Geplaatst op: 21-04-2014
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

900.000 buitenlandse bezoekers tijdens Pasen

900.000 buitenlandse bezoekers tijdens Pasen
Het paasweekend van 2014 zorgde voor een zeer goede start van het toeristisch seizoen in Nederland. Volgens NBTC Holland Marketing brachten dit jaar zo’n 900.000 buitenlandse toeristen de paasdagen in Nederland door. Daarnaast genoten zo’n 350.000 Nederlanders van een korte paasvakantie in eigen land. Bovendien ondernamen Nederlanders zo’n 25 miljoen uitjes in eigen land. Alle bezoekers samen besteedden dit jaar bijna 700 miljoen euro tijdens Pasen in ons land.
  • 900.000 buitenlandse toeristen
  • 350.000 binnenlandse vakanties
  • 25 miljoen uitstapjes
  • 700 miljoen aan bestedingen
Veel bezoek uit buurlanden
Nederland is populair bij de buurlanden en de trend van groeiend bezoek uit Duitsland en België zet door. Van de 900.000 buitenlandse toeristen kwam het overgrote deel uit Duitsland (ruim 575.000) en zo’n 225.000 Belgen bezochten ons land tijdens Pasen. Daarnaast waren er ook veel bezoekers uit Frankrijk en Groot-Brittannië. Belangrijkste trekkers voor de buitenlandse bezoekers waren ook dit jaar de Bollenstreek, de kust en de grote steden. De accommodaties aan de kust waren dit jaar populair en door het hele land waren de bungalows, vakantiehuisjes en hotels goed bezet. Ook de campings waren redelijk goed bezet.

Vakantie in eigen land
In totaal gingen circa 600.000 Nederlanders op vakantie tijdens Pasen. Zo’n 350.000 Nederlanders vierden paasvakantie in eigen land. Traditiegetrouw worden er ook veel uitstapjes ondernomen tijdens Pasen. Ook dit jaar trokken Nederlanders er vol op uit en werden er zo’n 25 miljoen uitjes ondernomen. Fietsen en wandelen zijn daarbij favoriet. Ook was het druk op en rond het strand en er werden veel bezoeken gebracht aan attractieparken, musea, evenementen, meubelboulevards en tuincentra.

Bestedingen Paastoerisme
De toeristische sector is van groot belang voor de Nederlandse economie: tijdens Pasen besteedden Nederlanders tijdens hun vakantie en uitstapjes in eigen land ruim 500 miljoen euro. De buitenlandse dag- en verblijfsgasten gaven zo’n 180 miljoen euro uit tijdens hun verblijf in Nederland. In totaal werd er tijdens de paasdagen bijna 700 miljoen euro uitgegeven in Nederland aan vervoer, verblijf en vermaak. Dat was 200 miljoen euro meer dan in 2013 toen het erg koud was maar nog steeds 100 miljoen euro meer dan in 2012 toen paastoeristen 600 miljoen euro uitgaven.

Keukenhof
Keukenhof heeft in het paasweekend ruim 100.000 bezoekers ontvangen. 2014 is één van de beste paasdagen uit de geschiedenis van Keukenhof. "De combinatie van het mooie weer, het park in volle bloei en het thema "Holland” heeft er voor gezorgd dat we zeer tevreden zijn over het groot aantal gasten”, aldus directeur Bart Siemerink. Keukenhof had gezorgd voor extra activiteiten. Er was veel belangstelling van Nederlandse gezinnen, Duitse en Amerikaanse gasten en opvallend veel Aziaten waaronder Chinezen.
Trefwoorden: paasdagen, inkomend toerisme, binnenlands toerisme

CELTH
 






||| Nieuws |||

25/04/24
Exclusief voor leden
Wat beoogt Venetië met de invoering van tickets voor dagtoeristen?
Vanaf vandaag moeten toeristen die Venetië voor een dagje willen bezoeken een toegangskaartje reserveren. De maatregel, die geldt op de drukste dagen van het jaar, is een proef om de overweldigende toestroom van toeristen te reguleren en de impact op de stad te beperken.
25/04/24
Schiphol verwacht grote drukte met meivakantie
Luchthaven Schiphol verwacht 10% meer reizigers in de meivakantie in vergelijking met vorig jaar. Het wordt daarmee drukker op de luchthaven dan normaal. Nieuwe en snellere securityscanners moeten reizigers sneller door de controles helpen.
24/04/24
De Leistert is beste camping van Nederland
Recreatiepark De Leistert is door kampeerders uitgeroepen tot ‘Beste camping van Nederland’. In Belgie werd de award gewonnen door Camping Sandaya Parc La Clusure en in de Luxemburg door Camping Fuussekaul.
23/04/24
Exclusief voor leden
Eurocamp ziet kansen in Oranje sportzomer
Kampeeraanbieder Eurocamp ziet marketing- en saleskansen bij de grootste sportevenementen van het jaar: de Olympische Spelen, het EK Voetbal, de Tour de France en de Formule 1.
23/04/24
Exclusief voor leden
Geen andere weg voor horeca dan kosten doorberekenen?
In het eerste kwartaal van 2024 verhoogden restaurants en cafés hun prijzen met gemiddeld 6 procent blijkt uit cijfers van het CBS. Maar de horeca lijkt geen andere weg te zien dan de gestegen kosten door te berekenen aan de gasten.
23/04/24
Exclusief voor leden
Start vereniging mobiliteit KNV Connected Mobility
De transitie naar een groenere, efficiënter en meer vraaggestuurde mobiliteitsstructuur is in volle gang. Die transitie is hard nodig om als mobiliteitssector door te kunnen groeien en onze maatschappelijke ambities te realiseren. Daarvoor wordt KNV Connected Mobility opgestart.
23/04/24
Moskee Al Hijra  in Leiden sluit aan bij Grootste Museum
Op vrijdag 3 mei sluit de Al Hijra Moskee in Leiden zich aan en wordt hiermee de 23ste ‘museumzaal’.
22/04/24
Exclusief voor leden
Nieuwe waterattractie voor Bellewaerde
Het Vlaamse attractiepark Bellewaerde heeft een nieuwe waterattractie. Amazonia ligt in het hart van de nieuwe zone ‘Mundo Amazonia waar in totaal 21 miljoen euro is geïnvesteerd.

||| Agenda |||

14/05/24
14/05/24 t/m 14-05-24: Bekendmaking ‘Top 10 Meest Innovatieve Vakantieparken van de Benelux’
Op dinsdag 14 mei organiseert Pleisureworld bij Yala in Emmeloord de bekendmaking van de ‘Top 10 M...
23/05/24
23/05/24 t/m 23-05-24: LDA Kennisdag 2024
Op donderdag 23 mei organiseert de Landelijke Data Alliantie weer haar jaarlijkse Kennisdag. Locatie...
27/05/24
27/05/24 t/m 27-05-24: Sustainable Tourism Mobility Forum
De Breda University of Applied Sciences (BUas) en het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen ...
05/06/24 t/m 07-06-24
05/06/24 t/m 07-06-24: THE INC Conference
Van 5 tot en met 7 juni 2024 is de Hotelschool The Hague gastheer van de internationale INC Conferen...
06/06/24
06/06/24 t/m 06-06-24: Nationaal Congres Citymarketing
Het Nationaal Congres Citymarketing heeft dit jaar als thema: Talent & Impacts. Gaststad is dit ...