Geplaatst op: 28-08-2014
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Jachthavens aan de vooravond van roerige tijden

Jachthavens aan de vooravond van roerige tijden
De Nederlandse jachthavens staan roerige tijden te wachten. De grote boosdoeners zijn fundamentele veranderingen in de watersportsector. Het botenbezit neemt af, de doelgroep vergrijst, veel boten zijn verouderd, er is stevige concurrentie van goedkopere alternatieven (zoals verenigingshavens) en ondertussen stijgt het havenaanbod. Dat schrijft Rabobank in haar nieuwste Thema-update: Jachthavens


Bij een groot deel van de Nederlandse jachthavens staat het verdienmodel onder druk. Ondanks het mooiste en grootste vaarnetwerk ter wereld verdampen de wachtlijsten en staan de bezettingsgraden onder druk. Enerzijds komt dit doordat het aantal ligplaatsen harder is gegroeid dan de vraag, anderzijds neemt het botenbezit af, veroudert de vloot en vergrijst de doelgroep. Jachthavens moeten dingen anders doen en andere dingen doen. Nieuwe doelgroepen aanboren is daarbij van groot belang. Van aanbodgedreven naar vraaggedreven werken vraagt een cultuuromslag en stelt andere eisen aan de ondernemers, die een professionaliseringsslag zullen moeten doormaken.


Fundamentele veranderingen in de sector

De watersportsector wordt op dit moment geconfronteerd met diverse fundamentele veranderingen die een grote impact op jachthavens hebben. Zo zal op middellange termijn het botenbezit structureel afnemen. Deze afname betreft met name de belangrijkste huidige doelgroep, de senioren met grote kajuitboten. Op de grootste verkoopsite voor gebruikte boten (www.botentekoop.nl) en diverse andere verkoopplatforms staan nu al naar schatting dertigduizend tot tweeëndertigduizendboten te koop. Ruim zes procent van de bestaande vloot. Volgens de verkoopmakelaars van brancheorganisatie HISWA is de markt van kopers echter sterk opgedroogd, vinden er beperkt transacties plaats, staan de prijzen onder druk en is de verkooptijd van jachten zeker verdubbeld. Gevolg is dat boten momenteel blijven liggen waar ze liggen en zo het probleem verhullen. Rabobank ziet zes dominante ontwikkelingen:

  • De trend van 'hebben maar niet houden'
  • Toenemende vergrijzing
  • Ook de vloot vergrijst
  • Hoge drempel voor nieuwkomers
  • Pricing staat niet in verhouding tot de kosten
  • Toename aanbod

Andere aanpak

Ondanks de moeilijke marktomstandigheden zijn er jachthavens die goede prestaties neerzetten. Een commerciële en professionele aanpak maakt daarbij het verschil. Naast het strak sturen op kosten en productiviteit speelt beleving een grote rol. Beleving hoeft niet direct gepaard te gaan met hoge extra investeringen. Door verstandig in te spelen op belangrijke trends kan een jachthaven zich beter onderscheiden. Jachthavens moeten volgens Rabobank duidelijke keuzes maken waardoor een onderscheidend profiel ontstaat. Niet meer van hetzelfde, maar focus op waardecreatie in een bepaald segment. In tijden waarin de bootbezitter bovendien kritisch is ten aanzien van prijs en tijdbesteding, gaat het erom de watersportliefhebber een unieke belevenis te geven. De watersportliefhebber van nu wil vooral flexibel zijn. Dit is terug te zien in de toename van boten die gedeeld of verhuurd worden. Speel hier op in door te differentiëren in prijs, aanbod en product.  Duurzaam waarde toevoegen staat daarbij centraal. Jachthavens moeten gebruik maken van elkaars competenties door het bundelen van krachten. Samenwerken binnen de keten, maar ook met concurrenten of andere branches is daarbij het devies. 


Volop kansen

De Nederlandse jachthavens staan voor grote uitdagingen, waarbij er echter voldoende kansen liggen om ook op langere termijn van toegevoegde waarde te blijven. Om de consument aan boord te houden en te krijgen moeten ze samen met andere stakeholders duidelijke keuzes maken, watersporters unieke belevenissen bieden, duurzaam opereren en inspelen op de flexibele wensen van de watersporters. Uiteindelijk moet de jachthaven de ‘toegangspoort’ tot het water worden; voor watersporters, waterrecreanten, dagjesmensen en buitenlandse toeristen. 


