is 'Thuis'.
17/04/24
Exclusief voor leden
Boekingstrends meivakantie
Met de meivakantie aanstaande komen diverse touroperators met hun boekingstrends. TUI Nederland ziet 10% meer reizigers tijdens de meivakantie in vergelijking met vorig jaar. De VakantieDiscounter ziet een grote belangstelling voor een all-inclusive naar Turkije.
17/04/24
Exclusief voor leden
Erfgoeddag met thema 'Thuis'
Zondag 21 april is het Erfgoeddag in Vlaanderen en Brussel. Een 700-tal erfgoedorganisaties biedt meer dan 1.000 gratis activiteiten aan. Het thema van de Erfgoeddag is 'Thuis'.
17/04/24
ANVR pleit voor flexibiliteit rondom schoolvakanties
De ANVR pleit voor meer flexibiliteit rondom schoolvakanties. Hiermee wordt vakantiedrukte beter gespreid op wegen en luchthavens, maar ook op de bestemmingen zelf, meent ANVR. Frank Oostdam reageert op het gemaakte position paper over de gewenste flexbiliteit.

||| Agenda |||

14/05/24
14/05/24 t/m 14-05-24: Bekendmaking ‘Top 10 Meest Innovatieve Vakantieparken van de Benelux’
Op dinsdag 14 mei organiseert Pleisureworld bij Yala in Emmeloord de bekendmaking van de ‘Top 10 M...
23/05/24
23/05/24 t/m 23-05-24: LDA Kennisdag 2024
Op donderdag 23 mei organiseert de Landelijke Data Alliantie weer haar jaarlijkse Kennisdag. Locatie...
27/05/24
27/05/24 t/m 27-05-24: Sustainable Tourism Mobility Forum
De Breda University of Applied Sciences (BUas) en het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen ...
05/06/24 t/m 07-06-24
05/06/24 t/m 07-06-24: THE INC Conference
Van 5 tot en met 7 juni 2024 is de Hotelschool The Hague gastheer van de internationale INC Conferen...
11/06/24
11/06/24 t/m 11-06-24: Openhuis Posta7 - FEC & Retailtainment
Op dinsdag 11 juni organiseert Pleisureworld Openhuis bij FEC Posta7. Dat is dé hotspot ...