Geplaatst op: 26-06-2015
Auteur: Marc Gerlings

Recreatie & Toerisme juni 2015: Grootse accommodaties

Recreatie & Toerisme juni 2015: Grootse accommodaties

Op donderdag 25 juni kwam vakblad Recreatie & Toerisme juni 2015 uit. Hieronder de editorial van dat nummer dat de samenhang aan artikelen en vakinformatie weergeeft. In de komende twee weken worden alle artikelen online geplaatst.


Waait door Nederland een wilde design storm? Je denkt van wel als je de stroom aan ideeën ziet voor verblijfsaccommodaties. Het zijn soms kleine plannen die je inspiratie tot grote hoogte aanwakkeren. Dan opeens gaat het om een miljoenen project, bij de Grevelingen. Daarin zie je de kracht van een grootse sector. Van klein tot groot, het is doordacht en vervuld van de intentie om beter te worden. Dat weerspiegelt zich in het tweeluik, ‘Voorbij de bungalow en de uitvouwbare tent’ en ‘Hoe word je de beste accommodatie van Nederland?’ (pagina 60 tot en met 63 en pagina 42 tot en met 44). Misschien vind je de accommodaties van UrbanCampsite te klein en te onbeduidend in economische omvang. Het zijn wel de parels in vormgeving en denkproces over hoe mensen willen overnachten. Ook grote ontwikkelaars en bekende architecten houden deze vernieuwingen in de gaten. Het adagium is dat de bezoeker komt voor een goed bed maar de locatie en het verhaal rond de manier van overnachten winnen aan terrein. Daar tegenover staat een groots project voor long stay in Amsterdam van Nederlandse ontwikkelaars. Als dit Zoku aanslaat kan het in andere landen ook een marktveranderaar zijn. Net die personen die een markt weten open te breken presenteren we graag in dit blad.


In toerisme zien we altijd eigenzinnige figuren. Zij durven op te staan en van iets zachts zoals reizen en recreatie een doordacht business model te maken. Dat zachte kun je omzetten tot euro’s die rinkelen in de kassa, of liever knisperen. Wouter de Waal van Texel is er zo een (pagina 22). Met het eigenzinnige dat in het karakter van de Texelaars zit weet hij een bloeiende industrie op te bouwen. Aan de andere kant van het land werkt Manuel Hezeman (pagina 64). Knap als je van een afgeschreven toeristisch bureau weer een stevige stichting weet te maken.


Dat klinkt allemaal mooi en fladderend. Toerisme is ook groot door zijn rauwe randjes. Omdat toeristen het Anne Frank Huis willen bezoeken of Cimetière du Père-Lachaise. Plekken waar geschiedenis, drama en dood je omarmen. Karel Werdler schreef er een boek over dat sinds mei te koop is: Dark Tourism, De dood achterna. Veel vaklezers kennen zijn werk al maar wat drijft hem om dit uit te zoeken (pagina 34). Om te speuren waarom mensen naar deze donkere destinatie op reis gaan? Een goed gesprek met de mens achter de onderzoeker.

Veel leesplezier!

Marc Gerlings
Hoofdredacteur Recreatie & Toerisme

Trefwoorden: Recreatie Toerisme, accommodaties, management, marketing, beheer, exploitatie

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

19/04/24
Marketing Drenthe lanceert campagne om eigen omgeving te herontdekken
Twee weken lang gaan door heel Drenthe posters hangen in bushokjes om de inwoners van Drenthe te inspireren hun eigen omgeving te verkennen.
17/04/24
Exclusief voor leden
Jaarbeurs zet campagne congrescoaches op voor vasthouden toppositie
Zondag 21 april is het Erfgoeddag in Vlaanderen en Brussel. Een 700-tal erfgoedorganisaties biedt meer dan 1.000 gratis activiteiten aan. Het thema van de Erfgoeddag is 'Thuis'.
09/04/24
De Kunst van de Korte Keten centraal in Overijssel
In Overijssel is het kleinste mobiele museum van Nederland gepresenteerd: Blij in de Wei!' op Zuivelboerderij de Waard in Balkbrug. De Korte Keten Experience gaat niet alleen om de kunstwerken maar vooral om het verhaal van de korte keten en streekproducten en hun producenten.
05/04/24
4 nieuwe leden Raad van Toezicht Utrecht Marketing
Met de benoeming van 4 nieuwe leden in de Raad van Toezicht van Utrecht marketing is Utrecht Marketing ook de komende jaren verzekerd van robuust toezicht en en een klankbord vol expertise en ervaring.
29/03/24
Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024 - Zet jouw transitie in
Met zijn aanstekelijke visie op toerisme laat key-note spreker Peter de Wilde (CEO Toerisme Vlaanderen en Agentschap Onroerend Erfgoed) jou de transitie in toerisme beleven op 18 april. Dat is de dag van het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024.
20/03/24
Groningen Store organiseert schattenjacht in de stad
De Groningen Store bestaat vijf jaar en viert dat met een nieuwe webshop en een schattenjacht in de stad. Daarmee worden inwoners op een bijzondere manier bij de VVV betrokken.
20/03/24
Exclusief voor leden
Campagne door dmo's Finland rond 'gelukkigste bevolking ter wereld'
Finland is vandaag voor het zevende opeenvolgende jaar uitgeroepen tot het land met de gelukkigste bevolking ter wereld, volgens het World Happiness Report 2024* van de Verenigde Naties. Visit Finland en Helsinki Partners zetten dat in voor een campagne om een klein groepje bezoekers de lifehacks te laten ervaren met een masterclass.
07/03/24
NS station Leeuwarden steunt museum Princessehof
Spoorbedrijf NS wil meer doen met maatschappelijke partners. Concreet is dit te zien in het station ...