Campagne shopping in Amsterdam
Amsterdam is de stad van grachten, fun en werelderfgoed.
Amsterdam Marketing wil met een campagne de rijkdom voor shopping bekend maken
bij nationale en internationale toeristen.
Amsterdam is behalve cultuurstad ook het grootste en meest gevarieerde
shoppinggebied van Nederland. Bezoekers vinden hier gerenommeerde
speciaalzaken, zoals kookwinkel Duikelman, het luxueuze warenhuis de Bijenkorf
en designshop Droog die als ambassade van Dutch Design geldt. Daarbij is
Amsterdam ook de stad waar de meeste nieuwe innovatieve winkelconcepten starten
zoals Hutspot. Om het unieke en diverse winkelaanbod van de hoofdstad meer
bekendheid te geven start Amsterdam Marketing op 1 oktober een specialeshoppingcampagne.
Spreiding van bezoekers
Een belangrijk onderdeel van de campagne is het realiseren van spreiding van de bezoekers, zowel over de verschillende winkelgebieden als spreiding over de dagdelen. Veel ondernemers geven aan dat de middagen erg druk zijn, terwijl de ochtenden juist rustig zijn. Om spreiding te bevorderen zullen deelnemende winkeliers bezoekers die voor 12:00 uur komen (de zogenaamdeEarly Birds) belonen met een leuk extraatje of een korting. De circa vijftig Amsterdamse winkels die hier aan meedoen geven dit aan met een opvallende Early Bird raamsticker.
Oktober
De campagne loopt gedurende de gehele maand oktober en
bestaat uit een speciale shopping gids, advertenties op diverse Nederlandse en
Vlaamse websites, winacties, en social media aandacht. De campagne biedt extra
aandacht aan twaalf winkels die als Amsterdams label opvallen in hun categorie.
Deze twaalf winkels zijn: ilovevintage (vintage), Fab (tassen), Anna & Nina
(accessoires), Hutspot (conceptstore), Duikelman (koken), Kramer Kunst &
Antiek (antiek), Gassan (diamanten/sieraden), Bijenkorf (warenhuis), Droog
(design), Oger (herenkleding), Tenue de Nimes (denim) en Patisserie Kuijt
(patisserie).
Voor veel Nederlanders is winkelen een reden om Amsterdam te bezoeken. Ook
vanuit Vlaanderen komenveel bezoekers met dit doel in hun achterhoofd
naar de hoofdstad. Na eten en drinken gaat het grootste gedeelte van de
bestedingen van de Nederlandse bezoeker op aan shoppen. Dit geldt zowel voor
verblijfbezoekers als voor dagbezoekers en voor zowel bezoekers aan de regio
Amsterdam als aan de stad Amsterdam zelf.