Geplaatst op: 16-07-2014
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Het Nationale Campingonderzoek 2014

Het Nationale Campingonderzoek 2014

Vacanceselect heeft onderzoek gedaan naar Nederlanders die vakantie op de camping vieren. Hoe oriënteren mensen zich voor een campingvakantie? Wie besluit er uiteindelijk welke camping geboekt wordt en wat doen Nederlanders op een campingvakantie? Voor het Nationale Campingonderzoek 2014 heeft Vacanceselect 511 campinggasten gevraagd naar hun vakantiegewoontes.


Populairste vakantiebestemmingen

De meeste campinggasten (68%) hebben aangegeven dat ze het liefst vakantie vieren in Frankrijk. Ook de campings in Italië (34%) en Spanje (30%) zijn populaire vakantiebestemmingen bij de Nederlanders.


Figuur 1: Populairste bestemmingen Nederlandse kampeerders


Naar de camping voor de kinderen

De belangrijkste reden om voor de camping te kiezen, is dat respondenten het leuk vinden voor de kinderen (68%). Ook de kosten (47%) en de gezelligheid (46%) zijn voor veel mensen een goede reden om de vakantie op de camping te vieren. Daarnaast vinden mensen het fijn om buiten in de natuur te zijn (42%) en om te genieten van de vrijheid (48%). Opvallend is dat mensen die op vakantie gaan, Frankrijk bestempelen als de ideale bestemming vanwege de afwisselende en mooie natuur. Nederlanders die in Spanje vakantievieren doen dit eerder uit gewoonte.


Bijna iedereen boekt de camping online

Meer dan 90% oriënteert zich voor de campingvakantie via het internet. Dit was gezien de huidige markt wel te verwachten. Toch is de mening van vrienden en familie nog steeds belangrijk in deze tijd (36%). Ook laten mensen zich nog inspireren door reisgidsen (27%).


Zoeken naar een camping is leuk!

Ongeveer de helft van de ondervraagden (51%) vindt het lastig om camping te kiezen door het grote aanbod. Gelukkig vindt bijna 90% het zoeken naar een vakantie wel een leuke bezigheid. Opvallend is dat 63% van de respondenten graag contact zou willen hebben met iemand die op locatie is geweest.


Figuur 2: Mening over boekingsproces


Verleiding door kortingen en aanbiedingen

Van de campinggasten zegt 63% zich te laten verleiden door aanbiedingen en kortingen. De locatie is voor 30% van de campinggasten doorslaggevend voor de vakantiekeuze. Bijna 25% vindt de aanwezigheid van voorzieningen en faciliteiten belangrijk en ongeveer 21% laat zich leiden door de prijs bij de keuze voor een camping. De meeste mensen maken de keuze voor een vakantie samen met hun partner (72%). Toch kiezen vrouwen vaker alleen voor een camping (57%), dan dat mannen dit doen (43%).


Figuur 3: Belangrijkste keuzecriteria bij het boeken van een kampeervakantie


Sanitair het allerbelangrijkst op de camping

Voor de meeste respondenten zijn goede sanitaire voorzieningen (62%) de belangrijkste voorwaarde voor het verblijf op een camping. Ook de afstand tot faciliteiten die voorzien in de dagelijkse behoeftes zoals de supermarkt en bakker zijn een pre (45%). Daarnaast zijn voldoende leefruimte (44%), rust en privacy (43%), activiteiten in de buurt (42%) en een camping aan het water (35%) ook belangrijk. Opvallend is dat er aan Wifi minder waarde wordt gehecht bij de keuze voor een camping (21%).


Internetverbinding belangrijk

Toch vindt 65% van de respondenten het belangrijk dat er een internetverbinding aanwezig is op de camping. De meeste respondenten nemen de tablet (55%), laptop (37%) en telefoon (89%) ook mee op vakantie. Toch zegt 63% zijn mobiele telefoon minder te gebruiken op vakantie.


Figuur 4: Belangrijkste voorzieningen op de camping


Lekker lezen en de omgeving verkennen

De meeste respondenten gaan het liefst de omgeving verkennen op vakantie (65%). Andere populaire activiteiten zijn een boek lezen (48%), zonnen (47%) en uit eten gaan. Vrouwen lezen liever een boek als ze op vakantie zijn (55%) dan mannen (39%). Mannen (45%) gaan weer liever uit eten dan vrouwen (32%).


Meer dan drie kwart ergert zich wel eens op de camping

77% van de respondenten ergert zich wel eens aan anderen campinggasten op vakantie. Vrouwen ergeren zich vaker aan anderen dan mannen. Meer dan de helft van de respondenten hebben liever geen Nederlandse buren (58%) op vakantie. Al vindt 35% het geen probleem als de buren Nederlands zijn.


Vakantie wordt niet gedeeld via social media

Opvallend is dat veel van de respondenten (69%) hebben aangegeven hun vakantie activiteiten niet te delen via social media.


