Geplaatst op: 20-11-2014
Auteur: Marc Gerlings

Consument is weer wat voorzichtiger

Consument is weer wat voorzichtiger

Terwijl het vertrouwen bij het bedrijfsleven de hoogste stand bereikte in drie jaar is nu de consument iets negatiever.

Consumenten hebben in september 0,6 procent minder besteed aan goederen en diensten dan in september 2013. Deze daling volgt op vier maanden met (lichte) groei. Vooral aan duurzame en overige goederen (o.a. gas en brandstoffen) gaven consumenten minder uit, meldt het CBS vandaag. Verder is het vertrouwen van consumenten in november verslechterd. Vooral over de economie zijn ze een stuk somberder.


Consumenten gaven in september 4,1 procent minder uit aan duurzame goederen dan een jaar eerder. Ze besteedden vooral minder aan kleding en schoenen. Vorige week publiceerde het CBS al dat kledingwinkels in september fors minder verkochten. Aan woninginrichting en elektronica gaven consumenten echter wel meer uit.

Aan voedings- en genotmiddelen besteedden de consumenten 1,8 procent meer. De bestedingen aan overige goederen, waaronder gas en motorbrandstoffen, waren 5,1 procent lager dan in september 2013. Ten slotte gaven consumenten 0,7 procent meer uit aan diensten, die ruim de helft van de binnenlandse consumptieve bestedingen uitmaken.


Consument somberder over de economie
Het consumentenvertrouwen daalde in november 5 punten en komt uit op -8. Vooral over de economie zijn ze een stuk somberder. Het consumentenvertrouwen ligt in november op het gemiddelde over de afgelopen twintig jaar. Het vertrouwen bereikte in april 2000 de hoogste stand ooit (27). Het dieptepunt werd bereikt in februari 2013 (-44).

Koopbereidheid?
De deelindicator Koopbereidheid veranderde van oktober op november niet. De koopbereidheid blijft staan op -10. Consumenten vinden de tijd ongeveer even ongunstig voor het doen van grote aankopen, zoals wasmachines en televisies, als een maand eerder. Ook waren ze nagenoeg even negatief over hun financiën in de komende en afgelopen 12 maanden.

Trefwoorden: economie, vertrouwen, consument, bedrijfsleven, cbs

CELTH
 






||| Nieuws |||

29/03/24
Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024 - Zet jouw transitie in
Met zijn aanstekelijke visie op toerisme laat key-note spreker Peter de Wilde (CEO Toerisme Vlaanderen en Agentschap Onroerend Erfgoed) jou de transitie in toerisme beleven op 18 april. Dat is de dag van het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024.
25/03/24
Exclusief voor leden
Goed toeristisch jaar voor Royal Delft
Dat het inkomend toerisme in 2023 weer volop draaide zagen ze ook bij Royal Delft. De bezoekersaantallen en omzet groeiden fors. Het bedrijf richt zich met een unieke propositie op de toeristische markt.
13/12/23
Impact maken met Bureau Ruimte voor Vrije Tijd
Door de toenemende vraag naar beleidsvisies en onderzoeken over recreatie en toerisme is Bureau Ruimte voor Vrije Tijd op zoek naar een projectleider vrijetijdseconomie.
05/12/23
26 miljoen euro voor grote winkelgebieden in negen gemeenten
Negen gemeenten ontvangen in totaal 26 miljoen euro om hun winkelgebied aan te pakken. Dat heeft minister Adriaansens van Economische Zaken en Klimaat (EZK) vandaag bekendgemaakt.
26/04/23
Internationale conferentie over consumentengedrag in toerisme naar Nederland
De Breda University of Applied Sciences heeft een toonaangevende internationale conferentie binnengehaald. De vijftiende editie van het jaarlijkse Consumer Behaviour in Tourism Symposium (CBTS) is van 31 mei tot 2 juni 2023 in Breda.
21/04/23
Met Hospitality Pact Regio Zwolle presenteert vrijetijdssector zich als aantrekkelijke werkgever
Op vrijdag 14 april 2023 is in het Mac3Park Stadion in Zwolle het Hospitality Pact Regio Zwolle ondertekend door vertegenwoordigers van de overheid, het beroepsonderwijs en ondernemersorganisaties actief in de vrijetijdssector.
15/02/23
Hartverwarmend Noordwijk
Campagne Valentijnsdag in Noordwijk. Genieten van "love" op het gebied van culinair, hotels en winkels en een hartenjagen speurtocht.
16/01/23
Beste seizoen ooit voor Europa-Park
Europa-Park in Duitsland heeft in het seizoen 2022 voor het eerst meer dan zes miljoen bezoekers in één seizoen ontvangen. Het park wordt daarmee door de bezoekers ‘beloond’ voor de 80 miljoen euro die de afgelopen drie jaar in het park werd geïnvesteerd. Maar er zijn ook grote uitdagingen.