Geplaatst op: 30-10-2014
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media
Publicatie: NRIT Magazine 2014-4

VisitBrabant bouwt aan een digitaal ecosysteem

Interview met Heleen Huisjes, directeur van VisitBrabant

VisitBrabant bouwt aan een digitaal ecosysteem
De toeristische promotie van Brabant heeft de laatste decennia al heel wat omzwervingen gemaakt. We hebben het Brabants Bureau voor Toerisme, Uit in Brabant en het Vrijetijdshuis Brabant gehad. Iedere keer mocht een nieuw initiatief het stokje overnemen. Nu is het de beurt aan VisitBrabant om de provincie Noord-Brabant toeristisch op de kaart te zetten. Gestuurd vanuit de provincie die inziet dat de gastvrijheidssector een daadwerkelijke bijdrage kan leveren aan de groei van de Brabantse economie en werkgelegenheid. De ambities voor 2020 zijn fors. De werkgelegenheid in de sector moet van 100.000 naar 130.000 banen groeien en de bestedingen van 5,3 miljard naar 6 miljard euro. Na kwartiermaker Bart de Boer mag Heleen Huisjes VisitBrabant opbouwen. En dat bouwen moeten we erg letterlijk nemen want de organisatie heeft haar intrek genomen in een bouwplaats langs het spoor Tilburg-Eindhoven. Waar ooit de Koninklijke Verenigde Leder KVL was gevestigd moet nu een broedplaats ontstaan voor creatief talent. Op deze bouwplaats zoeken we tussen de bouwvakkers onze weg naar het kantoor van VisitBrabant. Daarbij moet je vooral niet denken aan systeemplafonds en mooi gestuukte wanden. Het rauwe industriële erfgoed spat je tegemoet. Een stoere inspirerende omgeving waar VisitBrabant moet gaan bloeien. We bijten maar direct door de zure appel heen en willen van Heleen Huisjes weten waarom het Vrijetijdshuis eigenlijk weg moest.


"Dat moet je niet zo scherp zien. Het Vrijetijdshuis heeft zich aangepast, ontwikkeld en er is in zoverre niks ernstigs aan de hand. Het is wel zo dat het VisitBrabant-initiatief op een daadwerkelijk andere manier zijn werk gaat doen als we het vergelijken met het Vrijetijdshuis Brabant. Maar we hebben heel veel kennis, kunde en mensen van het Vrijetijdshuis meegenomen naar VisitBrabant.”


Ik heb het idee dat VisitBrabant vooral een idee van het provinciehuis was.

"Net als de rest van de wereld verandert ook in Brabant de toeristische markt. Dat veranderde speelveld, gecombineerd met de beleidsvisie van de provincie dat toerisme een heel belangrijke economische sector voor Brabant is, heeft het mogelijk gemaakt het Brabants toerisme een nieuwe impuls te geven. Maar VisitBrabant is echt een samenspel geweest van ondernemers, overheid en de kennisinstellingen. VisitBrabant is ontstaan uit gesprekken met ruim 400 organisaties en ondernemers uit de sector. En we zijn blijvend in gesprek. Zo is er een VisitTafel met vertegenwoordigers uit de vrijetijdseconomie en organiseren we thematafels en bijeenkomsten met bijvoorbeeld citymarketeers, VVV’s, etc.”


Wat gaan jullie in essentie anders doen dan het Vrijetijdshuis Brabant?

"VisitBrabant gaat sterk digitaal en zich veel meer als een netwerkpartner opstellen. Het is echt voor partners, door partners. We doen veel minder zelf en veel meer met elkaar. Ondernemers kunnen zich bij ons presenteren en worden van harte uitgenodigd om de eigen informatie op de VisitBrabant website aan te vullen. Wij bieden daar allerlei kaders en instrumenten voor.”


Wat maakt VisitBrabant anders dan andere toeristische marketingorganisaties in Nederland?

"Een sterk digitaal gedreven strategie die sterk op interactie is gericht waarbij de sociale media een belangrijke rol spelen. Maar ook eentje, waar de verhalen van de inwoners en de bezoekers wat ons betreft de meeste waarde hebben. We gaan daarom actief op zoek naar die verhalen om ze verder te verspreiden. Dat vinden we veel belangrijker dan dat wij vanuit VisitBrabant vertellen wat er te doen is. Dat gaan we organiseren.”



