Geplaatst op: 09-07-2014
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Vakanties van Nederlanders voor tweede jaar op rij in de min

ING Economisch Bureau komt met vakantieprognose

Vakanties van Nederlanders voor tweede jaar op rij in de min
Ook dit jaar gaan Nederlanders minder op vakantie dan in het voorgaande jaar. Het totaal aantal vakanties dat Nederlanders ondernemen zit hiermee voor het tweede achtereenvolgende jaar in de min. De achteruitgang is wel minder dan in 2013 toen nog 3,2% minder vakanties werden gemeten ten opzichte van het topjaar 2012. Dit jaar verwacht het ING Economisch Bureau een achteruitgang van 1% in aantallen vakanties.
  • Vakanties -1%
  • Onzekerheid remt consument
  • Aanbieders moeten rekening houden met beperkt budget bij consument
  • Actief (prijs)beleid en stimuleren directe boekingen is essentieel

Daarmee komt het totaal aantal vakanties van Nederlanders in 2014 met 35,2 miljoen weer op het niveau van 2007. Topjaar was 2012 met 36,7 miljoen vakanties van Nederlanders. In haar prognose voor de zomervakantie verwacht ook NBTC-NIPO Research een daling van het aantal vakanties. Zij voorzien een daling van het aantal buitenlandse vakanties (-2%) en een lichte toename van het aantal vakanties (+2%) in eigen land. Omdat meer mensen in de zomerperiode naar het buitenland op vakantie gaan resulteert dat volgens NBTC-NIPO Research in een totale daling van 0,5%.


Vakantiemarkt reageert vertraagd op economie

Volgens ING dienen de effecten van het economisch herstel zich relatief laat aan bij vakantie-aanbieders. Aan de andere kant heeft de consument als het gaat om vakanties ook vertraagd gereageerd op de economische crisis die zich al in 2008 aandiende. De onzekerheid bij consumenten over hun financiële situatie drukt het aantal vakanties dat wordt ondernomen.


2014 is een overgangsjaar

In 2014 staat het aantal door Nederlanders ondernomen vakanties voor het tweede jaar op rij onder druk. Het lijkt er sterk op dat 2014 daarmee een overgangsjaar is. Onzekerheid over de arbeidsmarkt en de eigen financiën blijven een belangrijke rem op de bestedingen. Bijna een kwart (22%) van de huishoudens geeft aan dit jaar minder budget te hebben voor de zomervakantie, daarentegen 12% heeft een hoger budget dan in 2013 (ING Budget Barometer, maart 2013).


Het aantal vakanties komt in 2014 uit op circa 35,2 miljoen en ligt daarmee rond het niveau van 2007. Gemiddeld gaat een Nederlander 2,1 keer op vakantie en vindt iets meer dan de helft van de vakanties in het buitenland plaats. 


Figuur 1: Vakanties van Nederlanders, 2002-2014, x 1mln


Prijs bij consument belangrijke factor

Door de economische omstandigheden hebben reisaanbieders op de Nederlandse markt te maken met consumenten voor wie prijs een belangrijke factor is. Aanbieders in de reisbranche zullen ook dit jaar dus rekening dienen te houden met de effecten van een lager vakantiebudget. Door de groei in het aanbod van online-reisaanbieders en vergelijkingssites is de macht veel meer bij de consument komen te liggen. Bijna 60% van de Nederlanders regelt de zomervakantie zelf. Dat het zelf regelen van de vakantie goedkoper kan zijn, is voor 30% van de Nederlanders het belangrijkste argument om de regie in eigen hand te houden.


Grip op het boekinsgproces

De online uitgaven aan reizen in Nederland bedragen ruim € 3,8 miljard, een verdubbeling ten opzichte van 2005. Het speelveld van reisaanbieders is door de groei van de online markt wezenlijk anders en nieuwe spelers kunnen in korte tijd fors aan belang winnen. Zo staat Airbnb inmiddels na Booking.com, Tripadvisor, Expedia en Hotels.com in de top 5 van meest bezochte sites van online travel agencies (OTA’s).


Grip op het boekingsproces van de klant levert aanbieders niet alleen directe omzet op maar ook veel kennis over het gedrag en de voorkeuren van hun doelgroep. Vandaar dat onder andere vliegtuigmaatschappijen zich nadrukkelijker richten op hun online zichtbaarheid en het stimuleren van boekingen via de eigen site. Door op loyaliteit in te zetten en een actiever (prijs)beleid te voeren om directe boekingen binnen te halen, pakken ze daarbij terrein terug op OTA’s. "Het onderscheidend vermogen van OTA’s kalft af wanneer hun aanbod op prijs niet meer onder het niveau van een directe boeking bij hotel of luchtvaartmaatschappij ligt”, aldus Sasja Winters, ING sectormanager Zakelijke dienstverlening.

Topics:Vakanties
Trefwoorden: vakanties, vakantieplannen, nederlanders

CELTH
 






||| Nieuws |||

19/04/24
ZooParc in Overloon biedt bezoekers bijzondere kans: word een dag dierenverzorger
Vanaf mei kunnen bezoekers in de dierentuin een halve dag meelopen met een dierenverzorger en helpen met dagelijkse werkzaamheden bij de verzorging van de dieren.
19/04/24
Liberationroutes in Salland & Twente met persoonlijke verhalen
De Liberation Route Europe die een schakel vormt tussen de belangrijkst regio's tijdens de opmars an de geallieerden, is een steeds uitbreidende internationale herdenkingsroute die mijlpalen uit de moderne Europese geschiedenis met elkaar verbindt.
19/04/24
Marketing Drenthe lanceert campagne om eigen omgeving te herontdekken
Twee weken lang gaan door heel Drenthe posters hangen in bushokjes om de inwoners van Drenthe te inspireren hun eigen omgeving te verkennen.
19/04/24
Onderzoek naar Europees vaarbewijs
De Europese Commissie wil weten wat de voor- en nadelen van een eventueel uniform vaarbewijs of vaar...
17/04/24
Exclusief voor leden
Jaarbeurs zet campagne congrescoaches op voor vasthouden toppositie
Zondag 21 april is het Erfgoeddag in Vlaanderen en Brussel. Een 700-tal erfgoedorganisaties biedt meer dan 1.000 gratis activiteiten aan. Het thema van de Erfgoeddag is 'Thuis'.
17/04/24
Exclusief voor leden
Boekingstrends meivakantie
Met de meivakantie aanstaande komen diverse touroperators met hun boekingstrends. TUI Nederland ziet 10% meer reizigers tijdens de meivakantie in vergelijking met vorig jaar. De VakantieDiscounter ziet een grote belangstelling voor een all-inclusive naar Turkije.
17/04/24
Exclusief voor leden
Erfgoeddag met thema 'Thuis'
Zondag 21 april is het Erfgoeddag in Vlaanderen en Brussel. Een 700-tal erfgoedorganisaties biedt meer dan 1.000 gratis activiteiten aan. Het thema van de Erfgoeddag is 'Thuis'.
17/04/24
ANVR pleit voor flexibiliteit rondom schoolvakanties
De ANVR pleit voor meer flexibiliteit rondom schoolvakanties. Hiermee wordt vakantiedrukte beter gespreid op wegen en luchthavens, maar ook op de bestemmingen zelf, meent ANVR. Frank Oostdam reageert op het gemaakte position paper over de gewenste flexbiliteit.

||| Agenda |||

14/05/24
14/05/24 t/m 14-05-24: Bekendmaking ‘Top 10 Meest Innovatieve Vakantieparken van de Benelux’
Op dinsdag 14 mei organiseert Pleisureworld bij Yala in Emmeloord de bekendmaking van de ‘Top 10 M...
23/05/24
23/05/24 t/m 23-05-24: LDA Kennisdag 2024
Op donderdag 23 mei organiseert de Landelijke Data Alliantie weer haar jaarlijkse Kennisdag. Locatie...
27/05/24
27/05/24 t/m 27-05-24: Sustainable Tourism Mobility Forum
De Breda University of Applied Sciences (BUas) en het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen ...
05/06/24 t/m 07-06-24
05/06/24 t/m 07-06-24: THE INC Conference
Van 5 tot en met 7 juni 2024 is de Hotelschool The Hague gastheer van de internationale INC Conferen...
11/06/24
11/06/24 t/m 11-06-24: Openhuis Posta7 - FEC & Retailtainment
Op dinsdag 11 juni organiseert Pleisureworld Openhuis bij FEC Posta7. Dat is dé hotspot ...