Geplaatst op: 26-04-2017
Auteur: Han Verheijden

Wat kunnen we leren van de verkiezingen?

Wat kunnen we leren van de verkiezingen?
beijersbergen / Shutterstock.com

Ruim 80% van de Nederlanders ging op 15 maart jl. naar de stembus. Dat komt toevalligerwijs (?) ongeveer overeen met het percentage van onze vakantieparticipatie. Ik vroeg mij naar aanleiding hiervan af of er misschien nog meer overeenkomsten bestaan tussen trends in de politiek en in de vrijetijdseconomie. Of dat, meer in het bijzonder, onze sector iets zou kunnen leren van de uitslag.

 

De ‘groene’ partijen (GL, D’66, PvdD) zijn alle sterk gegroeid en je zou daaruit kunnen concluderen dat duurzaamheid het goed doet. Recreatiebedrijven, die in hun concept veel waarde hechten aan duurzaamheid, lijken daarom het gelijk aan hun kant te hebben. Het succes van bijvoorbeeld Natuurkampeerterreinen of van Landal past kennelijk in een bredere trend. Anderzijds moet je niet denken dat je daarmee de hele markt ‘covert’, want deze partijen vertegenwoordigen immers maar 30% van het electoraat. Verder valt op dat de PvdA sterk heeft verloren. Waarnemers verklaren dit verlies door gebrek aan focus en te weinig eigen kernwaarden. Deze partij wil kennelijk voor iedereen interessant zijn en is het daardoor voor bijna niemand.


De vergelijking met veel binnenlandse vakantiegebieden dringt zich op. De zogenaamde bos- en heideregio’s lijden ook vaak aan kleurloosheid. De websites zitten vol met dezelfde plaatjes en verkoopargumenten. Ze gaan feitelijk bijna allemaal over rust en ruimte, streekproducten en pittoreske stadjes. Maar wat is hun onderscheidende kernwaarde en merk? De ‘christelijke’ partijen (CDA, CU en SGP) blijven –ondanks de hoge opkomst- stabiel of winnen zelfs substantieel. Hiervan zou je kunnen afleiden dat er voor traditionele, degelijke vrijetijds- en vakantieproducten nog altijd een stevige markt bestaat. Volgens mij is dat goed nieuws voor hoogwaardige dierentuinen, goed geoutilleerde kampeerterreinen of comfortabele familiehotels. De VVD blijft weliswaar marktleider, maar verliest ook stemmen. Burgers houden niet van de ‘arrogantie van de markt’, zeggen politieke commentatoren. Geldt dat ook in onze markt? De vraag is daarbij natuurlijk wie in onze sector de nummer(s) één zijn? En staan die (grote) ondernemingen ook niet onder druk? De lezer mag het hierbij zelf invullen.

 

In dit vergelijkingsspel is nieuwkomer DENK voor mij de meest uitdagende partij. Eindelijk krijgt de nieuwe Nederlander een eigen politiek gezicht. Gaat dat nu ook gebeuren in de vrije tijd en in de vakantiemarkt? Theehuizen, picknicken in het stadspark, waterpijp roken, tv-schotels: tot nog toe gedraagt de gemiddelde NMMA-er (nieuwe afkorting voor Nederlander met een migratieachtergrond!) zich als een vrijetijdsconsument uit zijn of haar moederland. DENK is een Nederlandse partij en je zou mogen verwachten dat er nu vanuit deze NMMA-doelgroep nieuwe Nederlandse vrijetijdsconcepten ontstaan? Of dat gebeurt, staat te bezien, maar ik zou dat wel toejuichen. In de afgelopen decennia is onze cultuur (muziek, dans) verrijkt met nieuw ‘allochtoon’ talent. Veel autochtone Nederlanders genieten daar dagelijks van. Waarom zou dat ook niet kunnen met nieuwe ‘exotische’ formules in onze campings, attractieparken of wellnessclubs (Hamam!). Ik ben benieuwd.

 

Bovenstaande overwegingen zijn filosofisch van aard en blijven speculatief. Eén ding weet ik echter zeker: de recente verkiezingen leren ons dat ‘merkentrouw’ nu echt een heel relatief begrip is geworden. Daarnaast kan voor alle aanbieders hoop geput worden uit het feit dat er voor heel veel verschillende concepten plaats is in de markt, mits die authentiek zijn en voor de focusgroep herkenbaar! En nu maar weer vier jaar wachten. Gaan we het hebben over SP, PVV en FvD!

Trefwoorden: kernwaarden, dna, nieuwe nederlanders, vrijetijdsbesteding















||| Twitter |||

||| Nieuws |||

20/02/18
Flink meer Nederlanders naar Tsjechië op vakantie
In 2017 gingen Nederlanders vaker naar Tsjechië op vakantie. Ondanks dat Tsjechië niet in de top t...
13/02/18
Exclusief voor leden
65-plussers geven in komende vijf jaar half miljard meer uit aan vakantie
Frank Oostdam, voorzitter en directeur ANVR: ”Met specifieke dienstverlening gericht op ouderen ku...
13/02/18
Exclusief voor leden
Thijs Keukenmeester: “Vertrouwen weer gevonden in Turkije”
Met 2,5 keer meer geboekte reizen groeit het vertrouwen in Turkije als vakantiebestemming. Dat blij...
06/02/18
Bert Sitters schrijft fietsgids Vélodyssée
Fietsjournalist Bert Sitters schreef een Nederlandstalige gids over de Vélodyssée. De...
31/01/18
Exclusief voor leden
ANWB blad De Kampioen stevig veranderd
De Kampioen, het grootste verenigingsblad van Nederland met een oplage ruim 3.4 miljoen past zich ...
29/01/18
Exclusief voor leden
Steden vragen Europese Commissie om hulp in regulering toeristische verhuur
Barcelona, Parijs, Madrid, Brussel, Reykjavik, Wenen, Krakau en Amsterdam willen dat Europa regels ...
26/01/18
Gwel am Mor boekbaar
Landal Gwel an Mor is het jongste park van de grote bungalowketen. Het ligt aan de kust van het E...
23/01/18
Exclusief voor leden
Miljoen Nederlanders op wintersport, welke skigebieden zijn het goedkoopst?
Het skiseizoen is begonnen en ook dit jaar gaan naar verwachting weer een miljoen Nederlanders op w...
Partners
NHTV internationaal hoger onderwijs Breda
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk