Geplaatst op: 27-05-2015
Auteur: Marie-Ange de Kort

New cultural venue management, need or nonsense?

New cultural venue management, need or nonsense?

Op de NHTV Academy for Leisure is één van de postpropedeutische specialisatietracks Cultural Venue Management. Het culturele veld verandert sterk. Er worden nieuwe eisen aan het management van cultural venues gesteld. Breder en beter vermarkten van het culturele product is de uitdaging. Het herijken van het bestaansrecht van de cultuurtempel zelf een nog grotere. Men richt de blik naar buiten, werkt samen en co-creëert met publiek, communities en nieuwe partners, programmeert op andere plekken, draagt bij aan de ‘branding’ van de stad en verbindt groepen in de stad. Op het Toerisme- & Vrijetijdscongres gingen Peter van der Aalst, Arend Hardorff en Simon de Wijs in op de veranderende omgeving en hoe onderwijs en cultuur elkaar vinden en gezamenlijk optrekken


Het specialisatietracks Cultural Venue Management is binnen het brede terrein van de Creatieve industrie vooral gericht op cultuurpodia en o.a. hun exploitatie- problemen in een sterk veranderende wereld. Zo maakt Arend Hardorff als bestuursvoorzitter van MEZZ, poppodium in Breda, van dichtbij de dagelijkse strijd mee om de bezoekers en om voldoende omzetten. De exploitatie van de ‘hardware’ blijkt heel lastig o.a. door dure vaste lasten. Door studenten en docenten in te zetten in projecten met de cultuurpodia als opdrachtgever, kunnen problemen worden aangepakt en deels opgelost.


Vraag was in welk opzicht we de spelregels binnen de culturele sector zien veranderen. Van Aalst, Hardorff en de Wijs zien een ware paradigmashift, die uit veel kleine en grote veranderingen bestaat: teruglopende subsidies, herbezinning van taken en functies, voortdurende technologisering en digitalisering, een verschuivend concurrentielandschap, maar ook: een complexere stakeholdersomgeving, hoge verwachtingen van het publiek (o.a. door de invloed van social media) en de groeiende diversiteit van het publiek waar je aan tegemoet moet komen, kortere productlevenscycli en minder ontwikkeltijd, en tot slot de professionalisering van zakenpartners. Er is daardoor meer samenwerking dan ooit vereist in het culturele veld. En juist in die samenwerking kan het onderwijs haar rol pakken.


Er werden in rap tempo meerdere succesvolle voorbeelden gegeven van mooie praktische projecten, waarbij de studenten en docenten van de AFL in co-creatie met diverse cultuurpodia oplossingen proberen te bieden voor diverse problemen. Zo werd het Parktheater Eindhoven genoemd, waar o.l.v Giel Pastoors de medewerkers actief worden betrokken om de bezoeker meer te ‘beraken’, en waar deze, om de nieuwe aanpak beter te begrijpen, in dezelfde periode colleges en workshops volgen aan de AFL, terwijl studenten 1 dag in de week in het theater helpen met dit project. Een pareltje op het gebied van samenwerking! Verder is er ook een convenant gesloten met Podium T in Bergen op Zoom voor duurzame evenementen: de connectie met de regio wordt versterkt (bio-based industry) en studenten werken wederom 1 dag in de week in T. Samen werken ze aan meer duurzaamheid als het gaat om poppodium acts. Voor Tilburg 013 is er een businessplan opgesteld ter heroriëntatie en zal de grote zaal nu worden uitgebouwd, waarvoor een subsidieaanvraag is geschreven. Er wordt samengewerkt met het hiphop festival Woo-Hah in de Spoorzone Tilburg maar ook met de inspirerende artistieke André Amaro van Amaro Creative industries, die baanbrekende dingen onderneemt o.a. op het gebied van festival-catering en pop-up restaurants. De AFL is er met 75 studenten op bezoek geweest om te leren hoe je dit soort dingen op een eigenzinnige manier kunt organiseren. En er zijn nog veel meer projecten: De aanstaande fusie van de Effenaar in Eindhoven met Muziekcentrum Frits Philips, het social label van Piet Hein Eek, waar een divers stakeholders netwerk achter zit en mensen met een beperking toch aan het werk kunnen en in aanraking komen met topontwerpers. Eigenlijk teveel om echt diepgaand op in te kunnen gaan.


Wat de studenten van de AFL bieden is: de ontwikkeling van conceptideeën en de uitvoering daarvan, de organisatie van evenementen of het schrijven van subsidieaanvragen. Over het algemeen werken meerdere partijen samen, gaan de studenten 1 dag in de week naar de locatie, waar ook de docent hen opzoekt, coacht en zelf in de praktijk leert, en daarnaast vinden op school interactieve processen plaats in een lab. In de drie-hoek onderwijs, ondernemers en overheid wordt in gezamenlijkheid kennis ontwikkeld en toegepast. Dit gebeurt niet alleen voor de genoemde cultuurpodia, maar ook voor de 7 grote musea van Brabant.


Al met al voor de aanwezige vertegenwoordigers van Hogescholen en gemeentes een waardevolle en inspirerende bijeenkomst.

Topics:Cultuur
Trefwoorden: cultuur, musea, podia














||| Twitter |||

||| Nieuws |||

19/04/18
Top 50 grootste dagattracties trekken 8% meer bezoekers in 2017
De vijftig grootste dagattracties van Nederland hebben in 2017 samen zo’n 47 miljoen bezoeken gere...
18/04/18
Exclusief voor leden
Derde schilderij Van Gogh naar ’s-Hertogenbosch
Brabant was altijd die provincie waar schilder Vincent van Gogh opgroeide maar dat geen werk van he...
16/04/18
Minder filmfestivals in Nederland
Terwijl de muziek- en culturele festivals floreren, zijn er steeds minder filmfestivals in Nederlan...
16/04/18
Fortenseizoen provincie Utrecht start met hackaton
Op 14 en 15 april hielden de forten, vestingen en kastelen van de Nieuwe Hollandse Waterlinie divers...
16/04/18
Elf natuurmusea programmeren dezelfde tentoonstelling
In het Natuurhistorisch Museum Rotterdam vond zaterdagavond 14 april de landelijke aftrap van de Ned...
10/04/18
Exclusief voor leden
Singer Laren collectie rijker en moet vleugel bouwen
Museum Singer Laren krijgt als schenking de gehele privécollectie kunstwerken van Els en Jaa...
22/03/18
Rendement op jouw cultural capital behalen?
Eén van de 6 grote actuele onderwerpen in het Trendcongres 2018 op 5 april in de break-out ...
21/03/18
Exclusief voor leden
Bijna 1 miljoen extra bezoekers voor Nederlandse kastelen met museumfunctie in 2017
De Nederlandse kastelen en buitenplaatsen met een museale functie trokken in 2017 2.3 miljoen bezo...
Partners
NHTV internationaal hoger onderwijs Breda
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk