Geplaatst op: 28-01-2015
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Transavia wil fors groeien

Nadruk op hospitality, service en digitale dienstverlening

Transavia wil fors groeien
Transavia wil op den duur groeien naar 10 miljoen passagiers en een omzet van 1 miljard euro per jaar. Die omvang heeft de luchtvaartmaatschappij nodig om haar nummer één positie als point-to-point-luchtvaartmaatschappij in Europa te behouden. Voor die ambitie is een vloot van veertig toestellen nodig. Nu vliegt Transavia met 20 Boeings 737-800 en 10 Boeings 737-700 naar zo’n 120 bestemmingen in Europa, Noord-Afrika en het Midden-Oosten. De focus wordt ook op de zakelijke reiziger gericht.


Dat heeft Transavia bekend gemaakt bij de presentie van de nieuwe merkidentiteit en ambitieuze doelen voor de toekomst. Hospitality, service en digitale dienstverlening zijn de speerpunten in de ambitie om te groeien naar 10 miljoen leisure- en business-passagiers per jaar. De naam Transavia.com wordt overboord gegooid en we mogen vanaf nu gewoon weer praten over Transavia.


Nieuwe huisstijl met bijbehorende merkidentiteit

Om deze verandering ook visueel kenbaar te maken, presenteert het bedrijf daarom een nieuwe merkidentiteit en een nieuwe huisstijl. Wat blijft zijn de kleur groen, de ronde vormen en de letter T. Daaraan worden nieuwe elementen toegevoegd zoals de iconen en de nieuwe kleuren. Het beeldmerk en de iconen zijn zo ontworpen dat ze in iedere taal aanspreken en snel worden begrepen. Bovendien zijn ze makkelijk toe te passen in alle soorten media-uitingen. Of dat nu offline of online is. En digitaal is inmiddels zó vanzelfsprekend, dat Transavia.com wordt omgedoopt tot ‘gewoon’ Transavia. Alle vliegtuigen worden overigens niet direct overgespoten, dat doet de maatschappij pas bij een geplande schilderbeurt.


Volgens algemeen directeur Mattijs ten Brink moet Transavia de nummer één betaalbare en toegankelijke luchtvaartmaatschappij worden.


"Toonaangevend in hospitality, service en digitale dienstverlening. Onze passagiers staan centraal in alles wat we doen en we zetten een stap extra om ze optimaal te kunnen blijven bedienen. Iedereen is welkom bij Transavia. Aan boord maken we geen onderscheid en zijn alle passagiers gelijk.”



Focus ook op zakelijke reiziger

Omdat zakelijke reizigers steeds vaker kiezen voor voordelige vluchten richt Transavia zich niet langer alleen op vakantiegangers, maar ook op die zakelijke reiziger. Tegelijkertijd wordt de reisbranche niet vergeten: "We zijn de enige low-cost-luchtvaartmaatschappij die zich blijft richten op touroperators. Samen met onze partners blijven we dan ook nieuwe producten ontwikkelen.”


Efficiencyslag noodzakelijk

Transavia gaat de digitale klantreis optimaliseren en werkt daartoe aan een nieuw digitaal platform. "We moeten meer aanwezig zijn waar onze passagiers zich bevinden. Niet alleen fysiek, aan de balie en tijdens de vlucht, maar ook online.” Toch realiseert ook Transavia zich dat de laagste ticketprijs voor de meeste consumenten leidend is: "Om die lage prijs te kunnen blijven bieden, moeten we een efficiencyslag doen op onze eigen kosten. Dat betekent uitgaven reduceren en onze processen verder stroomlijnen.” Dit alles moet er toe leiden dat Transavia in 2017 weer winstgevend is.


Wie zich het best aanpast overleeft

Darwin zei het al: ‘Het zijn niet de sterkste of slimste die overleven, maar diegene die zich het beste aanpassen aan een veranderende omgeving.’ De luchtvaartsector beleeft turbulente jaren. De wensen en verwachtingen van reizigers veranderen. Mondiale trends zorgen ervoor dat luchtvaartmaatschappijen zich moeten aanpassen aan een nieuwe realiteit. "We zien deze rebrandingoperatie dan ook niet als kostenpost, maar als investering. Nodig om onze belangrijke ambities voor de toekomst te realiseren”, vertelt Ten Brink.




Mondiale luchtvaarttrends

Transavia ziet veel veranderingen in de luchtvaartsector op zich afkomen. Veranderingen waar de organisatie niet omheen kan en die de vandaag aangekondigde rebranding aanjagen. Enkele trends die van invloed zijn:


Global traveller

De wereld globaliseert en het aantal vliegbewegingen – zowel leisure als business – neemt daardoor snel toe. Zakelijke reizigers kiezen bovendien vaker voor goedkope alternatieven.


De hybride consument

Consumenten gaan voor lage prijzen met behoud van kwaliteit of kiezen heel bewust voor een duurder premium alternatief.


Value for money

Transparante prijzen zorgen voor een steeds bewustere consument. Klanten letten meer dan ooit op de prijs-waardeverhouding. De verwachtingen die consumenten hebben zijn bovendien gebaseerd op het beste wat de industrie te bieden heeft.


Optimale (online) ervaring

Consumenten kopen hun tickets steeds vaker online en mobiel. Ze rekenen in dat proces op de beste service, hospitality en een hoge mate van gemak.


Brandstofprijzen

Ondanks de lage olieprijzen van nu, blijft brandstof de komende jaren een onzekere factor voor vliegtuigmaatschappijen. Ticketprijzen staan daardoor onder druk wat de marges doen slinken.

Trefwoorden: reisbranche, luchtvaart

CELTH
 





||| Nieuws |||

27/03/24
Uitbreiding KLM-busdienst
Vanaf 31 maart wordt de KLM-busdienst Nijmegen – Arnhem - Schiphol uitgebreid met één extra dienst naar dagelijks twee omlopen.
27/03/24
My First Smartphone Festival krijgt waarschijnlijk vervolg
De eerste editie van My First Smartphone Festival bij Beeld & Geluid heeft afgelopen weekend ruim 2200 bezoekers getrokken. Verspreid over vier dagen, van donderdag tot en met zondag, leerden kinderen, hun ouders en docenten over hoe om te gaan met je allereerste telefoon.
27/03/24
Exclusief voor leden
Drie Van Goghs lang te zien in Rijksmuseum Amsterdam
Het Rijksmuseum krijgt drie extra troeven in handen, drie Van Goghs. Het museum is vaak een onderdeel voor de vele toeristen die naar Nederland komen. Zij willen vast ook graag die langdurige bruiklenen zien.
26/03/24
Booking.com stopt duurzaam reisprogramma na gesprek met ACM
Reiswebsite Booking.com heeft na gesprekken met de Autoriteit Consument & Markt (ACM) besloten het zogenoemde Travel Sustainable (voorheen: Duurzaam Reizen) programma offline te halen per 25 maart.
26/03/24
Reiziger wil directe vlucht
Luchtvaartreizigers hechten aan een rechtstreekse verbinding naar de eindbestemming. Het overgrote deel van alle vliegreizen kent dan ook geen overstap tijdens de reis. Bij vliegreizen van meer dan 6 uur biedt een overstap vaker een aantrekkelijk alternatief.
26/03/24
Zo krijgt het thema duurzaamheid voet aan de grond in de reisbranche
Steeds meer mensen raken overtuigd van het nut en de noodzaak van duurzaam leven. Met duurzaam wordt een leefstijl bedoeld die een zo laag mogelijke ecologische voetafdruk achterlaat. In andere woorden: hoe kunnen we ervoor zorgen dat de natuur zo min mogelijk te lijden heeft onder het gedrag van de mens?
25/03/24
Is het de moeite waard om te investeren in betrouwbare service voertuigen voor uw resort/park?
Als het gaat om het runnen van een resort of park, kan het belang van betrouwbaar transport niet genoeg benadrukt worden. Of het nu gaat om het vervoer van gasten over uitgestrekte gebieden of om de mobiliteit van het personeel voor verschillende taken, duurzame en goed onderhouden service voertuigen zijn essentieel voor een soepel verloop van uw faciliteit. Maar is het verstandig om te investeren in duurzame servicevoertuigen en hoe vaak moeten ze worden onderhouden?
25/03/24
Exclusief voor leden
Hotel Noordsee sluit zich aan bij Fletcher
Hotelketen ziet een wens in vervulling gaan met een hotel op Waddeneiland Ameland. Per 1 april zal bij Hotel Noordsee de vlag van Fletcher Hotels in top gaan.

||| Agenda |||

18/04/24
18/04/24 t/m 18-04-24: TRENDCONGRES 2024
Op donderdag 18 april 2024 organiseert NRIT samen met de opleidingen Tourism Management van de Neder...
14/05/24
14/05/24 t/m 14-05-24: Bekendmaking ‘Top 10 Meest Innovatieve Vakantieparken van de Benelux’
Op dinsdag 14 mei organiseert Pleisureworld bij Yala in Emmeloord de bekendmaking van de ‘Top 10 M...
05/06/24 t/m 07-06-24
05/06/24 t/m 07-06-24: THE INC Conference
Van 5 tot en met 7 juni 2024 is de Hotelschool The Hague gastheer van de internationale INC Conferen...
11/06/24
11/06/24 t/m 11-06-24: Openhuis Posta7 - FEC & Retailtainment
Op dinsdag 11 juni organiseert Pleisureworld Openhuis bij FEC Posta7. Dat is dé hotspot ...
24/06/24 t/m 26-06-24
24/06/24 t/m 26-06-24: CBTS 2024
Van 24 tot en met 26 juni organiseert de Breda University of Applied Sciences de jaarlijkse CBTS-con...