Eerst zag je steeds VisitBrabant / Connect Brabant. Wat is er met Connect Brabant gebeurd? Dat zie ik niet zo meer.

"We hebben één beweging en dat is VisitBrabant. Voor ondernemers hebben we het Connect- programma. Daar zitten alle diensten voor de ondernemers in waarmee ze hun bedrijf kunnen versterken. Ze kunnen bijvoorbeeld laagdrempelig meedoen met een campagne of aansluiten bij een jaarthema. Daarmee kan ook een kleine ondernemer meeliften op een groot icoon, dat is de gedachte daarachter.”


Wat gaan de consumenten van VisitBrabant merken?

"We willen heel graag dat de bezoeker, en dat zal heel vaak van buiten Brabant zijn, veel makkelijker zijn weg in onze provincie zal vinden. Daarvoor werken we aan een heel erg op de persoon gericht aanbod waarbij arrangementen om de persoon heen worden gebouwd. Daar zit een innovatie en techniek achter die veel verder gaat dan je normaal ziet. Daarmee gaan we een stap verder dan andere bestaande portals. Het is een website, het is een app maar het zijn ook de sites van anderen. We noemen het een digitaal ecosysteem waarbij de grenzen niet zo hard zijn. Het is niet of van VisitBrabant of niet. Ook hier is het netwerkdenken prominent. We vinden het fantastisch als we combinaties kunnen maken met lokale of regionale initiatieven, data kunnen uitwisselen of andere combinaties van dienstverlening kunnen maken, graag zelfs. Als we de bezoeker maar een route geven en dat zo simpel mogelijk maken.”





Samen maken we Brabant
  • Een innovatief, digitaal platform
  • Elkaar uitdagen en inspireren
  • Stimulering van creativiteit en denkkracht
  • Toegang tot een groot netwerk
  • Versterking gezamenlijke identiteit
  • Versterking regionale en stedelijke profielen
  • Stimulering van groei

Betekent dat iedereen een andere site gepresenteerd krijgt?

"Dat hangt af van hoeveel je als consument aan ons wilt laten zien. Dat hoeft trouwens niet want ook zonder dat zal een bezoeker heel veel bij ons kunnen vinden. Maar als je meer van jezelf laat zien, krijg je een veel persoonlijker aanbod gepresenteerd.”


Worden jullie puur een marketingorganisatie?

"Ja, maar wel een marketingorganisatie in de meest brede zin van het woord. Marketing met het samen ontwikkelen van een sterker aanbod.”


Hoeveel mensen moeten de VisitBrabant kar gaan trekken?

"We zitten hier met een kleine vaste kern van zo’n twaalf medewerkers. Daaromheen zit een behoorlijke flexibele schil van mensen die we op basis van specifieke projecten inzetten. Hebben we bijvoorbeeld op social media of een marketingtool tijdelijk extra menskracht nodig, dan zetten we die in.”


Met wat voor een budget kunnen jullie werken?

"Dat is niet zo simpel te beantwoorden. VisitBrabant is een beweging en daar zitten wij op één van de kruispunten. Wij hebben natuurlijk een begroting om het pand en de mensen te kunnen betalen, maar daaromheen zitten allerlei projecten en initiatieven. Het is daarom niet zo eenvoudig op te tellen tot één bedrag. Als mensen mij vragen hoeveel mensen er bij VisitBrabant werken dan kan ik gerust ‘een paar honderd’ zeggen want het gaat om het hele netwerk dat we faciliteren.”


Hoe worden jullie gefinancierd?

"De provincie heeft een startinvestering beschikbaar gesteld. Gedeeltelijk als lening en gedeeltelijk als subsidie. Maar het is zeker de bedoeling dat deze organisatie zelf verdiencapaciteit gaat ontwikkelen. Daarvoor gaan we veel diensten wegzetten die door ondernemers, overheden of andere partners afgenomen gaan worden.”


Aan wat voor diensten moet ik dan denken?

"Alles rond onze kernactiviteit en dat is marketing. Dat kan een marketingonderzoek zijn of een participatie in campagnes. Die willen we graag samen met de partners opzetten omdat we zo een groter en beter product weg kunnen zetten dan dat we alleen zouden kunnen.”


