Geplaatst op: 14-11-2013
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Efteling, ANWB en KLM behoren tot de meest onmisbare merken van Nederland

Efteling, ANWB en KLM behoren tot de meest onmisbare merken van Nederland
Efteling, ANWB en KLM behoren tot de meest onmisbare merken van Nederland. Zij staan in de top 100 van EURIB, het European Institute for Brand Management uit Rotterdam. Dit bureau legde aan 1.001 respondenten 1.410 merken voor. Centrale vraag daarbij was of de consumenten het jammer zouden vinden als het merk van de markt zou verdwijnen. Op de eerste drie posities staan HEMA, NOS Journaal en Albert Heijn.

Drie toppers uit de sector winnen terrein
In de top 100 staat Efteling op de 17e positie. De helft van de Nederlandse consumenten zou het jammer vinden als het merk van de markt zou verdwijnen. In 2012 stond de Efteling nog op een 24ste plaats. De ANWB staat precies één plaatsje lager (18e) maar maakte een flinke sprong in het klassement. De ANWB stond vorig jaar nog op plaats 48. De KLM stond in 2012 op positie 47 en steeg dit jaar naar de 46ste plaats. Van alle Nederlanders zou 42% het jammer vinden als het merk verdwijnt.

Rijksmuseum stormt top 100 binnen
De heropening heeft het Rijksmuseum geen windeieren gelegd. Viel het museum vorig jaar nog dik buiten de top 100 (195ste). Dit jaar stormde het Rijksmuseum de top 100 binnen en belande op een 53ste positie. Fastfoodrestaurant McDonalds moest wat posities prijsgeven en kwam dit jaar op plaats 57 terecht (vorig jaar: 40). Toch nog 39% van de Nederlanders zou het jammer vinden als het merk van de markt verdwijnt.

Veel dierenparken in top 100
De eerste dierentuin komen we tegen op plaats 65. Burgers' Zoo stond in 2012 nog op plaats 113 maar kwam overtuigend de top 100 binnen. Maar liefst 38% van de Nederlanders zou het jammer vinden als dit merk van de markt verdwijnt. Het aantal dierenparken in de top 100 is opvallend want op positie 83 treffen we Diergaarde Blijdorp aan, op 88 Dierenpark Emmen, op 94 Artis en op 96 Ouwehand Dierenpark.

Ook VVV in top 100
Ook het Anne Frank Huis stormde de top 100 binnen en belandde op plaats 69 (van 123). De VVV is voor 36% van de Nederlanders een onmisbaar merk. Ze stegen dit jaar van positie 88 naar 76. De VVV is daarmee voor evenveel Nederlanders onmisbaar als het merk Walt Disney die van positie 68 naar 88 daalde.
2013
2012
Merk
Onmisbaarheidsscore
17
24
Efteling
52%
18
48
ANWB
50%
47
46
KLM
42%
53
195
Rijksmuseum
40%
57
40
McDonalds
39%
65
113
Burgers' Zoo
38%
69
123
Anne Frank Huis
38%
76
88
VVV
36%
80
68
Walt Disney
36%
83
129
Diergaarde Blijdorp
35%
88
92
Dierenpark Emmen
34%
94
104
Artis
33%
96
116
Ouwehands Dierenpark
33%

Link: http://www.eurib.org/eurib-top-100-onmisbare-merken-2013.html
Topics:Onderzoek
Trefwoorden: dierentuinen, attractieparken, musea, horeca

CELTH
 






||| Nieuws |||

23/04/24
Exclusief voor leden
Eurocamp ziet kansen in Oranje sportzomer
Kampeeraanbieder Eurocamp ziet marketing- en saleskansen bij de grootste sportevenementen van het jaar: de Olympische Spelen, het EK Voetbal, de Tour de France en de Formule 1.
23/04/24
Exclusief voor leden
Geen andere weg voor horeca dan kosten doorberekenen?
In het eerste kwartaal van 2024 verhoogden restaurants en cafés hun prijzen met gemiddeld 6 procent blijkt uit cijfers van het CBS. Maar de horeca lijkt geen andere weg te zien dan de gestegen kosten door te berekenen aan de gasten.
23/04/24
Exclusief voor leden
Start vereniging mobiliteit KNV Connected Mobility
De transitie naar een groenere, efficiënter en meer vraaggestuurde mobiliteitsstructuur is in volle gang. Die transitie is hard nodig om als mobiliteitssector door te kunnen groeien en onze maatschappelijke ambities te realiseren. Daarvoor wordt KNV Connected Mobility opgestart.
23/04/24
Moskee Al Hijra  in Leiden sluit aan bij Grootste Museum
Op vrijdag 3 mei sluit de Al Hijra Moskee in Leiden zich aan en wordt hiermee de 23ste ‘museumzaal’.
19/04/24
ZooParc in Overloon biedt bezoekers bijzondere kans: word een dag dierenverzorger
Vanaf mei kunnen bezoekers in de dierentuin een halve dag meelopen met een dierenverzorger en helpen met dagelijkse werkzaamheden bij de verzorging van de dieren.
19/04/24
Liberationroutes in Salland & Twente met persoonlijke verhalen
De Liberation Route Europe die een schakel vormt tussen de belangrijkst regio's tijdens de opmars an de geallieerden, is een steeds uitbreidende internationale herdenkingsroute die mijlpalen uit de moderne Europese geschiedenis met elkaar verbindt.
19/04/24
Marketing Drenthe lanceert campagne om eigen omgeving te herontdekken
Twee weken lang gaan door heel Drenthe posters hangen in bushokjes om de inwoners van Drenthe te inspireren hun eigen omgeving te verkennen.
19/04/24
Onderzoek naar Europees vaarbewijs
De Europese Commissie wil weten wat de voor- en nadelen van een eventueel uniform vaarbewijs of vaar...

||| Agenda |||

14/05/24
14/05/24 t/m 14-05-24: Bekendmaking ‘Top 10 Meest Innovatieve Vakantieparken van de Benelux’
Op dinsdag 14 mei organiseert Pleisureworld bij Yala in Emmeloord de bekendmaking van de ‘Top 10 M...
23/05/24
23/05/24 t/m 23-05-24: LDA Kennisdag 2024
Op donderdag 23 mei organiseert de Landelijke Data Alliantie weer haar jaarlijkse Kennisdag. Locatie...
27/05/24
27/05/24 t/m 27-05-24: Sustainable Tourism Mobility Forum
De Breda University of Applied Sciences (BUas) en het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen ...
05/06/24 t/m 07-06-24
05/06/24 t/m 07-06-24: THE INC Conference
Van 5 tot en met 7 juni 2024 is de Hotelschool The Hague gastheer van de internationale INC Conferen...
11/06/24
11/06/24 t/m 11-06-24: Openhuis Posta7 - FEC & Retailtainment
Op dinsdag 11 juni organiseert Pleisureworld Openhuis bij FEC Posta7. Dat is dé hotspot ...