Geplaatst op: 10-04-2018
Auteur: Karin Veldhuizen

Beleving met een local

Beleving met een local
Vorige week, tijdens het Leisure & trendcongres woonde ik o.a. de workshop bij van Vincent Nijs (Toerisme Vlaanderen). Het thema was Overtourism en de impact op de bewoners. Toerisme doet wat met een omgeving, en heel veel toeristen, doet heel veel met een omgeving! Natuurlijk is dat heel vaak positief, denk aan bv. het voorzieningen niveau, de internationalisering en bv. de innovaties. In de media lezen we vaak genoeg over de negatieve gevolgen van (over) tourism.


Maar wat beïnvloedt de bewoners attitude? Welke voordelen en welke nadelen heeft het gebracht in de hoofden van de bewoners?


Je zou haast denken (dat deed ik dus ook) dat wanneer je economisch wat te winnen hebt van het toerisme, dat je dan meer dan gemiddeld positief zou denken over het toerisme. Dat komt nu net niet naar boven in het onderzoek dat Vincent heeft gedaan! Wel dat wanneer mensen actief betrokken worden, zich gehoord voelen bij beslissingen m.b.t. het toerisme, ze dan meer dan gemiddeld een positieve houding hebben t.o.v. het toerisme. Betrek ze bij issues als

  • Veiligheid (zoals fietsende toeristen)
  • Drukte
  • Vuil/afval
  • Lawaai
De positieve kanten meer belichten als trots zijn op de regio. Trots heeft een verbindende factor. Neem nu ons dorpje Heeg. Er wonen iets meer dan 2.000 mensen en tijdens het hoogseizoen zijn er wel 30.000 toeristen die in een van de vele havens liggen, in een hotel zitten of natuurlijk bij ons op de camping zijn. Het zijn juist de toeristen die een geluksmoment beleven, die een top vakantie hebben wanneer ze een belevenis hebben meegemaakt met een local, een bewoner dus. Laten we nu net een hoop bijzondere Locals in ons dorp hebben. Neem nu Jan, niet alleen een markante kop, maar zeker ook een kleurrijk persoon. jaren lang was hij havenmeester van een van de havens. Natuurlijk heeft Jan van alles beleeft op die haven. En, het grappige is, hij is ook nog eens een geweldige verhalenverteller. Het is niet moeilijk om aan Jan's lippen te hangen. Jan is trots op ons dorp, op deze regio. Jan kan onze toerist Heeg laten zien vanuit een ander perspectief.


Ik krijg plots weer allerhande ingevingen. Het wordt de hoogste tijd dat ik Jan maar eens ga bellen. Plannetje maken en kijken of we Jan kunnen verleiden wat met onze camping gasten te gaan doen! Wie weet kent Jan nog andere markante Heegemers waarmee we ook meer belevenissen kunnen gaan creëren......Zo zie je maar dat het maar goed is geweest dat ik deze workshop heb bijgewoond van Vincent. Zonder zijn workshop had ik dit idee toch niet gehad!


Nu zorg jij al actief voor de interactie tussen locals en je gasten. Ik ben benieuwd hoe jij dat doet. Laat je het ons weten? Wees welkom, de polletjes Watersportcamping Heeg.


Trefwoorden: toerisme, verblijfsrecreatie, negatieve aspecten, drukte, veiligheid, lawaai, storytelling, locals

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

27/03/24
Uitbreiding KLM-busdienst
Vanaf 31 maart wordt de KLM-busdienst Nijmegen – Arnhem - Schiphol uitgebreid met één extra dienst naar dagelijks twee omlopen.
27/03/24
My First Smartphone Festival krijgt waarschijnlijk vervolg
De eerste editie van My First Smartphone Festival bij Beeld & Geluid heeft afgelopen weekend ruim 2200 bezoekers getrokken. Verspreid over vier dagen, van donderdag tot en met zondag, leerden kinderen, hun ouders en docenten over hoe om te gaan met je allereerste telefoon.
27/03/24
Exclusief voor leden
Drie Van Goghs lang te zien in Rijksmuseum Amsterdam
Het Rijksmuseum krijgt drie extra troeven in handen, drie Van Goghs. Het museum is vaak een onderdeel voor de vele toeristen die naar Nederland komen. Zij willen vast ook graag die langdurige bruiklenen zien.
26/03/24
Booking.com stopt duurzaam reisprogramma na gesprek met ACM
Reiswebsite Booking.com heeft na gesprekken met de Autoriteit Consument & Markt (ACM) besloten het zogenoemde Travel Sustainable (voorheen: Duurzaam Reizen) programma offline te halen per 25 maart.
26/03/24
Reiziger wil directe vlucht
Luchtvaartreizigers hechten aan een rechtstreekse verbinding naar de eindbestemming. Het overgrote deel van alle vliegreizen kent dan ook geen overstap tijdens de reis. Bij vliegreizen van meer dan 6 uur biedt een overstap vaker een aantrekkelijk alternatief.
26/03/24
Zo krijgt het thema duurzaamheid voet aan de grond in de reisbranche
Steeds meer mensen raken overtuigd van het nut en de noodzaak van duurzaam leven. Met duurzaam wordt een leefstijl bedoeld die een zo laag mogelijke ecologische voetafdruk achterlaat. In andere woorden: hoe kunnen we ervoor zorgen dat de natuur zo min mogelijk te lijden heeft onder het gedrag van de mens?
25/03/24
Is het de moeite waard om te investeren in betrouwbare service voertuigen voor uw resort/park?
Als het gaat om het runnen van een resort of park, kan het belang van betrouwbaar transport niet genoeg benadrukt worden. Of het nu gaat om het vervoer van gasten over uitgestrekte gebieden of om de mobiliteit van het personeel voor verschillende taken, duurzame en goed onderhouden service voertuigen zijn essentieel voor een soepel verloop van uw faciliteit. Maar is het verstandig om te investeren in duurzame servicevoertuigen en hoe vaak moeten ze worden onderhouden?
25/03/24
Exclusief voor leden
Hotel Noordsee sluit zich aan bij Fletcher
Hotelketen ziet een wens in vervulling gaan met een hotel op Waddeneiland Ameland. Per 1 april zal bij Hotel Noordsee de vlag van Fletcher Hotels in top gaan.