Geplaatst op: 18-09-2014
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Gastvrijheidssector staat voor grote uitdagingen!

Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd 2014 biedt ondernemers volop handvatten

Gastvrijheidssector staat voor grote uitdagingen!
Hans Dominicus (r) overhandigt Trendrapport aan Theo Ruijs (l)
Vandaag heeft Theo Ruijs, voorzitter van Gastvrij Nederland, Nationale Raad toerisme, recreatie, horeca en vrije tijd de 33ste editie van het Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd 2014 van NRIT Media, Centre of Expertise Leisure, Tourism & Hospitality (CELTH) en NBTC Holland Marketing in ontvangst genomen. Volgens Ruijs moet dit rapport ondernemers stimuleren om met innovatie aan de slag te gaan: "Het Trendrapport wil de sector met haar trendanalyses inspireren, enthousiasmeren en een perspectief bieden. Het is dan ook terecht de organisaties die aan het rapport een bijdrage hebben geleverd daarvoor te complimenteren.”



Ruijs ontving het rapport uit handen van CELTH-directeur Hans Dominicus in hotel-theater Figi in Zeist. Volgens de voorzitter van Gastvrij Nederland is de gastvrijheidssector met 50.000 ondernemingen, 300.000 banen en een omzet van 35 miljard euro voor ons land een economische sector van betekenis. "Het is een sector waarin de economische crisis duidelijk zijn weerslag heeft, maar ook een sector met kansen en goede uitgangspunten. Zo worden wij door Europeanen na de Grieken als het meest gastvrije volk van Europa gezien. Het Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd 2014 geeft daar een duidelijk beeld van en geeft ondernemers handvatten om die kansen in nieuwe businessmodellen om te zetten. Het is voor Gastvrij Nederland een goede zaak dat deze 33ste editie van dit standaardwerk deze rol op zich heeft genomen.”



Ruim 400 pagina’s relevante marktinformatie, inspiratie en trends

2013 kan voor de toeristische sector de boeken in als het jaar van de omslag. Voor het eerst in jaren daalde het aantal vakanties dat Nederlanders ondernamen. Daar had vooral de korte vakantiemarkt mee te maken, het aantal lange vakanties bleef min of meer stabiel. Nederlanders gingen vooral minder naar het buitenland en in de zomer op vakantie. Daarentegen draaide het inkomend toerisme ondanks de economische crisis als een tierelier. Het aantal buitenlandse gasten dat ons land bezocht steeg met 5 procent naar 12,8 miljoen. Vooral uit Duitsland en België kwamen fors meer toeristen. Ook met de uitstapjes zat het wel goed. Het totaal aantal ondernomen uithuizige vrijetijdsactiviteiten steeg. Dat staat in het Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd 2014: ruim 400 pagina’s relevante marktinformatie, inspiratie en trends!


Minder vakanties

In 2013 daalde voor het eerst in jaren het aantal vakanties (-1,4%) dat Nederlanders ondernamen. Vooral de korte vakantiemarkt had hiervan te lijden (-7,8%). Het aantal lange vakanties bleef met -0,6 procent min of meer stabiel. Nederlanders gingen vooral minder naar het buitenland (-2,4%) en in de zomer (-3,4%) op vakantie. Toch ging nog steeds 81 procent van de Nederlanders vorig jaar op vakantie. Dat is iets minder dan het jaar daarvoor, toen de vakantieparticipatie ook al daalde. Op het hoogtepunt (2011) ging 81,9 procent van de bevolking op vakantie. Algehele conclusie is dat Nederlanders zich de grote vakantie niet laten afpakken maar wel allerhande bezuininigingsstrategieën toepassen door de korte extra vakanties in te ruilen voor dagtripjes. Het totaal aantal ondernomen uithuizige vrijetijdsactiviteiten steeg met bijna 4 procent naar 3,76 miljard.