Brabant is een grote provincie waar mensen van de klei in het Westen heel anders zijn dan die op de Oostelijke hoge zandgronden. Hoe gaan jullie met de diversiteit van Brabant om?

"Het is net op welk niveau je het vergrootglas legt, maar Brabant bestaat inderdaad uit heel diverse regio’s en profielen. West-Brabanders en Noord-Oost Brabanders voelen zich ook een beetje anders. En dat mag ook allemaal. Ik vind die diversiteit juist een deel van de kracht. Brabant valt in het Nederlandse en misschien ook daarbuiten op door de mooie combinatie van stad en land. Dat is een prachtig mozaïek door die hele provincie heen. En logischerwijs heeft elke stad, elke streek zijn eigen karakter. Samenbindend vind ik dat er genoeg gemeenschappelijk is om je naar buiten toe te presenteren.”


Hoe werkt de samenwerking met de VVV’s?

"We hebben vanaf het begin gezegd dat het niet de vraag is of we gaan samenwerken met de VVV’s maar hoe we gaan samenwerken. VVV’s hebben een sterke kracht in het lokale of regionale domein, ze hebben daar hun netwerken en voelsprieten. Ze weten lokaal veel beter dan wij wat er leeft en zijn heel bepalend voor de identiteit en het ontwikkelen van een lokaal profiel. Daaraan kunnen wij vanuit een paar centrale rode draden, die we overigens wel samen met elkaar maken, de Brabant-brede paraplu aan toevoegen ”


Wat is dan die rode draad van Brabant?

"De enorme afwisseling en een aantal iconen. Je kunt in eenzelfde shortbreak een stad bezoeken, naar een festival gaan en ook nog een prachtige fietstocht door de natuur maken. Wij vieren die diversiteit. Het is prachtig om die aan een paar centrale iconische thema’s te verbinden, waar iedereen aan mee kan doen.”


Jullie hebben een nieuw type toerist geïntroduceerd, de Doerist. Wat is dat voor iemand?

"De Doerist mag van ons in de nieuwe Van Dale komen. Het is geen exact geformuleerde doelgroep maar een metafoor voor een mentaliteit die we willen uitstralen. Wij vinden Brabant een diverse en fantastische plek met mooie verbindingen tussen stad en land. Maar we moeten ons realiseren dat we geen Toscane zijn. En dat geeft helemaal niet want de moderne consument wil iets beleven en iets doen, niet alleen mooie plekjes bezoeken. Dat is de achtergrond van de doerist. Je komt hier niet om stil te zitten en te bekijken. Je komt voor een tentoonstelling, een festival of een outdoorbelevenis. Je komt hier kortom DOEN en dat actieve past heel goed bij Brabant.” 





De DOE-thema’s van Brabant
  • Festivals en events
  • Steden en shopping
  • Cultuur, erfgoed en kunst
  • Attractieparken
  • Natuur en outdoor
  • Recreatie en ontspanning
  • Sport

Heb je een voorbeeld?

"Het Textielmuseum in Tilburg. Daar kom je in aanraking met een stuk industrieel verleden van Brabant, maar ook met innovatie want het is naast een museum een werkplaats met een laboratoriumfunctie. Er worden samen met het onderwijs de nieuwste textieltechnieken gepresenteerd. Dat is een prachtige plek voor de doerist want hij mag veel aanraken en ook dingen doen.”


VisitBrabant heeft aangekondigd minder diep in allerhande projecten te gaan participeren. Hoe moeten we jullie rol daarin zien?

"We gaan ons niet meer bezighouden met allerhande losse projecten. Ze moeten onderdeel uitmaken van een heel traject of thema en wij willen dan de focus leggen op de marketingexpertise die we hebben. Hele projecten van A tot Z aanpakken, zullen we niet snel meer doen.”


Het Vrijetijdshuis Brabant heeft zich altijd sterk gemaakt voor Van Gogh in Brabant. Blijft dat thema?