Lees hier de complete thema-update inclusief relevante ontwikkelingen en trends waarop kan worden ingespeeld.


Link: https://www.rabobank.nl/images/n568_rabobank_tu_jachthavens_beveiligd_29670690.pdf?ra_resize=yes&ra_width=800&ra_height=600&ra_toolbar=yes&ra_locationbar=yes
Topics:Watersport
Trefwoorden: watersport, jachthavens

CELTH
 






||| Nieuws |||

23/04/24
Exclusief voor leden
Eurocamp ziet kansen in Oranje sportzomer
Kampeeraanbieder Eurocamp ziet marketing- en saleskansen bij de grootste sportevenementen van het jaar: de Olympische Spelen, het EK Voetbal, de Tour de France en de Formule 1.
23/04/24
Exclusief voor leden
Geen andere weg voor horeca dan kosten doorberekenen?
In het eerste kwartaal van 2024 verhoogden restaurants en cafés hun prijzen met gemiddeld 6 procent blijkt uit cijfers van het CBS. Maar de horeca lijkt geen andere weg te zien dan de gestegen kosten door te berekenen aan de gasten.
23/04/24
Exclusief voor leden
Start vereniging mobiliteit KNV Connected Mobility
De transitie naar een groenere, efficiënter en meer vraaggestuurde mobiliteitsstructuur is in volle gang. Die transitie is hard nodig om als mobiliteitssector door te kunnen groeien en onze maatschappelijke ambities te realiseren. Daarvoor wordt KNV Connected Mobility opgestart.
23/04/24
Moskee Al Hijra  in Leiden sluit aan bij Grootste Museum
Op vrijdag 3 mei sluit de Al Hijra Moskee in Leiden zich aan en wordt hiermee de 23ste ‘museumzaal’.
19/04/24
ZooParc in Overloon biedt bezoekers bijzondere kans: word een dag dierenverzorger
Vanaf mei kunnen bezoekers in de dierentuin een halve dag meelopen met een dierenverzorger en helpen met dagelijkse werkzaamheden bij de verzorging van de dieren.
19/04/24
Liberationroutes in Salland & Twente met persoonlijke verhalen
De Liberation Route Europe die een schakel vormt tussen de belangrijkst regio's tijdens de opmars an de geallieerden, is een steeds uitbreidende internationale herdenkingsroute die mijlpalen uit de moderne Europese geschiedenis met elkaar verbindt.
19/04/24
Marketing Drenthe lanceert campagne om eigen omgeving te herontdekken
Twee weken lang gaan door heel Drenthe posters hangen in bushokjes om de inwoners van Drenthe te inspireren hun eigen omgeving te verkennen.
19/04/24
Onderzoek naar Europees vaarbewijs
De Europese Commissie wil weten wat de voor- en nadelen van een eventueel uniform vaarbewijs of vaar...

||| Agenda |||

14/05/24
14/05/24 t/m 14-05-24: Bekendmaking ‘Top 10 Meest Innovatieve Vakantieparken van de Benelux’
Op dinsdag 14 mei organiseert Pleisureworld bij Yala in Emmeloord de bekendmaking van de ‘Top 10 M...
23/05/24
23/05/24 t/m 23-05-24: LDA Kennisdag 2024
Op donderdag 23 mei organiseert de Landelijke Data Alliantie weer haar jaarlijkse Kennisdag. Locatie...
27/05/24
27/05/24 t/m 27-05-24: Sustainable Tourism Mobility Forum
De Breda University of Applied Sciences (BUas) en het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen ...
05/06/24 t/m 07-06-24
05/06/24 t/m 07-06-24: THE INC Conference
Van 5 tot en met 7 juni 2024 is de Hotelschool The Hague gastheer van de internationale INC Conferen...
11/06/24
11/06/24 t/m 11-06-24: Openhuis Posta7 - FEC & Retailtainment
Op dinsdag 11 juni organiseert Pleisureworld Openhuis bij FEC Posta7. Dat is dé hotspot ...