Geplaatst op: 11-07-2016
Auteur: Ton Vermeulen

Faillissementen in de horeca in perspectief

Faillissementen in de horeca in perspectief

Gaat het nu wel of niet goed met de Nederlandse horeca? Welke indicatoren zijn van belang? De omzet in de branche of juist het aantal faillissementen? En wie brengt dan de juiste cijfers?


Als we naar de recente berichtgeving van het Faillisementsdossier.nl kijken dan zit de Nederlandse horeca in de gevarenzone. In het eerste halfjaar van 2016 gingen 20% meer horecabedrijven failliet dan in dezelfde periode van 2015. Deze organisatie beschikt over een complete database met faillissementen en surseances in Nederland en noteerde over de hele Nederlandse economie bekeken juist 20% minder faillissementen in het eerste halfjaar van 2016. In de horeca is de ontwikkeling tegengesteld met juist meer faillissementen.


Maar niet alleen Faillisementsdossier.nl telt het aantal faillissementen, ook het CBS doet dat en deze organisatie signaleert in de eerste jaarhelft van 2016 juist een stabilisatie van het aantal faillissementen in de horeca. Over het aantal faillissementen door alle bedrijfstakken heen zien zowel CBS als Faillissementsdossier.nl dezelfde ontwikkeling (-18% tot -20%). Pakken we de cijfers van het CBS over meerdere kwartalen dan zien we dat het aantal faillissementen in de horeca al acht kwartalen op rij daalt. Alleen in het tweede kwartaal van 2016 signaleert het CBS een toename van het aantal faillissementen. Toen gingen 81 horecabedrijven failliet, 35% meer dan in het 2e kwartaal van 2015. Maar in 2015-2 zat het aantal faillissementen in de horeca op een historisch laag niveau (60).


Maar wat zegt het aantal faillissementen nu eigenlijk over de ontwikkelingen in een branche? Laten we de cijfers eerst maar eens in perspectief plaatsen. De afgelopen vier jaar gingen gemiddeld 373 horecabedrijven per jaar failliet. Op 43.985 horecabedrijven slechts 0,85%, een zeer gering aantal. Plaatsen we dat cijfer weer in een ander perspectief dan doet de horeca het niet zo best want van alle Nederlandse bedrijven ging in 2015 slechts 0,48% failliet.


Laten we er eens een andere indicator bij pakken, de omzet in de horeca. Die groeit al vanaf het tweede kwartaal van 2013 onafgebroken. Eerst nog met bescheiden groeicijfers maar de laatste vier kwartalen met 6% tot 7% groei. Ten opzichte van 2010 is de omzetwaarde van de Nederlandse horeca met een kleine 20% gegroeid. In vergelijking met de totale Nederlandse economie scoort de horeca al jaren bovengemiddeld.


En wat kunnen we nu concluderen uit deze vergelijkingen? Qua omzet groeit doet de Nederlandse horeca het helemaal niet slecht met onafgebroken solide groeicijfers vanaf 2013. Ook het aantal faillissementen daalt al sinds 2014 met één negatieve uitschieter in het tweede kwartaal van 2016. Wel is het aantal faillissementen in de horeca relatief hoog. Onze conclusie is dat berichtgeving op basis van één indicator op één kwartaal niet het juiste sentiment in de totale branche weergeeft.


Ontwikkeling omzet en faillissementen in de Nederlandse horeca



Faillissementen
abs
Faillissementen
ontwikkeling t.o.v. jaar eerder
Omzet
ontwikkeling t.o.v. jaar eerder
2012 1e kwartaal 86 -25% 3,4%
2012 2e kwartaal 82 -5% 1,4%
2012 3e kwartaal 107 6% 0,7%
2012 4e kwartaal 93 26% -0,9%
2013 1e kwartaal 94 9% -3,2%
2013 2e kwartaal 111 35% 0,6%
2013 3e kwartaal 111 4% 2,5%
2013 4e kwartaal 120 29% 3,3%
2014 1e kwartaal 97 3% 7,0%
2014 2e kwartaal 79 -29% 4,9%
2014 3e kwartaal 98 -12% 4,5%
2014 4e kwartaal 107 -11% 5,5%
2015 1e kwartaal 88 -9% 3,5%
2015 2e kwartaal 60 -24% 6,3%
2015 3e kwartaal 64 -35% 6,2%
2015 4e kwartaal 94 -12% 7,1%
2016 1e kwartaal* 64 -27% 7,0%
2016 2e kwartaal 81 35% nnb
Topics:Horeca
Trefwoorden: horeca, bedrijven, ondernemen, omzet, faillissementen

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

27/03/24
Uitbreiding KLM-busdienst
Vanaf 31 maart wordt de KLM-busdienst Nijmegen – Arnhem - Schiphol uitgebreid met één extra dienst naar dagelijks twee omlopen.
27/03/24
Exclusief voor leden
Drie Van Goghs lang te zien in Rijksmuseum Amsterdam
Het Rijksmuseum krijgt drie extra troeven in handen, drie Van Goghs. Het museum is vaak een onderdeel voor de vele toeristen die naar Nederland komen. Zij willen vast ook graag die langdurige bruiklenen zien.
26/03/24
Booking.com stopt duurzaam reisprogramma na gesprek met ACM
Reiswebsite Booking.com heeft na gesprekken met de Autoriteit Consument & Markt (ACM) besloten het zogenoemde Travel Sustainable (voorheen: Duurzaam Reizen) programma offline te halen per 25 maart.
25/03/24
Exclusief voor leden
Hotel Noordsee sluit zich aan bij Fletcher
Hotelketen ziet een wens in vervulling gaan met een hotel op Waddeneiland Ameland. Per 1 april zal bij Hotel Noordsee de vlag van Fletcher Hotels in top gaan.
25/03/24
Toerisme Award voor GeoFort
Ondernemer Willemijn Simon van Leeuwen heeft de Toerisme Award gewonnen. Ze kreeg de award uitgereikt op de opening van het toeristisch seizoen in Rivierenland. De DMO vierde een extra feestje vanwege het 20-jarig bestaan.
25/03/24
Exclusief voor leden
Goed toeristisch jaar voor Royal Delft
Dat het inkomend toerisme in 2023 weer volop draaide zagen ze ook bij Royal Delft. De bezoekersaantallen en omzet groeiden fors. Het bedrijf richt zich met een unieke propositie op de toeristische markt.
22/03/24
Exclusief voor leden
Wereldreistrends
Een interessant onderzoek van Skyscanner die het recente boekgedrag van reizigers wereldwijd in kaart heeft gebracht. Ze rapporteren over reisplannen voor de periode juni-augustus 2024 en spiltsen die uit naar regio.
22/03/24
Drenthe lanceert campagne: Dit is de kracht van Oer
Marketing Drenthe heeft de multimediale campagne 'Dit is de kracht van Oer' gelanceerd. De campagne richt zich op het Drentse landschap als perfecte plek om te ontsnappen aan de drukte van alledag en de wereld even op pauze te zetten. Doelgroep zijn stellen van 35 jaar en ouder met een interesse in natuur en cultuur.