Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 27-05-2014
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Vraag en aanbod uit de pas in Nederlandse golfsector

Vraag en aanbod uit de pas in Nederlandse golfsector

Voor het eerst in jaren is het aantal golfers niet spectaculair gegroeid. De groei loopt steeds verder uit de pas met de forse toename van het aantal golfbanen en –holes in Nederland. Hierdoor komt de golfmarkt steeds meer onder druk te staan. De bonden zitten niet stil en hebben de handen ineengeslagen om meer mensen aan het golfen te krijgen en de golfer te verleiden vaker te spelen. Ten opzichte van het buitenland is de stijging van het aantal golfers tien keer hoger dan de gemiddelde stijging in West-Europa. De hoge grondprijzen zorgen er echter voor dat er in Nederland fors meer golfers nodig zijn per golfbaan om te renderen. Dit en nog meer blijkt uit het onderzoek naar de Nederlandse golfmarkt door Van Spronsen & Partners horeca-advies uit Warmond.


Groei stabiliseert

Golf kent na voetbal en tennis het grootste aantal leden van de bij NOC*NSF aangesloten sportbonden. Jarenlang lag de jaarlijkse groei van het aantal golfers rond de 5%, in 2012 bedroeg deze 2% en in 2013 nog maar 0,3% tot een totaal van circa 390.000 golfers. Hiermee ligt de golfparticipatie (het aantal golfers ten opzichte van de Nederlandse bevolking) op 2,3%. In Utrecht is de participatie het hoogst met 3,4%, in Friesland het laagst met 0,9%.


Baanbezetting daalt

In de periode 2009-2013 nam het aantal golfers toe met 12%. Zet hier tegenover dat het aantal golfbanen in dezelfde periode toenam met 30% tot circa 209 golfbanen en het toont dat het ergens moet gaan wringen. Dit blijkt dan ook wel uit het feit dat het aantal gespeelde rondes per 18-holes baan in deze periode afnam met 15% tot circa 34.500 in 2013.



Vergrijzing belangrijk

In tegenstelling tot vele andere sporten, begint een gemiddelde golfer niet als kind, maar pas rond zijn 45ste jaar. 50% van de golfers is zelfs ouder dan 50 jaar en de participatie in de groep 50-70 ligt op 3,8%. Het is dus een uitdaging om meer jongeren te verleiden om te gaan golfen. Succes in de topsport, bijvoorbeeld door Joost Luiten, kan bijdragen aan groei in de breedtesport. Ook de ‘Committed to Jeugd’ en ‘Committed to Familie’ programma’s van de Nederlandse Golf Federatie (NGF) zetten in op groei binnen deze doelgroepen.


Maatwerk

Nieuwe golfers zijn niet meer bereid een torenhoge participatie-fee te betalen en door het overaanbod ontstaat prijsconcurrentie. De inkomsten van golfclubs staan dus onder druk. Golfclubs zullen maatwerk moeten bieden om nieuwe leden aan te trekken. Guido Verschoor, samensteller van het onderzoek: "De golfclub Dorhout Mees is hierin een voorloper en biedt een uitgebreid keuzemenu waarmee de golfer op basis van onder andere de verwachte bezoekfrequentie een abonnement op maat samenstelt.”


Buitenland

Opvallend is dat sinds 1985 nergens in West-Europa het aantal golfers zo hard is gestegen als in Nederland (+2300%). De stijging ligt hiermee tien keer hoger dan de gemiddelde stijging in West-Europa. De golfparticipatie ligt binnen Europa alleen hoger in Zweden, Ierland en Denemarken. Nederland is van dit viertal echter het enige land waar de participatie de afgelopen jaren niet gedaald is. Tenslotte is opvallend te zien dat er in West-Europa per golfbaan gemiddeld 600 golfers zijn, waar dit er in Nederland maar liefst circa 1.700 zijn. Dit lijkt op zich positief, ware het niet dat dit aantal in Nederland absoluut noodzakelijk is om te renderen als golfbaan. De aanvangsinvesteringen voor een golfbaan zijn in Nederland, mede door hoge grondprijzen, namelijk relatief hoog.


