Geplaatst op: 03-04-2017
Auteur: Laurien van der Vaart

Kijk eens buiten je sector!

Kijk eens buiten je sector!
Dmitry Kolchinski / Shutterstock.com
De vrijetijds- en toerismesector verandert razendsnel. Dit is natuurlijk vaker gezegd, en was ook weer veelvuldig te horen op het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd vorige week op de NHTV in Breda.


Het is daarom zaak om goed om je heen te blijven kijken, waarschuwde Hein van Oorschot, voorzitter college van bestuur, NHTV bij de opening al. ,,Als we voorop op de golf van verandering zitten, heeft de sector een goede toekomst.’’


,,Toerisme is een ouderwets woord’’. Zo deed de Deen Hans Peter Rømer Hansen (Leisure expert en strategic business developer) er nog een schepje bovenop.


Toerist is tijdelijke local geworden

,,Dé toerist bestaat niet meer”, stelde Rømer Hansen. ,,De bezoeker is de tijdelijke local geworden. Toeristen zijn geen toeristen, maar gewone mensen met verschillende wensen. Toerisme als zodanig bestaat niet meer, allerlei functies lopen door elkaar.”


Rømer Hansen liet vooral voorbeelden zien van citymarketing, waaruit bleek dat het niet (meer) gaat om marketing van je bestemming, maar om van je stad een bijzondere plek te maken, met bijzondere architectuur, en waar mensen met elkaar iets bijzonders kunnen beleven. Het is dus extreem belangrijk om samen te werken met mensen buiten recreatie en toerisme, besloot de Deen zijn inleiding.


Kijk buiten je eigen wereld

Ook dagvoorzitter Tom van ’t Hek (Tom van ’t Hek, voormalig tophockeyer, oud-bondscoach en radiopresentator) benadrukte dit: ,,je moet buiten je eigen ‘scope’ durven te kijken en je durven te verbinden buiten je eigen wereld.”


We moeten dus veranderen, ziet ook Van ’t Hek, maar tegelijkertijd willen we dat helemaal niet. Mensen vinden veranderen niet leuk en doen dat dus niet automatisch. ,,Je moet dus een knop vinden om jezelf in beweging te zetten”, aldus Van ’t Hek.


Ter illustratie vertelde van ’t Hek een voorbeeld uit de tijd dat hij nog huisarts was. Een 85-jarige dame vroeg aan hem om doorverwezen te worden naar een andere cardioloog, hoewel ze op zich tevreden was met haar huidige. ,,Als je niet snel genoeg verandert, ga je snel dood’’, was haar antwoord destijds.


Een grotere taart

”We zijn er vaak op gericht om een groter deel van de taart te krijgen, maar we kunnen ook samen met anderen de taart groter maken”, stelde Sander Limonard van de NHTV in een workshop over nieuwe vormen van waardecreatie.


Van een samenwerking moet iedereen beter worden, bleek in die workshop. Anders is de samenwerking gedoemd om te mislukken. En tegelijkertijd zijn gedreven initiatiefnemers belangrijk, zij moeten het proces gaande houden. Gebeurt dat niet, dan gaan mensen toch vaak weer over tot de orde van de dag en bloedt het initiatief dood.


Meer initiatief

Ondernemers zouden wel wat meer initiatief mogen nemen, stelde Jeroen Klijs van de NHTV in een workshop over het economisch effect van toerisme. ,,Voor al oudere ondernemers zagen voor zich zelf niet veel mogelijkheden, maar vonden dat de gemeente dit vooral moet doen. De jongere ondernemers hadden wel meer ideeën. Zij wilden dat de gemeente meer meedacht met hun plannen, bijvoorbeeld in het organiseren van evenementen”, vertelde hij.


Laurien van der Vaart ontwikkelt met haar bedrijf Buitenpaden voor het toeristisch bedrijfsleven op maat gemaakte folders & brochures en routes & speurtochten. Meer blogs van Laurien op http://buitenpaden.nl/categorie/blog/.

Trefwoorden: toerisme, waardecreatie















||| Twitter |||

||| Nieuws |||

21/02/18
Eerste rit Eurostar naar Amsterdam
Op 20 februari reed voor het eerst de Eurostar vanuit Londen naar Amsterdam. In Amsterdam vond de o...
21/02/18
Ontwikkeling luchthaven Lelystad jaar in de ijskast
De uitbreiding van het aantal vliegtuigbewegingen op luchthaven Lelystad wordt met een jaar vertra...
21/02/18
Exclusief voor leden
Loterij ondersteunt festival Spoorwegmuseum fors
Beleef het leukste reisje van Nederland... in het Spoorwegmuseum! Voor dit feestelijke evenement h...
21/02/18
Engelse wandelcampagne voor Nederlandse markt
In Engeland nemen ze wandelen heel serieus en pakken ze het ook erg professioneel aan. Zo gaat het ...
21/02/18
Bezorgdienst Deliveroo bezorgt tot aan de gate
HMSHost International, exploitant van horecabedrijven in luchthaven Schiphol heeft een overeenkoms...
20/02/18
Exclusief voor leden
Nieuwe eigenaren Camping Midden-Drenthe
Camping Midden-Drenthe heeft nieuwe eigenaren. Sinds een paar dagen mogen Hilmer Sikkenga en Mariea...
20/02/18
Flink meer Nederlanders naar Tsjechië op vakantie
In 2017 gingen Nederlanders vaker naar Tsjechië op vakantie. Ondanks dat Tsjechië niet in de top t...
20/02/18
Recordaantal motorrijders in Nederland
Afgelopen jaar slaagden ruim 27 duizend mensen voor het afsluitende motorrijexamen en dat is niet a...
Partners
NHTV internationaal hoger onderwijs Breda
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk