Geplaatst op: 16-12-2013
Auteur: Kim de Bruijn
NRIT Media

Minder omzet voor winkeliers in 2014

Minder omzet voor winkeliers in 2014
Een verdere terugval in koopkracht van consumenten lijkt zich niet meer voor te doen, maar groei van uitgaven is ook niet aan de orde. Economen van ING rekenen op een omzetkrimp voor de retail van 0,2 procent, nadat de sector in 2012 en 2013 al een terugval in de verkopen van respectievelijk 1,9 en 1,7 procent registreerde. Dat blijkt uit een sectorrapport van ING.

Bezuinigen
Bij onder meer kleding- en schoenenwinkels, elektronicazaken en verkopers van wooninrichting zal de omzet in 2014 minder dalen dan in 2013, maar van herstel is nog geen sprake. Meer dan de helft van de Nederlanders bezuinigt inmiddels op de dagelijkse boodschappen. Desondanks behalen volgens ING supermarkten nog wel een kleine omzetgroei (2 procent), maar deze is alleen gebaseerd op prijsstijgingen. De verkoopvolumes lopen terug. Winkels in consumentenelektronica hebben naast met consumentenbezuinigingen ook te maken met een gebrek aan innovatieve producten, constateert ING. ''Smartphones en tablets zijn inmiddels ingeburgerd en 3D-televisie heeft niet gebracht wat de branche ervan verwachtte.''

Lichtpuntjes
Voor 2014 zijn er ook enkele lichtpuntjes te benoemen. Zo zullen de consumentenbestedingen iets worden gestimuleerd door de Olympische Winterspelen en het WK voetbal. Ook zijn de vooruitzichten van de horeca weer wat beter (volumeherstel 0,5 procent), mede door een toename van het aantal toeristen. Vooral hotels profiteren daarvan. Ook bij restaurants voorziet ING een lichte groei, maar de bestedingen per klant staan nog steeds onder druk. Café's worden in 2014 wel geraakt door een daling in de verkopen. De accijnsverhoging en leeftijdsgrensverhoging voor alcoholverkoop helpen niet mee. Op de woningmarkt beginnen consumenten geleidelijk aan iets minder somber te worden. 
Topics:Retail
Trefwoorden: retail ING omzet sectorrapport prognose winkels

CELTH
 






||| Nieuws |||

29/03/24
Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024 - Zet jouw transitie in
Met zijn aanstekelijke visie op toerisme laat key-note spreker Peter de Wilde (CEO Toerisme Vlaanderen en Agentschap Onroerend Erfgoed) jou de transitie in toerisme beleven op 18 april. Dat is de dag van het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024.
25/03/24
Exclusief voor leden
Goed toeristisch jaar voor Royal Delft
Dat het inkomend toerisme in 2023 weer volop draaide zagen ze ook bij Royal Delft. De bezoekersaantallen en omzet groeiden fors. Het bedrijf richt zich met een unieke propositie op de toeristische markt.
13/12/23
Impact maken met Bureau Ruimte voor Vrije Tijd
Door de toenemende vraag naar beleidsvisies en onderzoeken over recreatie en toerisme is Bureau Ruimte voor Vrije Tijd op zoek naar een projectleider vrijetijdseconomie.
05/12/23
26 miljoen euro voor grote winkelgebieden in negen gemeenten
Negen gemeenten ontvangen in totaal 26 miljoen euro om hun winkelgebied aan te pakken. Dat heeft minister Adriaansens van Economische Zaken en Klimaat (EZK) vandaag bekendgemaakt.
26/04/23
Internationale conferentie over consumentengedrag in toerisme naar Nederland
De Breda University of Applied Sciences heeft een toonaangevende internationale conferentie binnengehaald. De vijftiende editie van het jaarlijkse Consumer Behaviour in Tourism Symposium (CBTS) is van 31 mei tot 2 juni 2023 in Breda.
21/04/23
Met Hospitality Pact Regio Zwolle presenteert vrijetijdssector zich als aantrekkelijke werkgever
Op vrijdag 14 april 2023 is in het Mac3Park Stadion in Zwolle het Hospitality Pact Regio Zwolle ondertekend door vertegenwoordigers van de overheid, het beroepsonderwijs en ondernemersorganisaties actief in de vrijetijdssector.
15/02/23
Hartverwarmend Noordwijk
Campagne Valentijnsdag in Noordwijk. Genieten van "love" op het gebied van culinair, hotels en winkels en een hartenjagen speurtocht.
16/01/23
Beste seizoen ooit voor Europa-Park
Europa-Park in Duitsland heeft in het seizoen 2022 voor het eerst meer dan zes miljoen bezoekers in één seizoen ontvangen. Het park wordt daarmee door de bezoekers ‘beloond’ voor de 80 miljoen euro die de afgelopen drie jaar in het park werd geïnvesteerd. Maar er zijn ook grote uitdagingen.