Geplaatst op: 16-01-2014
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Sterke groei pinbetalingen in de horeca

Sterke groei pinbetalingen in de horeca
Nederlandse consumenten pinden in 2013 vaker dan ooit. Het aantal pinbetalingen bereikte met 2,66 miljard transacties in 2013 opnieuw een record. Ten opzichte van 2012 was dit een groei van 7,5 procent. De Nederlandse horeca is bezig met een enorme versnelling, en is met een groei van bijna 25 procent één van de grootste stijgers het afgelopen jaar.

In totaal werd in de horeca meer dan 190 miljoen keer met de pinpas betaald. De sterke groei in de horeca komt grotendeels voor rekening van fastservicebedrijven, zoals cafetaria's, lunchrooms en ijssalons, en omdat overal waar een betaalautomaat staat deze intensiever wordt gebruikt.

Meer bedrijven met betaalautomaat
Ook het aantal bedrijven waar een betaalautomaat staat, stijgt snel. Ten opzichte van 2010 zien we voor 2013 een stijging van 32,2 procent naar een totaal van meer dan 36.000 betaalautomaten in de Nederlandse horeca.

Groei aantal kleine bedragen
Net zoals voorgaande jaren was de sterkste groei te zien in de bedragen tussen € 0 tot € 10. Het aantal pinbetalingen in deze categorie steeg het afgelopen jaar met bijna 130 miljoen in Nederland (16,6 procent) tot een totaal van ruim 907 miljoen. Dat is meer dan een derde (35 procent) van alle pintransacties. De horeca laat in deze categorie zelfs een stijging zien van 36,4 procent en een totaal van meer dan 90 miljoen pintransacties. KHN is vanwege de besparingen en de veiligheid een voorstander van meer pinbetalingen in de horeca.
Topics:Horeca
Trefwoorden: horeca, betalingen, pinnen

CELTH



||| Nieuws |||

08/12/25
Exclusief voor leden
Culinaire ervaringen naar hoger plan met Epicurean Enrichment Studio
Regent Seven Seas Cruises® tilt de culinaire ervaring in 2026 naar een hoger niveau met de lancering van Epicurean Enrichment Studio. Dit zijn culinaire studio’s aan boord van Seven Seas Mariner® en Seven Seas Voyager®. Bekijk de 5 stappen die Regent zet om deze beleving te realiseren.
08/12/25
Exclusief voor leden
Ketel One wint een World Travel Award
Op 6 december werd weer de lange lijst bekend van de winnaars van de World Travel Awards. Distilleerderij Nolet won een award voor de categorie Vodka Distillery Tour. Het Renaissance Amsterdam Hotel kreeg een Europese award.
08/12/25
Exclusief voor leden
WUR en Natuurhuisje herstellen snelwegen Limburgse natuur
Wageningen Universiteit en boekingssite Natuurhuisje helpen oude hellingranden, de graften, in het Limburgs Geuldal nieuw leven in te blazen. Deze natuurstroken zijn van groot belang voor wilde bijen, bloemen en vele andere soorten. De video legt helemaal uit waarom die smalle graften veel doen voor de natuur.
05/12/25
Exclusief voor leden
Vaak problematische schuldenlast bij recreatie maar horeca heeft het zwaarder
Bijna 7 procent van de bedrijven beoordeelt in november 2025 de eigen schulden als problematisch, nagenoeg evenveel als een jaar eerder. Maar in sport, cultuur en recreatie ligt dat percentage op 11,6% blijkt uit data van CBS. Echt zwaar heeft de horeca, met 20%.
05/12/25
TerSpegelt verbetert luxe plekken voor gezinnen
Camping TerSpegelt gaat na de vernieuwing van het centrumgebouw door met de verbetering van kampeerplaatsen voor gezinnen.
04/12/25
Exclusief voor leden
Hoge boetes voor inzet vreemdelingen bij GP Zandvoort
Een uitzendbureau uit Rotterdam heeft vorig jaar tijdens de Dutch Grand Prix in Zandvoort 60 vreemde...
03/12/25
Zakelijk leasen voor kleine ondernemers
Als ondernemer in de toerisme en recreatiesector ben je altijd in beweging. Je bezoekt nieuwe locaties, hebt afspraken met partners of bent onderweg naar een evenement dat je organiseert. De vrijheid om te gaan en staan waar je wilt, is direct verbonden met het succes van je bedrijf. Goede mobiliteit is dan ook geen luxe, maar een absolute noodzaak.
03/12/25
Adam Butler merkregisseur Twente
Nieuwe Merkregisseur Twente is Adam Butler (34). Butler kwam op 27 oktober in dienst bij Twente Marketing. Met zijn achtergrond in merkstrategie en storytelling gaat hij aan de slag om het merk Twente verder te versterken en samen met partners het regionale verhaal nóg herkenbaarder en krachtiger neer te zetten.

||| Agenda |||

07/01/26 t/m 08-01-26
07/01/26 t/m 08-01-26: Travel Trade Days 2026
De Travel Trade Days zijn kennis- en netwerkdagen voor de professionele reisbranche in de Benelux. G...
08/01/26 t/m 11-01-26
08/01/26 t/m 11-01-26: Vakantiebeurs 2026 - De wereld aan je voeten
De wereld ligt aan je voeten op Vakantiebeurs. Proef nieuwe smaken, ontmoet reizigers met bijzondere...
27/01/26 t/m 30-01-26
27/01/26 t/m 30-01-26: ENTER2026 eTourism Conference
De Breda University of Applied Sciences organiseert in januari 2026 de ENTER2026 eTourism Conference...
12/02/26
12/02/26 t/m 12-02-26: Dagrecreatie Live
Op 12 februari 2026 vindt het gloednieuwe event Dagrecreatie Live plaats in Evenementenhal Gorinchem...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...