Geplaatst op: 04-02-2015
Auteur: Diana Korteweg Maris
CELTH

De vaste gast: onbekend maakt onbemind?

De vaste gast: onbekend maakt onbemind?

Vaste gasten zijn de trouwste gasten van een regio: zij hebben er namelijk voor gekozen hun vakantieaccommodatie voor lange tijd in jouw regio te plaatsen. De locatie van een tweede woning, het plekje voor de stacaravan, de ligplaats van de boot of het veldje voor een seizoensplaats: ze zijn allemaal zorgvuldig uitgezocht als dé plek waar deze gast veel van zijn vrije tijd gaat doorbrengen.


En toch weten we als onderzoekers maar weinig van deze gast. De meeste onderzoeken naar toerisme laten de vaste gast grotendeels buiten beschouwing. Reden is meestal dat deze gast voor marketingdoeleinden niet zo relevant is: hij heeft immers al voor een regio gekozen en is dus geen doelgroep voor promotiecampagnes.


Bijna miljoen Nederlanders met eigen vakantieaccommodatie

Vanuit het ContinuVakantieOnderzoek van NBTC-NIPO Research weten we wel een beetje. In 2013 telde men 872.000 Nederlanders met een eigen vakantieaccommodatie in Nederland. En dan hebben we het nog niet over vaste gasten uit het buitenland, denk bijvoorbeeld aan de vele Duitsers met een eigen accommodatie aan de kust of in watersportgebieden. Het gaat dus om heel veel mensen! Al deze vaste gasten zijn goed verspreid over heel Nederland; maar de kust is verreweg het meest populair, gevolgd door de Veluwe.


Terug naar de Nederlandse vaste gast: zij gaan met gemiddeld 2,8 personen op vakantie. Als je 872.000 Nederlanders deelt door 2,8 komt dat neer op ruim 310.000 vakantieaccommodaties. Wat voor accommodaties zijn dat dan? De camping is populair als vakantieplek: stacaravans en seizoensplaatsen huisvesten samen bijna de helft van de vaste gasten. De vakantiewoning is ook heel populair, dit zijn dan vooral de tweede woningen op een vakantiepark. En ten slotte zien we nog een grote groep gasten met een boot op een vaste ligplaats.


We weten op hoofdlijnen hoe vaak vaste gasten naar hun accommodatie gaan, volgens de cijfers van het ContinuVakantieOnderzoek wordt de stacaravan gemiddeld 4 keer per jaar gebruikt, de vakantiewoning 3 keer per jaar en de boot 2 keer per jaar (voor minimaal 1 overnachting). Dit lijkt erg weinig, dus mogelijk is er sprake van een onderschatting.


Nog veel kennislacunes

We weten niet wat vaste gasten tijdens hun vakantie doen: de activiteiten tijdens de vakantie worden niet onderzocht, in tegenstelling tot de activiteiten van toeristen. We weten dan ook niet hoe vaste gasten de regio beleven, of zij de regio waarderen, of zij hun accommodatie waarderen. Het is een trouwe gast, misschien wel de beste ambassadeur van een regio?


Qua bestedingspatroon weten we dat Nederlandse vaste gasten tijdens de vakantie gemiddeld zo’n 10 euro per persoon per dag uitgeven. Velen vinden de vaste gast daarom niet zo interessant, een toerist besteedt immers veel meer? Maar vergeten wordt dat die vaste gast veel vaker komt en dus op jaarbasis flink wat spendeert in de regio. En dan worden de jaarlijkse kosten van het vakantieverblijf nog niet eens meegeteld: misschien wel de belangrijkste basis in de bedrijfsvoering van bijvoorbeeld campings.


Hoewel we niet weten waaraan een vaste gast zijn geld besteedt, denken we dat dit geld vooral terecht komt bij de supermarkten, horeca en overige detailhandel. Deze gast kent de regio immers al goed en zal niet zozeer de attracties en musea bezoeken. Maar hij wil wel zijn vakantieverblijf leuk aankleden (denk aan tuincentra, bouwmarkten, winkels met woonaccessoires), weet als geen ander de leukste terrassen en restaurantjes te vinden en doet uitgebreid boodschappen om zelf lekker te koken. En juist met dat geld wordt de middenstand in veel dorpen op peil gehouden. Want deze gast komt niet alleen in de zomer, 70% van de vakanties vinden plaats buiten juli en augustus. En dat zorgt voor een continue economische impuls.


CELTH doet in 2015 onderzoek naar de vaste gast

Voor ons meer dan genoeg reden om de vaste gast eens wat beter te leren kennen. In 2015 gaat CELTH onderzoek doen naar vaste gasten uit binnen- en buitenland.


We kiezen hierbij voor een brede aanpak, variërend van een grootschalige online enquête bij vaste gasten zelf tot workshops scenarioplanning met ondernemers en kenners van de branche. Doel is om inzicht te krijgen in het huidige gedrag van de vaste gast, maar vooral ook om een beeld te krijgen van de vaste gast in de toekomst.

