Geplaatst op: 09-01-2015
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Recordjaar voor Utrechtse Domtoren

Recordjaar voor Utrechtse Domtoren
2014 was voor de Utrechtse Domtoren een recordjaar. Dat heeft Toerisme Utrecht, die de exploitatie van de toren voor haar rekening neemt, bekend gemaakt. Het symbool van de Domstad ontving een recordaantal van 70.000 bezoekers, een stijging van 11% ten opzichte van 2014, toen de toren nog 62.000 bezoekers trok. Het succes wordt verklaard door de manier waarop de toren vaak in het nieuws was en de samenwerking met partners op het Domplein

"De goede resultaten zijn een direct gevolg van de positieve manier waarop de Domtoren het afgelopen jaar in het nieuws is geweest”, zegt Gemma Adelaar, Manager VVV van Toerisme Utrecht. "Dit kwam onder andere door de succesvolle Feest op de Domtoren en Zomer op de Domtoren campagnes, waarin er diverse extra activiteiten werden georganiseerd, onder andere over het overzichtsboek De Utrechtse Domtoren, Trots van de Stad, dat na ruim 9 jaar onderzoek werd uitgebracht door René de Kam, historicus van de afdeling Erfgoed gemeente Utrecht.

Toren vaak ludiek in het nieuws
Daarnaast kwam de Domtoren dit jaar meermaals op ludieke wijze in het nieuws. Zo is het sinds deze zomer mogelijk om via Google een rondleiding door de Domtoren te volgen. Ook lanceerde theatergezelschap Plumeau in oktober van 2014 een theatervoorstelling geïnspireerd door de bouwer van de Domtoren, Tot in de Wolken, die ook werd opgevoerd in de toren. Tot slot droeg het drone filmpje dat de Domtoren in de mist toonde en een waanzinnig succes werd op Youtube en social media, bij aan de bekendheid van het Utrechts stadssymbool. Tot slot lanceerde theatergezelschap Plumeau in oktober 2014 de theatervoorstelling Tot in de Wolken, geïnspireerd door de bouwer van de Domtoren, die werd opgevoerd in de Michaëlskapel van de toren.

Voor
2015 hoog gespannen verwachtingen
Ook de aanstaande ontvangst van de Tour de France lijkt Utrecht internationaal op de kaart te zetten. `Utrecht maakt zich in 2014 al op voor de Grand Départ in juli 2015. In veel internationale persuitingen wordt al melding gemaakt over Utrecht. Zo werd Utrecht door onder andere The Guardian, de Suddeutsche Zeitung en Lonely Planet geroemd als onontdekte parel van Nederland. Dit leek in 2014 al effect te hebben op het bezoek van buitenlandse toeristen aan de stad. `De verwachting is daarmee ook dat in 2015 nog meer mensen hun weg naar Utrecht weten te vinden`, zegt Gemma Adelaar.

Samenwerking loont
Maar ook de samenwerking met partners op het Domplein is belangrijk voor het succes van de Domtoren. ‘Met de openstelling van DOM Under in juni 2014 en de ontstane samenwerking binnen het Domkwartier, heeft de Domtoren een aantal unieke samenwerkingspartners verworven, aldus Gemma Adelaar. "Samen zorgen wij ervoor dat het Domplein een ‘must see’ is voor nationale en internationale bezoekers.
Trefwoorden: dagrecreatie, cultuurhistorie, utrecht

CELTH
 





||| Nieuws |||

29/03/24
Exclusief voor leden
Winstgevendheid Vlaamse logissector omhoog
Mooi onderzoek van onze zuiderburen. De helft van de Vlaamse logiesaccommodaties schreef in 2023 zwarte cijfers. Voor 2024 verwacht bijna de helft van de uitbaters dat de prijzen van de logies zullen stijgen.
29/03/24
Exclusief voor leden
Dierentuinen scoren hoger op bezoekersloyaliteit dan attractieparken
Attractieparken scoren lager op bezoekersloyaliteit dan dierentuinen. De top acht qua loyaliteit telt zeven dierentuinen.
29/03/24
Nederlandse Kampeerauto Club (NKC) doneert 8.000 bomen
De NKC heeft bijna 4 voetbalvelden met bomen gedoneerd voor de Nederlandse bossen. Op deze manier wil de NKC bijdragen aan de toekomstige weerbaarheid van de bossen en de biodiversiteit versterken.
29/03/24
Exclusief voor leden
De meest favoriete kampeerbestemmingen van Nederlanders
Wat zijn de meest favoriete kampeerbestemmingen van Nederlanders? Reis- en boekingsportal camping.info dook in haar data en komt met de resultaten.
29/03/24
Exclusief voor leden
Uitstoot Europese luchtvaart groeit met 16%
De CO2-voetafdruk van de luchtvaart in Europa is in 2023 met 16% gegroeid. Dat is 4% van de totale CO2-voetafdruk die in Europa wordt gegenereerd.
29/03/24
Geopark Schelde Delta erkend als UNESCO Geopark
Het gebied van de Schelde en de Scheldemonding is geologisch, cultuurhistorisch en landschappelijk uniek. Zo uniek zelfs, dat de regio zich voortaan een UNESCO Global Geopark mag noemen.
29/03/24
Dirk Beljaarts vertrekt bij Koninklijke Horeca Nederland
Na een periode van ruim negen jaar vertrekt Dirk Beljaars voor de zomer als algemeen directeur van Koninklijke Horeca Nederland (KHN).
29/03/24
Nieuwe waterspeeltuin voor Burgers’ Zoo
De Arnhemse dierentuin Burgers’ Zoo heeft een nieuwe waterspeeltuin geopend. Centraal staat een kabbelend beekje waar in en rondom kan worden gespeeld.

||| Agenda |||

18/04/24
18/04/24 t/m 18-04-24: TRENDCONGRES 2024
Op donderdag 18 april 2024 organiseert NRIT samen met de opleidingen Tourism Management van de Neder...
14/05/24
14/05/24 t/m 14-05-24: Bekendmaking ‘Top 10 Meest Innovatieve Vakantieparken van de Benelux’
Op dinsdag 14 mei organiseert Pleisureworld bij Yala in Emmeloord de bekendmaking van de ‘Top 10 M...
05/06/24 t/m 07-06-24
05/06/24 t/m 07-06-24: THE INC Conference
Van 5 tot en met 7 juni 2024 is de Hotelschool The Hague gastheer van de internationale INC Conferen...
11/06/24
11/06/24 t/m 11-06-24: Openhuis Posta7 - FEC & Retailtainment
Op dinsdag 11 juni organiseert Pleisureworld Openhuis bij FEC Posta7. Dat is dé hotspot ...
24/06/24 t/m 26-06-24
24/06/24 t/m 26-06-24: CBTS 2024
Van 24 tot en met 26 juni organiseert de Breda University of Applied Sciences de jaarlijkse CBTS-con...