Kinderen zien genieten het mooiste vakantiemoment

Veel respondenten hebben mooie vakantiemomenten ingevuld, zoals samen een eerste reis maken of een reis naar een speciale plek. De meesten noemden het zien van genietende kinderen als mooiste vakantiemoment (16%). Bijna 2% heeft zijn partner ten huwelijk gevraagd op vakantie.


Foto’s bekijken voor vakantieherinneringen

De meeste mensen bekijken foto’s (75%) en praten over de vakantie (69%) om het vakantie gevoel thuis te behouden.


Vakantie krijgt gemiddeld een acht

De meeste mensen geven hun vakantie een 8 (45%). Meer dan 73% houdt nog een paar extra dagen vrij na terugkomst van vakantie.


Souvenirs en vriendschappen als aandenken

Souvenirs (52%) worden het meeste meegenomen als aandenken aan de vakantie. Ook nemen de respondenten eten (22%) en drinken (26%) mee. Maarliefst 37% houdt vriendschappen over aan de vakantie.


Nog meer weten over de Nederlander op kampeervakantie? Lees dan hier het complete onderzoek.

Link: http://www.vacanceselect.nl/campingonderzoek-2014/
Trefwoorden: verblijfsrecreatie, kamperen, consumentengedrag

CELTH
 






||| Nieuws |||

24/04/24
De Leistert is beste camping van Nederland
Recreatiepark De Leistert is door kampeerders uitgeroepen tot ‘Beste camping van Nederland’. In Belgie werd de award gewonnen door Camping Sandaya Parc La Clusure en in de Luxemburg door Camping Fuussekaul.
23/04/24
Exclusief voor leden
Eurocamp ziet kansen in Oranje sportzomer
Kampeeraanbieder Eurocamp ziet marketing- en saleskansen bij de grootste sportevenementen van het jaar: de Olympische Spelen, het EK Voetbal, de Tour de France en de Formule 1.
23/04/24
Exclusief voor leden
Geen andere weg voor horeca dan kosten doorberekenen?
In het eerste kwartaal van 2024 verhoogden restaurants en cafés hun prijzen met gemiddeld 6 procent blijkt uit cijfers van het CBS. Maar de horeca lijkt geen andere weg te zien dan de gestegen kosten door te berekenen aan de gasten.
23/04/24
Exclusief voor leden
Start vereniging mobiliteit KNV Connected Mobility
De transitie naar een groenere, efficiënter en meer vraaggestuurde mobiliteitsstructuur is in volle gang. Die transitie is hard nodig om als mobiliteitssector door te kunnen groeien en onze maatschappelijke ambities te realiseren. Daarvoor wordt KNV Connected Mobility opgestart.
23/04/24
Moskee Al Hijra  in Leiden sluit aan bij Grootste Museum
Op vrijdag 3 mei sluit de Al Hijra Moskee in Leiden zich aan en wordt hiermee de 23ste ‘museumzaal’.
22/04/24
Exclusief voor leden
Nieuwe waterattractie voor Bellewaerde
Het Vlaamse attractiepark Bellewaerde heeft een nieuwe waterattractie. Amazonia ligt in het hart van de nieuwe zone ‘Mundo Amazonia waar in totaal 21 miljoen euro is geïnvesteerd.
19/04/24
ZooParc in Overloon biedt bezoekers bijzondere kans: word een dag dierenverzorger
Vanaf mei kunnen bezoekers in de dierentuin een halve dag meelopen met een dierenverzorger en helpen met dagelijkse werkzaamheden bij de verzorging van de dieren.
19/04/24
Liberationroutes in Salland & Twente met persoonlijke verhalen
De Liberation Route Europe die een schakel vormt tussen de belangrijkst regio's tijdens de opmars an de geallieerden, is een steeds uitbreidende internationale herdenkingsroute die mijlpalen uit de moderne Europese geschiedenis met elkaar verbindt.

||| Agenda |||

14/05/24
14/05/24 t/m 14-05-24: Bekendmaking ‘Top 10 Meest Innovatieve Vakantieparken van de Benelux’
Op dinsdag 14 mei organiseert Pleisureworld bij Yala in Emmeloord de bekendmaking van de ‘Top 10 M...
23/05/24
23/05/24 t/m 23-05-24: LDA Kennisdag 2024
Op donderdag 23 mei organiseert de Landelijke Data Alliantie weer haar jaarlijkse Kennisdag. Locatie...
27/05/24
27/05/24 t/m 27-05-24: Sustainable Tourism Mobility Forum
De Breda University of Applied Sciences (BUas) en het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen ...
05/06/24 t/m 07-06-24
05/06/24 t/m 07-06-24: THE INC Conference
Van 5 tot en met 7 juni 2024 is de Hotelschool The Hague gastheer van de internationale INC Conferen...
06/06/24
06/06/24 t/m 06-06-24: Nationaal Congres Citymarketing
Het Nationaal Congres Citymarketing heeft dit jaar als thema: Talent & Impacts. Gaststad is dit ...