Geplaatst op: 04-03-2016
Auteur: Marc Gerlings

Richting geven aan de groei. Column Jos Vranken

Richting geven aan de groei. Column Jos Vranken
Jos Vranken, NBTC Holland Marketing

In ieder nummer van Recreatie & Toerisme maakt de redactie ruimte vrij voor een Bedrijfscolumn. Deze keer Jos Vranken over de groei van het toerisme naar Nederland en de consequenties.

In 2015 bezochten 14,9 miljoen internationale toeristen ons land. Dat is een stijging van zeven procent vergeleken met 2014. Voor 2016 verwachten we een verdere bezoekersstijging van zo’n drie procent. De teller komt dit jaar daarmee naar verwachting uit op 15,3 miljoen internationale bezoekers. Met die bijna 15 miljoen bezoekers in 2015 stijgt het inkomend toerisme voor het zesde jaar op rij bovengemiddeld en winnen we marktaandeel ten opzichte van onze Noordwest-Europese concurrenten.


Als we de ontwikkeling van het internationaal bezoek aan Nederland en Amsterdam tegen elkaar afzetten zien we overigens dat Nederland vanaf 2014 iets uitloopt op Amsterdam. Dat valt vooral te verklaren door de bovengemiddelde groei van gasten uit de volumineuze herkomstmarkten Duitsland en België, die relatief vaker buiten dan binnen onze hoofdstad verblijven.


Tegelijkertijd zien we dat de bezettingsgraad van hotels in Amsterdam historisch gezien weer relatief hoog is. Dat beperkt in potentie de ruimte om substantieel verder te groeien en zorgt voor stijgende kamerprijzen.


In het belang van onze economie ben ik uiterst tevreden over de huidige ontwikkelingen en het perspectief. Inkomend toerisme is – ondanks de huidige volatiliteit en onzekerheden – een stevige groeimarkt. Aan de andere kant wordt het op sommige momenten op bepaalde plekken te druk. Vandaar dat onze strategie voor de komende jaren (‘Holland2020’) is gericht op het richting geven aan de groei, in nauwe samenwerking met partners. Een van de speerpunten is de stimulering van regionale spreiding ter versterking van de regionale economie (‘HollandCity’).


Spreiding vereist ons inziens een nationale aanpak, raakt de hele customer journey en vergt tijd. Spreiding louter binnen gemeentegrenzen betekent feitelijk slechts een tijdelijke en beperkte verplaatsing. We zijn een klein land, maar zullen internationaal groter moeten denken. Daarnaast zouden meerdere instrumenten integraal en structureel moeten worden toegepast, zoals visitor management (denk bijvoorbeeld aan de toepassing van nudging), actieve cross selling (denk bijvoorbeeld aan het initiatief ‘Amsterdam Bezoeken, Holland Zien’) gecombineerd met de ontwikkeling van en investering in nieuwe bestemmingen in ons land. Dat laatste beogen wij via de deelstrategie ‘HollandCity’.


We zullen vandaag de interventies moeten plegen om over een aantal jaren de vruchten te kunnen plukken. De strategie tot spreiden is geen quick win, maar vraagt durf, tijd en doorzettingsvermogen. Wij gaan die uitdaging graag met de sector aan, gedreven door urgentie en bovenal de unieke kansen die het mondiale toerisme ons land en onze bevolking biedt.

Jos Vranken

Algemeen directeur NBTC Holland Marketing


Deze column verscheen in Recreatie & Toerisme februari / maart 2016

Trefwoorden: toerisme. economie, spreiding, marketing















||| Twitter |||

||| Nieuws |||

22/09/17
Waardering zomervakanties Nederlanders iets lager
De zomervakantie wordt dit jaar door de Nederlandse vakantiegangers minder gewaardeerd dan het jaa...
21/09/17
Student 2,4 keer per jaar met vakantie
Dit is een opvallend vaak cijfer en vertelt veel over wat reizen betekent voor jongeren. Het is go...
20/09/17
Camperbeurs Hardenberg 2017 biedt veel primeurs campers
De negende editie van Camperbeurs Hardenberg heeft meerdere primeurs te pakken. Op de beurs zijn v...
12/09/17
Meeste klachten autohuur over aanvullende verzekeringen
In augustus publiceerde RADAR een onderzoek over de slechte service van autoverhuurders. Naar aanl...
29/08/17
Nederland terug van vakantie NS piekt
Nederlandse Spoorwegen (NS) bereidt zich voor op de drukste maand van het jaar. Nederland komt teru...
22/08/17
Nederlanders willen schoolsnipperdag voor meer flexibele vakantie
Meer dan driekwart van de ondervraagde Nederlanders die een vakantie hebben geboekt, heeft belangst...
21/08/17
Stedensite CityZapper opent pop-up store in Amsterdam
Op 13 september 2017 opent CityZapper voor de eerste keer de deuren van een tijdelijke w...
11/08/17
Zes studenten uit huis gezet voor illegale Airbnb-verhuur
Studentencorporatie SSH heeft met zes huurders is de huurovereenkomst direct ontbonden vanwege ille...
Partners
NHTV internationaal hoger onderwijs Breda
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk