Geplaatst op: 04-05-2014
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Succesvolle stedencampagne NBTC

Succesvolle stedencampagne NBTC
Vorig jaar hebben 2,4 miljoen buitenlandse toeristen een bezoek aan een Nederlandse stad gebracht. Dat zijn er 100.000 meer dan in 2012. Die stadstoeristen hebben samen 1,15 miljard euro uitgegeven.
  • 8 markten bewerkt
  • 660.000 bezoekers
  • € 296 miljoen aan bestedingen
Volgens de woordvoerster van het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen (NBTC) is die toename onder andere toe te schrijven aan de nieuwe stedencampagne die het NBTC sinds afgelopen jaar voert.  Die campagne is door meer dan 660.000 buitenlandse toeristen gezien die vervolgens hebben besloten naar Nederland te gaan.
 
Onderzoek naar effectiviteit campagne
Gedurende 2013 onderzocht NBTC de effectiviteit van de lopende Citybreak-campagne. Dit onderzoek leverde positieve resultaten op: 45% van de ondervraagden gaven aan na het zien van de campagne meer geïnteresseerd te zijn in een citybreak naar Nederland. 39% had de intentie ook daadwerkelijk een citytrip te boeken en 17% van de totale doelgroep had actie ondernomen zoals extra informatie aanvragen, holland.com bezocht of een vakantie geboekt. In het voorjaar van 2014 is eveneens het effect (conversie) van de campagne doorgemeten. De Citybreak-campagne had als direct gevolg dat in 2013 ongeveer 660.000 mensen Nederland bezochten, wat Nederland bijna 300 miljoen euro aan bestedingen opleverde.

Citybreak-campagne
De Citybreak-campagne van NBTC Holland Marketing loopt van 2013 tot 2015 en richt zich op de bezoekersdoelgroepen postmodern, achiever en upper-class. De landen waar deze campagne loopt zijn Duitsland, België, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Spanje, Italië, Zweden en Denemarken. Hiermee is er sprake van een bereik van ruim 30 miljoen stedentrippers. De deelnemende steden in 2013 waren Amsterdam, Den Haag, Rotterdam, Utrecht, Arnhem, Apeldoorn, Groningen, Maastricht en Nijmegen.

Online promotie
Qua inzet van middelen ligt in deze campagne de nadruk op online promotie waarbij gebruik wordt gemaakt van landingspagina’s, nieuwsbrieven en bannercampagnes. Daarnaast wordt er ook ingezet op social media en wordt in sommige markten gebruik gemaakt van hard copy print en out-of-home.
Topics:Toerisme
Trefwoorden: inkomend toerisme, stedelijk toerisme

CELTH
 






||| Nieuws |||

19/04/24
ZooParc in Overloon biedt bezoekers bijzondere kans: word een dag dierenverzorger
Vanaf mei kunnen bezoekers in de dierentuin een halve dag meelopen met een dierenverzorger en helpen met dagelijkse werkzaamheden bij de verzorging van de dieren.
19/04/24
Liberationroutes in Salland & Twente met persoonlijke verhalen
De Liberation Route Europe die een schakel vormt tussen de belangrijkst regio's tijdens de opmars an de geallieerden, is een steeds uitbreidende internationale herdenkingsroute die mijlpalen uit de moderne Europese geschiedenis met elkaar verbindt.
19/04/24
Marketing Drenthe lanceert campagne om eigen omgeving te herontdekken
Twee weken lang gaan door heel Drenthe posters hangen in bushokjes om de inwoners van Drenthe te inspireren hun eigen omgeving te verkennen.
19/04/24
Onderzoek naar Europees vaarbewijs
De Europese Commissie wil weten wat de voor- en nadelen van een eventueel uniform vaarbewijs of vaar...
17/04/24
Exclusief voor leden
Jaarbeurs zet campagne congrescoaches op voor vasthouden toppositie
Zondag 21 april is het Erfgoeddag in Vlaanderen en Brussel. Een 700-tal erfgoedorganisaties biedt meer dan 1.000 gratis activiteiten aan. Het thema van de Erfgoeddag is 'Thuis'.
17/04/24
Exclusief voor leden
Boekingstrends meivakantie
Met de meivakantie aanstaande komen diverse touroperators met hun boekingstrends. TUI Nederland ziet 10% meer reizigers tijdens de meivakantie in vergelijking met vorig jaar. De VakantieDiscounter ziet een grote belangstelling voor een all-inclusive naar Turkije.
17/04/24
Exclusief voor leden
Erfgoeddag met thema 'Thuis'
Zondag 21 april is het Erfgoeddag in Vlaanderen en Brussel. Een 700-tal erfgoedorganisaties biedt meer dan 1.000 gratis activiteiten aan. Het thema van de Erfgoeddag is 'Thuis'.
17/04/24
ANVR pleit voor flexibiliteit rondom schoolvakanties
De ANVR pleit voor meer flexibiliteit rondom schoolvakanties. Hiermee wordt vakantiedrukte beter gespreid op wegen en luchthavens, maar ook op de bestemmingen zelf, meent ANVR. Frank Oostdam reageert op het gemaakte position paper over de gewenste flexbiliteit.

||| Agenda |||

14/05/24
14/05/24 t/m 14-05-24: Bekendmaking ‘Top 10 Meest Innovatieve Vakantieparken van de Benelux’
Op dinsdag 14 mei organiseert Pleisureworld bij Yala in Emmeloord de bekendmaking van de ‘Top 10 M...
23/05/24
23/05/24 t/m 23-05-24: LDA Kennisdag 2024
Op donderdag 23 mei organiseert de Landelijke Data Alliantie weer haar jaarlijkse Kennisdag. Locatie...
27/05/24
27/05/24 t/m 27-05-24: Sustainable Tourism Mobility Forum
De Breda University of Applied Sciences (BUas) en het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen ...
05/06/24 t/m 07-06-24
05/06/24 t/m 07-06-24: THE INC Conference
Van 5 tot en met 7 juni 2024 is de Hotelschool The Hague gastheer van de internationale INC Conferen...
11/06/24
11/06/24 t/m 11-06-24: Openhuis Posta7 - FEC & Retailtainment
Op dinsdag 11 juni organiseert Pleisureworld Openhuis bij FEC Posta7. Dat is dé hotspot ...