Geplaatst op: 25-02-2016
Auteur: Han Verheijden

Een beetje rustig aan, alsjeblieft…

Een beetje rustig aan, alsjeblieft…
Laatst was ik bij een congres waarbij de rillingen over mijn lijf liepen. Eén van de key note sprekers vertelde dat anno 2015 alle innovaties exponentieel groeien: elk half jaar verdubbelt de capaciteit van chips in onze elektronische hulpmiddelen, met alle gevolgen van dien. Uw smartphone beschikt inmiddels over meer technologische capaciteit dan alle mega computers van de Apollo-maanraket bij elkaar. En dat tempo gaat alleen maar omhoog. De congresbezoekers moesten zich goed realiseren dat zij dit tempo moeten gaan bijhouden om de concurrentiestrijd (China!) te overleven.

Ik kan niet beoordelen of de technologische ontwikkeling inderdaad zo snel verloopt, maar ik heb wel grote twijfels bij de conclusies die daaruit worden getrokken. Meebewegen met dit soort van snelheden is sowieso voor een mens niet haalbaar, maar het is ook de vraag of dat wenselijk is. Smartphones vernieuwen zich wellicht razendsnel, maar de samenleving doet dat niet. Er is daardoor sprake van overkill: 90% van alle technologische mogelijkheden van smartphone of laptop worden nooit benut.

De samenleving, dat zijn dus de klanten van uw bedrijf, uw personeel en uw leveranciers, snakt juist naar continuïteit, zekerheid en vaste waarden. Met een voortdurende verandering van aanpak en approach bouw je geen krachtig merk op en laat je je afleiden door allerhande snufjes en innovaties, met alle onrust en omschakelingsproblemen van dien. In mijn visie is er in de meeste organisaties behoefte aan een vaste koers met organische groei, gebaseerd op ene gezond stukje routine die o zo belangrijk is voor een hoge arbeidsproductiviteit.

Moet ik dan niets veranderen? Natuurlijk speelt iedere, succesvolle organisatie in op trends in zowel techniek als in samenleving (die overigens nauw met elkaar samenhangen). Maar daarvoor hoef je niet elk half jaar je hele bedrijf te reorganiseren. Bepalende trends duren doorgaans decennia en zijn eenduidig van richting. Zo zijn bijvoorbeeld individualisering en ‘oog voor de eigen gezondheid’ al sinds de jaren zestig in opmars. En dus worden teamsporten als voetbal en korfbal heel langzaam verdrongen door individuele sportbeoefening, zoals fitness, wielrennen en golf. Daarbinnen zijn er hypes, maar die bepalen het beeld alleen op korte termijn. Windsurfen, skeeleren, nordic walking passen weliswaar in de trend, maar hun levenscyclus is ultra kort. Intelligente ondernemers investeren wel in trends, maar laten de hypes aan zich voorbij gaan, tenzij dat weinig kost en tactisch uitkomt.

En zo moet je in mijn visie ook kijken naar techniek. Natuurlijk zijn er megatrends: apparatuur wordt steeds lichter, kleiner en goedkoper. Digitalisering is onmiskenbaar in opmars en blijft dat ook doen. Dus is het voor iedereen zaak om te investeren in internet. Zowel commercieel (webwinkels) als organisatorisch (via het internet of things). Maar laat je niet elke dag betoveren door allerhande nieuwigheidjes die niet alleen heel veel geld kosten, maar ook de vaart uit uw onderneming kunnen halen. Wat was het nut van touchscreens op laptops, hoeveel geld hebben al die analoge telefooncentrales wel niet gekost, ze liggen allemaal op de vuilnisbelt. En is de nieuwe iPhone 6 echt zoveel beter dan de iPhone 5?

Te veel tempo werkt vaak tegen u, want als uw klanten en medewerkers net gewend zijn aan een bepaald format, wordt dat veranderd omdat er weer iets nieuws is bedacht. Als u uw rendement wilt handhaven, gebruik dan je verstand en doe een beetje rustig aan alsjeblieft...
Trefwoorden: innovatie

Gerelateerde berichten:

  • Geen gerelateerde berichten.
  • ||| Twitter |||

    ||| Nieuws |||

    20/03/24
    Groningen Store organiseert schattenjacht in de stad
    De Groningen Store bestaat vijf jaar en viert dat met een nieuwe webshop en een schattenjacht in de stad. Daarmee worden inwoners op een bijzondere manier bij de VVV betrokken.
    20/03/24
    Exclusief voor leden
    Campagne door dmo's Finland rond 'gelukkigste bevolking ter wereld'
    Finland is vandaag voor het zevende opeenvolgende jaar uitgeroepen tot het land met de gelukkigste bevolking ter wereld, volgens het World Happiness Report 2024* van de Verenigde Naties. Visit Finland en Helsinki Partners zetten dat in voor een campagne om een klein groepje bezoekers de lifehacks te laten ervaren met een masterclass.
    07/03/24
    NS station Leeuwarden steunt museum Princessehof
    Spoorbedrijf NS wil meer doen met maatschappelijke partners. Concreet is dit te zien in het station ...
    08/02/24
    Bewonerscampagne Amsterdam laat bijzondere gezichten zien
    Woensdag 24 januari lanceerde amsterdam&partners de nieuwe bewonerscampagne ‘Amsterdam verruimt je blik’, een campagne die het gevoel van trots bij Amsterdammers vergroot door de rijkdom aan perspectieven en initiatieven van Amsterdammers in beeld te brengen.
    06/02/24
    Ludieke zomercampagne Visit Zuid-Limburg: Don’t Vlaai Away
    Don’t Vlaai Away is de ludieke aftrap van de zomercampagne van Visit Zuid-Limburg. De Limburgse DMO wil hiermee Nederlanders verleiden hun vakantie in eigen land te vieren en is een knipoog naar de Europese erkenning van de Limburgse vlaai als beschermd streekproduct.
    01/02/24
    Brabant zet vol in op bezinningstoerisme met Ons Kloosterpad
    De toekomst van Ons Kloosterpad in de provincie Noord-Brabant is veiliggesteld. De provincie Noord-Brabant, Vereniging Samenwerkende Kloosters en Visit Brabant hebben daartoe een overeenkomst gesloten.
    01/02/24
    Apollo zet webportaal op voor reisagenten
    Nu gaat de touroperator ook live met Apollo Partner Web die het mogelijk maakt voor lokale reisbureaus en agenten om klanten direct in te boeken.
    31/01/24
    Exclusief voor leden
    Boekingen mei- en zomervakantie +30% bij Sunweb
    Januari en februari zijn misschien wel de grauwste maanden van het jaar maar het boekingsseizoen is volop in beweging. Touroperator Sunweb meldt op basis van onderzoek dat ruim 1 op de 5 personen begint hun vakantiegeluk al bij het zoeken naar de reisbestemming.