Toekomst

Op basis van de historische ontwikkelingen voorzien we voor de stijging van het aantal golfers twee scenario’s; indien de participatie binnen de verschillende leeftijdsgroepen gelijk blijft, zal het aantal golfers de komende 15-20 jaar nog marginaal stijgen tot circa 400.000. Indien de totale participatie afnemend blijft stijgen, zoals de afgelopen jaren het geval was, dan ligt de piek rond 2020 op ongeveer 413.000 golfers. Daarna vlakt het aantal golfers af. Voor de golfmarkt is het te hopen dat de nieuwe acties en programma’s aanslaan, want als deze cijfers uitkomen is het niet te hopen dat de circa 50 plannen voor nieuwe golfbanen in Nederland allemaal gerealiseerd gaan worden. Het gemiddeld aantal golfers per golfbaan zal dan dalen naar circa 1.500.

Topics:Sport
Trefwoorden: sport, golfen

CELTH



||| Nieuws |||

16/05/25
Landal neemt tien parken van Alp Resorts op in aanbod
Landal breidt haar aanbod fors uit met tien nieuwe luxe resorts in Oostenrijk, dankzij een strategisch partnerschap met Alps Resorts. Hiermee komt het totaal aantal Oostenrijkse Landal-bestemmingen op 25. De nieuwe accommodaties zijn direct boekbaar via de Landal-platforms.
16/05/25
Pontjesdagen 2025 populairder dan ooit
De Pontjesdagen, het jaarlijkse fietsevenement langs en over de Maas, beleven dit jaar een ware groeispurt. Waar in 2024 nog 252 fietspakketten werden verspreid, zijn dat er dit jaar al 3.000. De pakketten, met routes, voordeelbonnen en tips, zijn populair bij recreatieve fietsers.
15/05/25
Exclusief voor leden
Fenix, de nieuwe blikvanger van Rotterdam
Op donderdag 15 mei opent Koningin Máxima Fenix: het nieuwe kunstmuseum over migratie in Rotterdam. Blikvanger is de dubbel gedraaide trap van blinkend roestvrijstaal in het hart van het gebouw en boven het dak uitmondt in een panoramadak.
15/05/25
Exclusief voor leden
30% van de Nederlanders kan niet met vakantie zonder vakantiegeld
Komende week wordt het vakantiegeld weer overgemaakt naar miljoenen Nederlanders. Waar de één al koffers aan het pakken is, kijkt de ander of er nog geld overblijft voor een uitje ná het betalen van de vaste lasten.
15/05/25
Kun je voorspellen of het druk wordt in de natuur?
Welke factoren beïnvloeden het bezoek aan natuurgebieden? Is het de dag van de week, periode van het jaar, vakanties of feestdagen, zon, regen of wind of vrije dagen? Market Intelligence Analist van Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen, Pim Nouwens, dook in de data van de Visitor Data Monitor en kwam met interessante conclusies.
15/05/25
Stichting Bureau Toerisme zet vol in op AI voor toekomstgerichte regiomarketing
Stichting Bureau Toerisme, de destinatiemarketingorganisatie voor het Rivierengebied, investeert stevig in kunstmatige intelligentie (AI) om haar marketing- en communicatiestrategie te moderniseren en toekomstbestendig te maken.
14/05/25
Exclusief voor leden
Tweede XL klompenpad gaat open
Zaterdag 24 mei 2025 is in Neder-Betuwe de feestelijke opening van Klompenpad XL: het Spanjaardspad. Wethouder Herma van Dijkhuizen van gemeente Neder-Betuwe en projectleider Martijn Grievink van Stichting Landschapsbeheer Gelderland onthullen het startpaneel in Opheusden.
13/05/25
Klimaatrisico’s voor toeristische bestemmingen ontrafeld
CELTH onderzoekt samen met de Travel Foundation en Risklayer de klimaatrisico’s die bestemmingen lopen. Inmiddels doen wereldwijd zes bestemmingen mee aan de pilot die nog open staat voor meer deelnemers.

||| Agenda |||

20/05/25 t/m 22-05-25
20/05/25 t/m 22-05-25: Week van de Self Service
Vanaf 25 juni 2025 verandert de wetgeving rond selfservice-oplossingen ingrijpend door de inwerkingt...
20/05/25
20/05/25 t/m 20-05-25: LDA Kennisdag: Innovatie in data
Op dinsdag 20 mei staat, op de LDA Kennisdag 2025, alles in het teken van innovatie in data&nbs...
26/05/25
26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
27/05/25
27/05/25 t/m 27-05-25: HZ Changemaker Event
Op dinsdag 27 mei vindt het HZ Changemaker Event plaats. Dan wordt voor de tweede keer de HZ Changem...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...