CELTH werkt in dit onderzoek samen met NBTC Holland Marketing, Kennispunt Oost, de provincies Gelderland en Zeeland en de brancheorganisaties Recron en HISWA Vereniging. Het onderzoek wordt voor de zomer van 2015 afgerond.


Doet u mee?

PS: De hulp van toeristische bedrijven is zeer welkom; zij kennen hun eigen vaste gasten immers het allerbeste. Daarom zoeken we bedrijven die bereid zijn om in maart een mail met online vragenlijst toe te zenden aan hun vaste gasten. Doet u mee? In ruil daarvoor krijgt u natuurlijk de onderzoeksresultaten, zodat u nu alvast weet wat uw gasten willen in de toekomst! Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Jorrit Bijl.

Link: http://www.celth.nl/k/nl/n738/news/view/17801/15419/project-toekomst-van-de-vaste-gast.html
Trefwoorden: verblijfsrecreatie, vast gasten, celth

CELTH
 





||| Nieuws |||

27/03/24
Uitbreiding KLM-busdienst
Vanaf 31 maart wordt de KLM-busdienst Nijmegen – Arnhem - Schiphol uitgebreid met één extra dienst naar dagelijks twee omlopen.
27/03/24
My First Smartphone Festival krijgt waarschijnlijk vervolg
De eerste editie van My First Smartphone Festival bij Beeld & Geluid heeft afgelopen weekend ruim 2200 bezoekers getrokken. Verspreid over vier dagen, van donderdag tot en met zondag, leerden kinderen, hun ouders en docenten over hoe om te gaan met je allereerste telefoon.
27/03/24
Exclusief voor leden
Drie Van Goghs lang te zien in Rijksmuseum Amsterdam
Het Rijksmuseum krijgt drie extra troeven in handen, drie Van Goghs. Het museum is vaak een onderdeel voor de vele toeristen die naar Nederland komen. Zij willen vast ook graag die langdurige bruiklenen zien.
26/03/24
Booking.com stopt duurzaam reisprogramma na gesprek met ACM
Reiswebsite Booking.com heeft na gesprekken met de Autoriteit Consument & Markt (ACM) besloten het zogenoemde Travel Sustainable (voorheen: Duurzaam Reizen) programma offline te halen per 25 maart.
26/03/24
Reiziger wil directe vlucht
Luchtvaartreizigers hechten aan een rechtstreekse verbinding naar de eindbestemming. Het overgrote deel van alle vliegreizen kent dan ook geen overstap tijdens de reis. Bij vliegreizen van meer dan 6 uur biedt een overstap vaker een aantrekkelijk alternatief.
26/03/24
Zo krijgt het thema duurzaamheid voet aan de grond in de reisbranche
Steeds meer mensen raken overtuigd van het nut en de noodzaak van duurzaam leven. Met duurzaam wordt een leefstijl bedoeld die een zo laag mogelijke ecologische voetafdruk achterlaat. In andere woorden: hoe kunnen we ervoor zorgen dat de natuur zo min mogelijk te lijden heeft onder het gedrag van de mens?
25/03/24
Is het de moeite waard om te investeren in betrouwbare service voertuigen voor uw resort/park?
Als het gaat om het runnen van een resort of park, kan het belang van betrouwbaar transport niet genoeg benadrukt worden. Of het nu gaat om het vervoer van gasten over uitgestrekte gebieden of om de mobiliteit van het personeel voor verschillende taken, duurzame en goed onderhouden service voertuigen zijn essentieel voor een soepel verloop van uw faciliteit. Maar is het verstandig om te investeren in duurzame servicevoertuigen en hoe vaak moeten ze worden onderhouden?
25/03/24
Exclusief voor leden
Hotel Noordsee sluit zich aan bij Fletcher
Hotelketen ziet een wens in vervulling gaan met een hotel op Waddeneiland Ameland. Per 1 april zal bij Hotel Noordsee de vlag van Fletcher Hotels in top gaan.

||| Agenda |||

18/04/24
18/04/24 t/m 18-04-24: TRENDCONGRES 2024
Op donderdag 18 april 2024 organiseert NRIT samen met de opleidingen Tourism Management van de Neder...
14/05/24
14/05/24 t/m 14-05-24: Bekendmaking ‘Top 10 Meest Innovatieve Vakantieparken van de Benelux’
Op dinsdag 14 mei organiseert Pleisureworld bij Yala in Emmeloord de bekendmaking van de ‘Top 10 M...
05/06/24 t/m 07-06-24
05/06/24 t/m 07-06-24: THE INC Conference
Van 5 tot en met 7 juni 2024 is de Hotelschool The Hague gastheer van de internationale INC Conferen...
11/06/24
11/06/24 t/m 11-06-24: Openhuis Posta7 - FEC & Retailtainment
Op dinsdag 11 juni organiseert Pleisureworld Openhuis bij FEC Posta7. Dat is dé hotspot ...
24/06/24 t/m 26-06-24
24/06/24 t/m 26-06-24: CBTS 2024
Van 24 tot en met 26 juni organiseert de Breda University of Applied Sciences de jaarlijkse CBTS-con...