Geplaatst op: 13-03-2014
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Omzet detailhandel iets hoger

Omzet detailhandel iets hoger
In januari 2014 heeft de detailhandel 0,8 procent meer omzet geboekt dan in de eerste maand van 2013. Het volume was 0,6 procent groter, de prijsstijging kwam in januari uit op 0,2 procent. Dit blijkt uit cijfers van het CBS. De samenstelling van de koopdagen pakte voor de detailhandel gunstiger uit dan in januari vorig jaar. Na correctie hiervoor was zowel de omzet als het volume van de detailhandel vergelijkbaar met een jaar geleden.

Non-foodwinkels zetten evenveel om als in januari 2013. Ook het volume was even groot. Voor de non-foodwinkels is dit de eerste maand zonder krimp sinds september 2012. In bijna alle non-foodbranches  was de ontwikkeling gunstiger dan in de voorgaande maanden, hoewel de meeste branches nog wel omzet inleverden. Vooral winkels in bovenkleding, doe-het-zelfartikelen en huishoudelijke artikelen zagen een verbetering. De textielsupermarkten presteerden daarentegen in januari minder goed dan in de maanden ervoor.

Winkels in voedings- en genotmiddelen behaalden ongeveer 2 procent meer omzet dan een jaar geleden. Het volume was bijna 1 procent groter. De omzet van zowel de supermarkten als speciaalzaken was hoger dan in januari vorig jaar. De groei bij de winkels in voedings- en genotmiddelen was volledig toe te schrijven aan een positief koopdageffect van 2 procent. De omzet van de postorderbedrijven en internetwinkels kwam in januari ruim 7 procent hoger uit dan een jaar eerder. Dit is een beduidend kleinere omzetstijging dan in de sterke decembermaand, maar wel vergelijkbaar met de groei in de overige maanden van 2013.
Topics:Retail
Trefwoorden: retail, winkelen, detailhandel

CELTH
 





||| Nieuws |||

25/03/24
Exclusief voor leden
Goed toeristisch jaar voor Royal Delft
Dat het inkomend toerisme in 2023 weer volop draaide zagen ze ook bij Royal Delft. De bezoekersaantallen en omzet groeiden fors. Het bedrijf richt zich met een unieke propositie op de toeristische markt.
13/12/23
Impact maken met Bureau Ruimte voor Vrije Tijd
Door de toenemende vraag naar beleidsvisies en onderzoeken over recreatie en toerisme is Bureau Ruimte voor Vrije Tijd op zoek naar een projectleider vrijetijdseconomie.
05/12/23
26 miljoen euro voor grote winkelgebieden in negen gemeenten
Negen gemeenten ontvangen in totaal 26 miljoen euro om hun winkelgebied aan te pakken. Dat heeft minister Adriaansens van Economische Zaken en Klimaat (EZK) vandaag bekendgemaakt.
26/04/23
Internationale conferentie over consumentengedrag in toerisme naar Nederland
De Breda University of Applied Sciences heeft een toonaangevende internationale conferentie binnengehaald. De vijftiende editie van het jaarlijkse Consumer Behaviour in Tourism Symposium (CBTS) is van 31 mei tot 2 juni 2023 in Breda.
21/04/23
Met Hospitality Pact Regio Zwolle presenteert vrijetijdssector zich als aantrekkelijke werkgever
Op vrijdag 14 april 2023 is in het Mac3Park Stadion in Zwolle het Hospitality Pact Regio Zwolle ondertekend door vertegenwoordigers van de overheid, het beroepsonderwijs en ondernemersorganisaties actief in de vrijetijdssector.
15/02/23
Hartverwarmend Noordwijk
Campagne Valentijnsdag in Noordwijk. Genieten van "love" op het gebied van culinair, hotels en winkels en een hartenjagen speurtocht.
16/01/23
Beste seizoen ooit voor Europa-Park
Europa-Park in Duitsland heeft in het seizoen 2022 voor het eerst meer dan zes miljoen bezoekers in één seizoen ontvangen. Het park wordt daarmee door de bezoekers ‘beloond’ voor de 80 miljoen euro die de afgelopen drie jaar in het park werd geïnvesteerd. Maar er zijn ook grote uitdagingen.
10/01/23
Exclusief voor leden
Binnensteden weer iets aantrekkelijker voor retail
Investeringsmaatschappij Syntrus Achmea Real Estate & Finance geeft een signaal af dat winkelformules weer meer kansen krijgen in een aantrekkelijke stad.