Geplaatst op: 30-06-2015
Auteur: Hans Dominicus

De Tour de France winnen we niet

De Tour de France winnen we niet

Het lijkt wel of we niet erg goed zijn in leren en onthouden. Fouten maken we met regelmaat en helaas ook dezelfde. Deels onbewust, deels bewust.


Wat zijn dan lerende organisaties? Die bedrijven en instellingen die hun faalpunten registreren, analyseren en er wat mee doen. Elke grote calamiteit wordt onderzocht, van spoorwegongelukken tot aanbestedingsprocedure. Maar nadat de schuldige bekend is, wordt met de analyses vaak te weinig gedaan. Is dat anders in toerisme en recreatie? Niet echt. Ook daar zien we dat bij grote evenementen, zeker als de tijd ertussen een paar jaar bedraagt, het lerend effect van organisaties wegvalt. Politiek wil graag alles nieuw aanpakken, met nieuw beleid. Besturen zien nieuwe uitdagingen en projecteren nieuwe verleidelijke successen. Daarbij wordt het verleden vaak gezien als belemmering. En daarbij komt dat de consequenties van een nieuwe aanpak niet gezien dan wel niet gecommuniceerd worden.


De Tour de France kost Nederland geld, veel geld. Dat gaan bezoekers met hun bestedingen nooit compenseren, dat is uit voorgaande evenementen gebleken. Maar er zijn wel heel andere effecten, die de investeringen kunnen verantwoorden: bekendheid van een stad als sportstad (we hebben er inmiddels drie bij elkaar: Amsterdam, Rotterdam en Utrecht). Het evenement als aanleiding voor zakelijke evenementen, lokaal maar ook nationaal, draagt bij aan de credit van bestuurders en die van Nederland als potentiële organisator van grote wereldsportevenementen. We vullen wel degelijk toch een aantal doelstellingen in ongemerkt. Maar door verkeerd communiceren zijn er vaak negatieve berichten achteraf, of het nu de Floriade, Bollywood of de Vuelta is.


In Amsterdam moest de Giro duizenden extra bezoekers naar de stad trekken, maar door de genomen veiligheidsmaatregelen konden die er nooit komen. Amsterdam hoeft niet op de kaart gezet worden, maar heeft wel continue veel publiciteit nodig om haar toppositie, ook als vestigingsplaats voor bedrijven, te behouden. Is de communicatie elders anders? Nee, in London werd ook geklaagd over de Olympische spelen terwijl toch en passant een heel stadsdeel werd gerenoveerd.


Meer transparantie wat wel en niet met evenementen bereikt wordt is wenselijk, voor de burger, de bedrijven en sponsoren, maar ook voor bestuurders. De schimmigheid rond het grote geld in de sport neemt al toe. Laten we nu snel het hele plaatje eens tekenen en alle positieve en negatieve effecten op een rijtje zetten, het werkelijke rendement in alle richtingen meten. Dan kunnen we meer gefundeerde en transparante beslissingen nemen in de toekomst. Eerlijk zijn naar elkaar. Dan winnen we misschien niet de Tour de France, maar wel een heel belangrijke wedstrijd…


Hans Dominicus, directeur CELTH.

Deze column verscheen in Recreatie & Toerisme juni 2015.

Trefwoorden: Tour, Tourstart, sport, toerisme, marketing, citymarketing

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

27/03/24
Uitbreiding KLM-busdienst
Vanaf 31 maart wordt de KLM-busdienst Nijmegen – Arnhem - Schiphol uitgebreid met één extra dienst naar dagelijks twee omlopen.
27/03/24
My First Smartphone Festival krijgt waarschijnlijk vervolg
De eerste editie van My First Smartphone Festival bij Beeld & Geluid heeft afgelopen weekend ruim 2200 bezoekers getrokken. Verspreid over vier dagen, van donderdag tot en met zondag, leerden kinderen, hun ouders en docenten over hoe om te gaan met je allereerste telefoon.
27/03/24
Exclusief voor leden
Drie Van Goghs lang te zien in Rijksmuseum Amsterdam
Het Rijksmuseum krijgt drie extra troeven in handen, drie Van Goghs. Het museum is vaak een onderdeel voor de vele toeristen die naar Nederland komen. Zij willen vast ook graag die langdurige bruiklenen zien.
26/03/24
Booking.com stopt duurzaam reisprogramma na gesprek met ACM
Reiswebsite Booking.com heeft na gesprekken met de Autoriteit Consument & Markt (ACM) besloten het zogenoemde Travel Sustainable (voorheen: Duurzaam Reizen) programma offline te halen per 25 maart.
26/03/24
Reiziger wil directe vlucht
Luchtvaartreizigers hechten aan een rechtstreekse verbinding naar de eindbestemming. Het overgrote deel van alle vliegreizen kent dan ook geen overstap tijdens de reis. Bij vliegreizen van meer dan 6 uur biedt een overstap vaker een aantrekkelijk alternatief.
26/03/24
Zo krijgt het thema duurzaamheid voet aan de grond in de reisbranche
Steeds meer mensen raken overtuigd van het nut en de noodzaak van duurzaam leven. Met duurzaam wordt een leefstijl bedoeld die een zo laag mogelijke ecologische voetafdruk achterlaat. In andere woorden: hoe kunnen we ervoor zorgen dat de natuur zo min mogelijk te lijden heeft onder het gedrag van de mens?
25/03/24
Is het de moeite waard om te investeren in betrouwbare service voertuigen voor uw resort/park?
Als het gaat om het runnen van een resort of park, kan het belang van betrouwbaar transport niet genoeg benadrukt worden. Of het nu gaat om het vervoer van gasten over uitgestrekte gebieden of om de mobiliteit van het personeel voor verschillende taken, duurzame en goed onderhouden service voertuigen zijn essentieel voor een soepel verloop van uw faciliteit. Maar is het verstandig om te investeren in duurzame servicevoertuigen en hoe vaak moeten ze worden onderhouden?
25/03/24
Exclusief voor leden
Hotel Noordsee sluit zich aan bij Fletcher
Hotelketen ziet een wens in vervulling gaan met een hotel op Waddeneiland Ameland. Per 1 april zal bij Hotel Noordsee de vlag van Fletcher Hotels in top gaan.