Geplaatst op: 21-03-2014
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Toerisme steeds belangrijker voor wereldeconomie

Toerisme steeds belangrijker voor wereldeconomie

Toerisme wordt steeds belangrijker voor de wereldeconomie. Voor het vierde achtereenvolgende jaar groeide het belang van toerisme in de wereldeconomie. Inmiddels is het aandeel gegroeid naar 9,5%. Dat schrijft de World Travel & Tourism Council (WTTC) in haar nieuwste rapport ‘The Economic Impact of Travel & Tourism 2014’. Om die groei vast te houden is het volgens de WTTC van belang dat overheden de vrijheid om te reizen vergroten.


David Scowsill, president van de WTTC, stelt dat het een bijzonder goed jaar was voor de sector maar dat veel regeringen de groei van de sector belemmeren: "Onze gegevens bewijzen dat toerisme ontegenzeggelijk een groeimotor is voor de economie. Maar waar sommige landen de laatste jaren visaprocedures versoepeld hebben, wordt in veel landen wordt de economische ontwikkeling tegengehouden door strenge en ingewikkelde visa-procedures. We dagen landen uit om deze procedures te versoepelen waardoor mensen eenvoudiger kunnen reizen. ” Uit onderzoek van WTTC en UNWTO blijkt dat het verbeteren van visa-procedures 206 miljard euro aan extra toeristische bestedingen en 5,1 miljoen banen kunnen opleveren in alleen al de G20-landen.


Terugblik 2013

Toerisme leverde in 2013 bijna 7 biljoen dollar op en maakt inmiddels 9,5% uit van de wereldeconomie. De laatste jaren groeit toerisme sterker (+3%) dan de totale wereldeconomie (+2%). De sector levert in totaal 266 miljoen banen. Daarmee is één op de elf banen in de wereld afhankelijk van toerisme. Vooral in Zuidoost Azië groeit het toerisme sterk (+7,9% in bestedingen en +4,1% in banen). In Europa deed de sector het beter dan verwacht mede als gevolg van een mooie groei van de intercontinentale markt (+1,2% in bestedingen en +1,7% in banen). Vooral de bestedingen van toeristen uit China, Rusland, Brazilië, Indonesië, Turkije en Egypte groeiden harder dan uit andere herkomstlanden.



Vooruitzicht 2014

Voor 2014 verwacht het WTTC een nog sterkere groei van het wereldtoerisme (+4,3%). Toeristische bedrijven gaan dit jaar weer meer (+5,8%) investeren en de werkgelegenheid groeit naar verwachting met 6,5 miljoen nieuwe banen.


Verwachtingen Nederland

Voor het Nederlands toerisme ziet de toekomst er zonnig uit. Het WTTC verwacht dat dit jaar de toeristische bestedingen in ons land met 2,6% groeien naar 36,5 miljard euro en het aantal banen met 2,2% naar 780.000 banen. Ook op de lange termijn ziet het er goed uit. In 2024 draagt toerisme 51,3 miljard euro bij aan de Nederlandse economie (7,3% van het BBP) en zorgt de sector voor 932.000 banen (12,0% van de werkgelegenheid).



Topics:Toerisme
Trefwoorden: toerisme, economische betekenis, werkgelegenheid

CELTH



||| Nieuws |||

05/12/25
Exclusief voor leden
Vaak problematische schuldenlast bij recreatie maar horeca heeft het zwaarder
Bijna 7 procent van de bedrijven beoordeelt in november 2025 de eigen schulden als problematisch, nagenoeg evenveel als een jaar eerder. Maar in sport, cultuur en recreatie ligt dat percentage op 11,6% blijkt uit data van CBS. Echt zwaar heeft de horeca, met 20%.
05/12/25
TerSpegelt verbetert luxe plekken voor gezinnen
Camping TerSpegelt gaat na de vernieuwing van het centrumgebouw door met de verbetering van kampeerplaatsen voor gezinnen.
04/12/25
Exclusief voor leden
Hoge boetes voor inzet vreemdelingen bij GP Zandvoort
Een uitzendbureau uit Rotterdam heeft vorig jaar tijdens de Dutch Grand Prix in Zandvoort 60 vreemde...
03/12/25
Zakelijk leasen voor kleine ondernemers
Als ondernemer in de toerisme en recreatiesector ben je altijd in beweging. Je bezoekt nieuwe locaties, hebt afspraken met partners of bent onderweg naar een evenement dat je organiseert. De vrijheid om te gaan en staan waar je wilt, is direct verbonden met het succes van je bedrijf. Goede mobiliteit is dan ook geen luxe, maar een absolute noodzaak.
03/12/25
Adam Butler merkregisseur Twente
Nieuwe Merkregisseur Twente is Adam Butler (34). Butler kwam op 27 oktober in dienst bij Twente Marketing. Met zijn achtergrond in merkstrategie en storytelling gaat hij aan de slag om het merk Twente verder te versterken en samen met partners het regionale verhaal nóg herkenbaarder en krachtiger neer te zetten.
03/12/25
Combinatie vliegreizen Azië met Asia Pass
Luchtvaartmaatschappij Emirates introduceert de Emirates Asia Pass. Dit is een nieuwe flexibele manier om meerdere bestemmingen in Zuidoost-Azië te ontdekken. Met één boeking kunnen reizigers hun eigen route uitstippelen.
03/12/25
BillyBird exploiteert openluchtzwembad Het Run tot 2030
BillyBird heeft de Europese openbare aanbesteding voor de exploitatie van openluchtzwembad Het Run in Drunen gewonnen. Daarmee blijft BillyBird, dat het zwembad al sinds 2019 beheert, ook de komende jaren verantwoordelijk voor de exploitatie.
02/12/25
Licht dalende groei horecaomzet
De omzet van de horeca groeide in het derde kwartaal van 2025 met 3,3 procent ten opzichte van het derde kwartaal van 2024, meldt het CBS. De omzet van horeca in logiesverstrekking lag maar 0,7 procent hoger.

||| Agenda |||

07/01/26 t/m 08-01-26
07/01/26 t/m 08-01-26: Travel Trade Days 2026
De Travel Trade Days zijn kennis- en netwerkdagen voor de professionele reisbranche in de Benelux. G...
08/01/26 t/m 11-01-26
08/01/26 t/m 11-01-26: Vakantiebeurs 2026 - De wereld aan je voeten
De wereld ligt aan je voeten op Vakantiebeurs. Proef nieuwe smaken, ontmoet reizigers met bijzondere...
27/01/26 t/m 30-01-26
27/01/26 t/m 30-01-26: ENTER2026 eTourism Conference
De Breda University of Applied Sciences organiseert in januari 2026 de ENTER2026 eTourism Conference...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...
22/04/26 t/m 23-04-26
22/04/26 t/m 23-04-26: Independent Hotel Show Amsterdam
A firm fixture in the calendar of independent hoteliers and industry professionals alike, the show p...