"Van Gogh Brabant is een zelfstandige stichting maar heeft VisitBrabant gevraagd om het project qua marketing sterk te draaien. Van Gogh is voor Brabant een jaarthema van jewelste. Half november wordt daarvoor de start gemaakt met een feestelijke opening van een bijzonder project. Het lichtgevende fietspad bij Nuenen. Dan gaat het Van Goghjaar los. En zo hebben we elk jaar een thema waar VisitBrabant de marketingkant zal faciliteren. In 2016 is het Jeroen Boschjaar dat we dan samen met de gemeente Den Bosch en de plaatselijke VVV oppakken. Bij dat project kijken we vooral naar de internationale markt. Daar komt onze trade en salesfunctie om de hoek kijken en werken we weer sterk samen met het NBTC.”


Jullie zitten letterlijk op een bouwplaats. De oude KVK Leerfabriek in Oisterwijk. Waarom hiervoor gekozen en niet veilig een kant en klaar kantoor in een grote stad?

"We zitten heel graag in een ondernemersomgeving met een goede vibe. Dit was een mooie kans omdat hier een nieuwe plek ontstaat voor creatieve ondernemers. We willen ook heel erg graag meedoen in een ontwikkeling die nog niet helemaal af is want ook wij zijn nog niet af. De winkel is al open maar we zijn nog aan het bouwen.”



Is dat niet spannend?

"Zeker, maar je mag best laten zien dat je het nog niet allemaal weet. Samen met ons netwerk weten we meer en zo werken we letterlijk. Op die wijze hebben we ook het digitale platform gebouwd. We hebben niet een hele waslijst met technische uitkomsten geformuleerd en tegen één partij gezegd ‘ga maar aan de slag’. Dan ben je vaak een paar jaar en miljoenen euro’s verder. Nee, we hebben heel veel partijen uitgenodigd en vanuit al die hoeken en gaten een gelegenheidsbedrijf gemaakt. We weten wel wat de doelstellingen zijn en al bouwend gaan we zien wat dan precies de functionaliteiten moeten zijn. En daarop kunnen altijd nieuwe initiatieven aanpluggen. We werken daarom met een open systeem. Maar dat betekent in het begin wel een onvolmaakt systeem. Je moet VisitBrabant zien als een groot laboratorium waar we allemaal meedoen en het samen maken. Dat is een wat ingewikkelder proces maar we geloven dat je uiteindelijk tot iets veel beters komt en iets dat ook veel beter geworteld zit in de hele provincie waar we het voor doen.”


Wat kunnen andere organisaties van jullie leren?

"We moeten eerst zorgen dat we het zelf goed gaan doen, maar alles wat we leren willen we graag delen. De manier waarop wij het systeem hebben georganiseerd, waar we de beste mensen uit een speciaal specialisme aan een module laten werken, spreekt me enorm aan. Dat hebben we met vallen en opstaan geleerd. Als je ziet dat we echt vanaf nul zijn vertrokken en ziet wat er staat, dat is het eigenlijk heel snel gegaan.”


Is dit dan het nieuwe regionale bureau voor toerisme?

"Nee,die stempel zou ik er niet op willen zetten en is ook een moeilijke vergelijking. Dat is iets dat een geschiedenis heeft met heel andere kenmerken. Uiteraard hebben wij een provinciale functie in de marketing om Brabant als toeristische bestemming in de markt te zetten. Dat bindt ons met onze voorgangers.”


Je woont al heel wat jaren in Brabant maar komt daar oorspronkelijk niet vandaan. Mensen van buitenaf hebben vaak een betere blik op de provincie. Hoe kijk jij tegen Brabant aan?

"Ten eerste heeft Brabant veel meer moois dan we laten zien. Het heeft misschien wel te maken met een bepaalde mentaliteit. We doen het gewoon maar ondertussen gebeuren er hele bijzondere dingen. Ik vind wel dat we meer aan gastvrijheid kunnen doen. We worden binnen Nederland gezien als een heel gastvrije provincie maar als ik internationaal kijk, kunnen we daar nog heel wat slagen maken. We moeten ook het innovatieve karakter van Brabant meer voor het voetlicht brengen. Want Brabant wordt vooral gezien als bourgondisch en gemoedelijk maar er gebeuren hier wel hele bijzondere dingen op het gebied van technologie en design. Dat is evident voor de regio rond Eindhoven maar ook in Tilburg en Den Bosch gebeuren hele spannende dingen.”


Brabanders zijn dus eigenlijk iets te bescheiden.

"Dat siert ze aan de ene kant maar ze mogen aan de andere kant een gevoel van trots best wat meer uitdragen.”







