Geplaatst op: 19-06-2017
Auteur: Marcel Baltus

De roamingkosten zijn afgeschat – een drama voor vakantiegangers!

De roamingkosten zijn afgeschat – een drama voor vakantiegangers!
Bron: Shutterstock
Het sierde deze week menig krantenkolom en blog. Roamingkosten binnen Europa zijn verleden tijd. Fantastisch nieuws voor ons consumenten. Uiteraard. Iedere kostenbesparing is welkom. Toch. Maar louter financieel redeneren is wellicht wat kort door de bocht.


Ik was afgelopen week in het buitenland en ben daar mijn telefoon verloren. De eerste dagen waren een nachtmerrie. Kon mijn zijn, wezen en bestaan niet meer doorseinen naar mijn volgers. Geen uploads op Facebook, geen foto’s op Instagram en geen wetenswaardigheden twitteren. Voor de buitenwacht bestond ik even niet meer. Slik. Paniek en onrust in mijn hersenpan. Verhoogde hartslag. Stress. Afkickverschijnselen.


Maar tijd heelt niet alleen wonden. Ook frustraties. Na enkele dagen begon ik er toch wel aan te wennen. Het dwangmatige ebt weg. Mobielloos bleek niet doelloos. Méér tijd om te kijken, te praten, te genieten, te luisteren. Méér aandacht voor je omgeving. Mwah na dag drie viel er best wel mee te leven. Een paar dagen offline – het kan! Ik moest aan deze ervaring denken toen ik vandaag 15 juni alle berichtgeving las over het verdwijnen van de roamingkosten.

Werpt zich de vraag op: Is het wel een positieve maatregel voor de reisindustrie? Of wat preciezer geformuleerd – misschien is het desastreus voor de vakantiebeleving! Was je in het pre-15 juni-tijdperk al veel tijd en moeite kwijt aan het vinden van een spot waar je gratis wifi kon oppikken, nu kun je waar je ook bent 24 uur per dag zeven dagen per week je ziel en zaligheid aan de wereld melden. We staan er mee op en gaan er mee naar bed. Damn - dat lijkt mij geen goede ontwikkeling. Primair is een vakantie toch bedoeld om even te chillen, rust in je hoofd, afkicken van dat jachtige tempo en tijd voor elkaar te nemen.


Grote kans dat nu op vakantie je je mobiele nu 100 keer zo vaak in je hand hebt dan de hand van je geliefde, dat je 100 keer zo vaak naar je schermpje tuurt dan naar je omgeving, dat je het 100 keer zo vaak aan je oor zet in plaats van te luisteren naar de ruisende zee…


Best wel komisch. We lijken een gevangene te worden van een roaming device. Mocht je vergeten zijn wat roaming betekent, het is zwerven. Dat is op vakantie gaan toch wel een beetje. Niet lullig bedoeld maar misschien goed wanneer je jouw telefoon ook een keer kwijtraakt. Het is een overweldigende en leerzame belevenis.


Ik wens je een fijne zomervakantie toe.

Marcel Baltus

Baltus Communications

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

17/04/24
Exclusief voor leden
Jaarbeurs zet campagne congrescoaches op voor vasthouden toppositie
Zondag 21 april is het Erfgoeddag in Vlaanderen en Brussel. Een 700-tal erfgoedorganisaties biedt meer dan 1.000 gratis activiteiten aan. Het thema van de Erfgoeddag is 'Thuis'.
09/04/24
De Kunst van de Korte Keten centraal in Overijssel
In Overijssel is het kleinste mobiele museum van Nederland gepresenteerd: Blij in de Wei!' op Zuivelboerderij de Waard in Balkbrug. De Korte Keten Experience gaat niet alleen om de kunstwerken maar vooral om het verhaal van de korte keten en streekproducten en hun producenten.
05/04/24
4 nieuwe leden Raad van Toezicht Utrecht Marketing
Met de benoeming van 4 nieuwe leden in de Raad van Toezicht van Utrecht marketing is Utrecht Marketing ook de komende jaren verzekerd van robuust toezicht en en een klankbord vol expertise en ervaring.
29/03/24
Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024 - Zet jouw transitie in
Met zijn aanstekelijke visie op toerisme laat key-note spreker Peter de Wilde (CEO Toerisme Vlaanderen en Agentschap Onroerend Erfgoed) jou de transitie in toerisme beleven op 18 april. Dat is de dag van het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024.
20/03/24
Groningen Store organiseert schattenjacht in de stad
De Groningen Store bestaat vijf jaar en viert dat met een nieuwe webshop en een schattenjacht in de stad. Daarmee worden inwoners op een bijzondere manier bij de VVV betrokken.
20/03/24
Exclusief voor leden
Campagne door dmo's Finland rond 'gelukkigste bevolking ter wereld'
Finland is vandaag voor het zevende opeenvolgende jaar uitgeroepen tot het land met de gelukkigste bevolking ter wereld, volgens het World Happiness Report 2024* van de Verenigde Naties. Visit Finland en Helsinki Partners zetten dat in voor een campagne om een klein groepje bezoekers de lifehacks te laten ervaren met een masterclass.
07/03/24
NS station Leeuwarden steunt museum Princessehof
Spoorbedrijf NS wil meer doen met maatschappelijke partners. Concreet is dit te zien in het station ...
08/02/24
Bewonerscampagne Amsterdam laat bijzondere gezichten zien
Woensdag 24 januari lanceerde amsterdam&partners de nieuwe bewonerscampagne ‘Amsterdam verruimt je blik’, een campagne die het gevoel van trots bij Amsterdammers vergroot door de rijkdom aan perspectieven en initiatieven van Amsterdammers in beeld te brengen.