Geplaatst op: 23-11-2015
Auteur: Nienke van Boom

Joie de vivre

Joie de vivre
LiliGraphie / Shutterstock.com

Vrijetijd - of ‘leisure’ - wordt vaak geassocieerd met plat vermaak, hedonistisch consumentisme, of vluchtige beleving. Leisure staat voor velen synoniem aan het attractiepark, de kermis of de bioscoop: plekken die we veelal verbinden met het ‘niet-serieuze’. Toch hebben deze plekken een bijzondere betekenis in ons dagelijks leven. Het zijn de contexten waarin we samen zijn met mensen om wie we geven, waarin we betekenis geven aan wie we zijn, en waarin we de vrijheid vieren. Dit zijn plekken waarin we onze vrije tijd besteden; tijd die vrij beschikbaar is, niet omdat we móeten, maar omdat we wíllen. Dit zijn de contexten waarin we bijkomen van een drukke werkweek en waarin we bestaande rollen, zoals directeur of werkloze, moeder of mantelzorger, professor of student, bibliothecaris of analfabeet, van ons afleggen. Contexten waarin we bestendigen wie we zijn en van wie of wat we houden. Attractiepark, kermis en bioscoop. Voetbalstadion, restaurant, terras en concertzaal. Plekken van vrijheid die afgelopen vrijdag bruut het toneel werden van vreselijke terroristische aanslagen.


Dergelijke plekken noemt men ook wel third places. Vrijplaatsen, anders dan de woning (first place) of de werkplek (second place), waarin mensen samenkomen rondom gedeelde interesses, emoties en levensstijlen. Platformen waarin we gemeenschappen vormen, en het sociale leven vormgeven. De agora in het antieke Griekenland, de kraamkamers van de democratie, kunnen worden beschouwd als third places; evenals het Tahrirplein, het Taksimplein of het plein van de Hemelse Vrede. Maar ook de concertzaal, waarin het opzwepende ritme van de muziek mensen laat dansen en zingen. Het stadion, waarin de zinderende spanning van de wedstrijd iedere toeschouwer tot een gelijke maakt. Of het restaurant of het terras, waar vrienden serieuze gesprekken voeren of juist de stress van de afgelopen week weglachen onder het genot van lekker eten en drinken.


De aanslagen in Parijs van vrijdag 13 november 2015 vonden plaats op vrijetijdplekken, in third places: Stade de France, Le Petit Cambodge, de cafés Le Carillon, La Bonne Bière, La Belle Equipe en Le Comptoir Voltaire, en concertzaal Le Bataclan. Plekken voor vrije tijd, plekken van vrijheid. Plekken die meer zijn dan contexten voor banaal vermaak en plezierzucht. Plekken die voor vele Parijzenaren het verlengde zijn van de woonkamer. Het zijn plekken van betekenis, waarin we het leven vormgeven en het leven vieren. Met de trending hashtag #occupyterrasse laten de Parijzenaren eensgezind zien dat ze hun vrijetijdplekken weer opeisen. Vrijetijd als verzet. Joie de vivre. De Parijzenaren konden het. De Parijzenaren deden het. De Parijzenaren doen het weer.

Topics:Onderzoek
Trefwoorden: vrije tijd, terrorisme, verzet

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

20/03/24
Groningen Store organiseert schattenjacht in de stad
De Groningen Store bestaat vijf jaar en viert dat met een nieuwe webshop en een schattenjacht in de stad. Daarmee worden inwoners op een bijzondere manier bij de VVV betrokken.
20/03/24
Exclusief voor leden
Campagne door dmo's Finland rond 'gelukkigste bevolking ter wereld'
Finland is vandaag voor het zevende opeenvolgende jaar uitgeroepen tot het land met de gelukkigste bevolking ter wereld, volgens het World Happiness Report 2024* van de Verenigde Naties. Visit Finland en Helsinki Partners zetten dat in voor een campagne om een klein groepje bezoekers de lifehacks te laten ervaren met een masterclass.
07/03/24
NS station Leeuwarden steunt museum Princessehof
Spoorbedrijf NS wil meer doen met maatschappelijke partners. Concreet is dit te zien in het station ...
08/02/24
Bewonerscampagne Amsterdam laat bijzondere gezichten zien
Woensdag 24 januari lanceerde amsterdam&partners de nieuwe bewonerscampagne ‘Amsterdam verruimt je blik’, een campagne die het gevoel van trots bij Amsterdammers vergroot door de rijkdom aan perspectieven en initiatieven van Amsterdammers in beeld te brengen.
06/02/24
Ludieke zomercampagne Visit Zuid-Limburg: Don’t Vlaai Away
Don’t Vlaai Away is de ludieke aftrap van de zomercampagne van Visit Zuid-Limburg. De Limburgse DMO wil hiermee Nederlanders verleiden hun vakantie in eigen land te vieren en is een knipoog naar de Europese erkenning van de Limburgse vlaai als beschermd streekproduct.
01/02/24
Brabant zet vol in op bezinningstoerisme met Ons Kloosterpad
De toekomst van Ons Kloosterpad in de provincie Noord-Brabant is veiliggesteld. De provincie Noord-Brabant, Vereniging Samenwerkende Kloosters en Visit Brabant hebben daartoe een overeenkomst gesloten.
01/02/24
Apollo zet webportaal op voor reisagenten
Nu gaat de touroperator ook live met Apollo Partner Web die het mogelijk maakt voor lokale reisbureaus en agenten om klanten direct in te boeken.
31/01/24
Exclusief voor leden
Boekingen mei- en zomervakantie +30% bij Sunweb
Januari en februari zijn misschien wel de grauwste maanden van het jaar maar het boekingsseizoen is volop in beweging. Touroperator Sunweb meldt op basis van onderzoek dat ruim 1 op de 5 personen begint hun vakantiegeluk al bij het zoeken naar de reisbestemming.