Heleen Huisjes
is geboren in Twente. Die regio heeft wel wat weg van Brabant als je kijkt naar het ondernemerschap, het netwerkachtige van de samenleving en het katholicisme. Heleen heeft gestudeerd in Groningen en Leiden, werkervaring in Den Haag en Brussel maar woont en werk al tien jaar in Brabant.

Lees hier de nieuwsbrief van Visit Brabant.

Link: http://www.visitbrabant.nl/
Topics:Marketing
Trefwoorden: marketing, noord-brabant

CELTH
 






||| Nieuws |||

19/04/24
ZooParc in Overloon biedt bezoekers bijzondere kans: word een dag dierenverzorger
Vanaf mei kunnen bezoekers in de dierentuin een halve dag meelopen met een dierenverzorger en helpen met dagelijkse werkzaamheden bij de verzorging van de dieren.
19/04/24
Liberationroutes in Salland & Twente met persoonlijke verhalen
De Liberation Route Europe die een schakel vormt tussen de belangrijkst regio's tijdens de opmars an de geallieerden, is een steeds uitbreidende internationale herdenkingsroute die mijlpalen uit de moderne Europese geschiedenis met elkaar verbindt.
19/04/24
Marketing Drenthe lanceert campagne om eigen omgeving te herontdekken
Twee weken lang gaan door heel Drenthe posters hangen in bushokjes om de inwoners van Drenthe te inspireren hun eigen omgeving te verkennen.
19/04/24
Onderzoek naar Europees vaarbewijs
De Europese Commissie wil weten wat de voor- en nadelen van een eventueel uniform vaarbewijs of vaar...
17/04/24
Exclusief voor leden
Jaarbeurs zet campagne congrescoaches op voor vasthouden toppositie
Zondag 21 april is het Erfgoeddag in Vlaanderen en Brussel. Een 700-tal erfgoedorganisaties biedt meer dan 1.000 gratis activiteiten aan. Het thema van de Erfgoeddag is 'Thuis'.
17/04/24
Exclusief voor leden
Boekingstrends meivakantie
Met de meivakantie aanstaande komen diverse touroperators met hun boekingstrends. TUI Nederland ziet 10% meer reizigers tijdens de meivakantie in vergelijking met vorig jaar. De VakantieDiscounter ziet een grote belangstelling voor een all-inclusive naar Turkije.
17/04/24
Exclusief voor leden
Erfgoeddag met thema 'Thuis'
Zondag 21 april is het Erfgoeddag in Vlaanderen en Brussel. Een 700-tal erfgoedorganisaties biedt meer dan 1.000 gratis activiteiten aan. Het thema van de Erfgoeddag is 'Thuis'.
17/04/24
ANVR pleit voor flexibiliteit rondom schoolvakanties
De ANVR pleit voor meer flexibiliteit rondom schoolvakanties. Hiermee wordt vakantiedrukte beter gespreid op wegen en luchthavens, maar ook op de bestemmingen zelf, meent ANVR. Frank Oostdam reageert op het gemaakte position paper over de gewenste flexbiliteit.

||| Agenda |||

14/05/24
14/05/24 t/m 14-05-24: Bekendmaking ‘Top 10 Meest Innovatieve Vakantieparken van de Benelux’
Op dinsdag 14 mei organiseert Pleisureworld bij Yala in Emmeloord de bekendmaking van de ‘Top 10 M...
23/05/24
23/05/24 t/m 23-05-24: LDA Kennisdag 2024
Op donderdag 23 mei organiseert de Landelijke Data Alliantie weer haar jaarlijkse Kennisdag. Locatie...
27/05/24
27/05/24 t/m 27-05-24: Sustainable Tourism Mobility Forum
De Breda University of Applied Sciences (BUas) en het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen ...
05/06/24 t/m 07-06-24
05/06/24 t/m 07-06-24: THE INC Conference
Van 5 tot en met 7 juni 2024 is de Hotelschool The Hague gastheer van de internationale INC Conferen...
11/06/24
11/06/24 t/m 11-06-24: Openhuis Posta7 - FEC & Retailtainment
Op dinsdag 11 juni organiseert Pleisureworld Openhuis bij FEC Posta7. Dat is dé hotspot ...