Inkomend toerisme draait prima

Het inkomend toerisme draaide in 2013 ondanks de economische crisis als een tierelier. Het aantal buitenlandse gasten dat ons land bezocht steeg met 5 procent naar 12,8 miljoen. Vooral uit Duitsland (+9%) en België (+9%) kwamen fors meer (422.000) toeristen. Uit deze twee landen kwam ruim 40 procent van alle buitenlandse toeristen. Het inkomend toerisme is vooralsnog crisisbestendig gebleken. Ongetwijfeld heeft de extra aantrekkingskracht van Amsterdam, met de heropening van het Rijksmuseum en vele andere voor de internationale markt aantrekkelijke evenementen, daar een rol in gespeeld. Daarnaast mag ons land zich in een toenemende belangstelling van toeristen uit BRIC-landen verheugen. Nederland deed het internationaal gezien met een groei van 5 procent niet slecht. Wereldwijd steeg het aantal internationale toeristen vorig jaar met 5 procent, in West-Europa bedroeg de groei 4,2 procent.


Wel structurele problemen voor de sector

Toeristisch Nederland heeft volgens de auteurs van het rapport structureel last van de aanhoudende economische crisis en een stagnerende bevolkingsgroei. Jarenlang heeft de binnenlandse markt kunnen profiteren van een flinke bevolkingsgroei en een florerende economie, maar die tijden zijn voorlopig voorbij. De gemiddelde koopkracht van de Nederlandse bevolking daalde tussen 2008 en 2011 met 3 procentpunten. Een oplopende werkloosheid zorgt daarnaast voor veel onzekerheid. Demografisch heeft de sector moeite met de omschakeling naar nieuwe doelgroepen. Waar een deel van de vrijetijdssector zich lange tijd richtte op gezinnen met kinderen en jongeren, wordt dit de komende tijd minder vanzelfsprekend. Vrijetijdsconcepten zullen vaker inzetbaar moeten zijn voor een dwarsdoorsnede van verschillende doelgroepen, zoals families (van grootouders tot ouders en (klein)kinderen), interessegroepen (fotografieliefhebbers, wandelaars, cultuurzoekers) of individuen die op basis van een gedeelde activiteit, opleiding of levensfase al dan niet in groepsverband activiteiten ondernemen. Verder zullen vrijetijdsbedrijven zich meer moeten richten op eenpersoonshuishoudens of paren zonder kinderen.


De concurrentie komt overal vandaan

Ook de sterke transparantie van de markt en het feit dat de wereld door allerhande lowcostverbindingen onder handbereik is zorgen voor een uitdagend speelveld voor toeristische bedrijven die het van de binnenlandse markt moeten hebben. Daarbij staan de marges door de voor veel bedrijven door toegenomen macht van boekingswebsites, kortingsacties en een kritische, goed geïnformeerde consument sterk onder druk. De service die grote bedrijven bieden aan de consument, in boekingsgemak, betaalmogelijkheden en snelle communicatie via bijvoorbeeld Twitter en Facebook, kunnen ook voor veel kleine spelers een inspiratiebron zijn. Daarnaast komt de concurrentie ook nog eens uit onverwachte hoek, met aanbieders van particuliere overnachtingsadressen zoals Airbnb en Wimdu. De sector ziet zich kortom geplaatst voor een uitermate uitdagend speelveld en zal op zoek moeten naar nieuwe businessmodellen.


Bestelinformatie

Het Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd 2014 is voor € 137,50 te bestellen op de site van NRIT Media, www.nritmedia.nl. Neemt u een abonnement op het Trendrapport, dan betaalt u slechts € 94,50 per jaar. U heeft dan ieder jaar als eerste de meest actuele toeristisch-recreatieve cijfers tot uw beschikking.


Download hier de foto in hoge resolutie.
Link: http://www.nritmedia.nl/?id=276&rubriek_id=3&artikel_id=17&shopstap=details
Trefwoorden: trends, toerisme, recreatie, vrijetijd, gastvrijheid

CELTH
 





||| Nieuws |||

27/03/24
Uitbreiding KLM-busdienst
Vanaf 31 maart wordt de KLM-busdienst Nijmegen – Arnhem - Schiphol uitgebreid met één extra dienst naar dagelijks twee omlopen.
27/03/24
My First Smartphone Festival krijgt waarschijnlijk vervolg
De eerste editie van My First Smartphone Festival bij Beeld & Geluid heeft afgelopen weekend ruim 2200 bezoekers getrokken. Verspreid over vier dagen, van donderdag tot en met zondag, leerden kinderen, hun ouders en docenten over hoe om te gaan met je allereerste telefoon.
27/03/24
Exclusief voor leden
Drie Van Goghs lang te zien in Rijksmuseum Amsterdam
Het Rijksmuseum krijgt drie extra troeven in handen, drie Van Goghs. Het museum is vaak een onderdeel voor de vele toeristen die naar Nederland komen. Zij willen vast ook graag die langdurige bruiklenen zien.
26/03/24
Booking.com stopt duurzaam reisprogramma na gesprek met ACM
Reiswebsite Booking.com heeft na gesprekken met de Autoriteit Consument & Markt (ACM) besloten het zogenoemde Travel Sustainable (voorheen: Duurzaam Reizen) programma offline te halen per 25 maart.
26/03/24
Reiziger wil directe vlucht
Luchtvaartreizigers hechten aan een rechtstreekse verbinding naar de eindbestemming. Het overgrote deel van alle vliegreizen kent dan ook geen overstap tijdens de reis. Bij vliegreizen van meer dan 6 uur biedt een overstap vaker een aantrekkelijk alternatief.
26/03/24
Zo krijgt het thema duurzaamheid voet aan de grond in de reisbranche
Steeds meer mensen raken overtuigd van het nut en de noodzaak van duurzaam leven. Met duurzaam wordt een leefstijl bedoeld die een zo laag mogelijke ecologische voetafdruk achterlaat. In andere woorden: hoe kunnen we ervoor zorgen dat de natuur zo min mogelijk te lijden heeft onder het gedrag van de mens?
25/03/24
Is het de moeite waard om te investeren in betrouwbare service voertuigen voor uw resort/park?
Als het gaat om het runnen van een resort of park, kan het belang van betrouwbaar transport niet genoeg benadrukt worden. Of het nu gaat om het vervoer van gasten over uitgestrekte gebieden of om de mobiliteit van het personeel voor verschillende taken, duurzame en goed onderhouden service voertuigen zijn essentieel voor een soepel verloop van uw faciliteit. Maar is het verstandig om te investeren in duurzame servicevoertuigen en hoe vaak moeten ze worden onderhouden?
25/03/24
Exclusief voor leden
Hotel Noordsee sluit zich aan bij Fletcher
Hotelketen ziet een wens in vervulling gaan met een hotel op Waddeneiland Ameland. Per 1 april zal bij Hotel Noordsee de vlag van Fletcher Hotels in top gaan.

||| Agenda |||

18/04/24
18/04/24 t/m 18-04-24: TRENDCONGRES 2024
Op donderdag 18 april 2024 organiseert NRIT samen met de opleidingen Tourism Management van de Neder...
14/05/24
14/05/24 t/m 14-05-24: Bekendmaking ‘Top 10 Meest Innovatieve Vakantieparken van de Benelux’
Op dinsdag 14 mei organiseert Pleisureworld bij Yala in Emmeloord de bekendmaking van de ‘Top 10 M...
05/06/24 t/m 07-06-24
05/06/24 t/m 07-06-24: THE INC Conference
Van 5 tot en met 7 juni 2024 is de Hotelschool The Hague gastheer van de internationale INC Conferen...
11/06/24
11/06/24 t/m 11-06-24: Openhuis Posta7 - FEC & Retailtainment
Op dinsdag 11 juni organiseert Pleisureworld Openhuis bij FEC Posta7. Dat is dé hotspot ...
24/06/24 t/m 26-06-24
24/06/24 t/m 26-06-24: CBTS 2024
Van 24 tot en met 26 juni organiseert de Breda University of Applied Sciences de jaarlijkse CBTS-con...